هشدار تب کریمه کنگو با توجه به نزدیک شدن ایام عید قربان

رییس مرکز تحقیقات عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به نزدیک شدن ایام عید قربان گفت: ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌ها می تواند باعث تماس با دام آلوده، گزش کنه دام آلوده و انتقال بیماری به افراد شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر داوود یادگاری در سمپوزیوم "تب خونریزی دهنده کریمه کنگو" که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: با توجه به احتمال آلوده بودن گوشت ذبح آزاد، خانم‌های خانه دار باید مراقب باشند زیرا تماس با آن خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد بنابراین توصیه می‌شود که نکات بهداشتی را در هنگام تمیز کردن گوشت به کار برده و حتما ۲۴ ساعت گوشت تازه را در یخچال نگهداری کنند. گوشت دام ذبح شده در کشتارگاه‌ها این آلودگی را ندارند چون ۲۴ ساعت نگهداری می شوند و احتمال آلودگی آنها کاهش می یابد.

این استاد دانشگاه همچنین به پرسنل درمانی و بهداشتی نیز توصیه کرد که هنگام تماس و مواجهه با این بیماران مبتلا به این بیماری حتما نکات بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک، دستکش و گان استفاده کنند.

دکتر یادگاری با تاکید بر لزوم آموزش خانواده برای جلوگیری از انتقال بیماری افزود: آموزشهای لازم درخصوص رعایت نکات ایمنی باید به خانواده بیماران ارایه شود تا افراد درصورت مشاهده علایم اولیه بیماری، گزش کنه و تماس با دام آلوده سریعا به مرکز درمانی مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری تب کریمه کنگو در ایران آندمیک شده است و هر ساله در فصول بهار و پاییز در برخی نقاط کشور شاهد بروز مواردی از این بیماری هستیم در این راستا درصدد برگزاری این سمینار به منظور ارتقای سطح آگاهی مردم و پرسنل بهداشتی و درمانی برآمدیم.

دکتر یادگاری در خاتمه به افراد توصیه کرد: اگر فردی دچار تب و سردرد و علایم شبیه آنفلوانزا شد که تماس با دام ، گزش کنه و یا تماس با فرد مبتلا داشته است سریعا و قبل از این که وارد فاز خونریزی دهنده شود، به مراکز درمانی مراجعه کند تا ضمن درمان بیماری، تحت درمان‌های محافظتی و ایزوله برای جلوگیری از سرایت بیماری به سایرین و افراد خانواده قرار گیرد.

تشخیص دیرهنگام باعث مرگ بیمار می شود

همچنین دکتر مصطفی صالح وزیری عضو هیات علمی انیستیتو پاستور در این سمپوزیوم ، در خصوص روش‌های تشخیص آزمایشگاهی این بیماری، عنوان کرد: با توجه به این که علایم بالینی بیمار در مراحل اولیه مشابه سایر بیماریهای عفونی است، تشخیص آزمایشگاهی در درمان به موقع و بهبود بیمار از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تشخیص همراه با تاخیر باعث مرگ بیمار می‌شود، گفت:‌ عمده موارد مرگ به دلیل ابتلای فرد به بیماریهای اولیه و یا عدم تشخیص به موقع بیمار رخ داده است.

این استادیار ویروس شناسی پزشکی ادامه داد: از هفت ژنوتیپ شناسایی شده این بیماری در دنیا که بر اساس گسترده جغرافیایی به آسیای 1و 2، اروپای 1و2 و آفریقای 1،2 و3 طبقه بندی می‌شود، پنج نوع آن در ایران مشاهده شده که می‌تواند به دلیل تجارت دام، مهاجرت پرندگان و غیره باشد و بنابراین توصیه می‌شود در تمام آزمایش‌ها حتما تست مولکولی نیز در کنار تست‌های سرولوژی انجام شود.

وی با بیان اینکه نمونه‌هایی که پنج روز اول بیماری تهیه می‌شوند بهترین نمونه‌ها برای تشخیص مولکولی و تشخیص آنتی ژن هستند، گفت: در سیستم مراقبت کشوری گفته شده که ابتدا نمونه را سریع بعد از تشخیص بالینی و قبل از تجویز ریباویرین تهیه کنید، چراکه این دارو جلوی تکثیر ویروس را گرفته و تست آزمایشگاهی نتواند آن را تشخیص دهد.

این عضو هیات علمی خطاب به پزشکان و متخصصان شرکت کننده در این سمپوزیوم، توصیه کرد:‌ نمونه دوم 5 روز پس از نمونه اول و برای ردیابی آنتی بادی تهیه شود، نمونه سوم هم اگر از نمونه اول و دوم به تشخیص نرسیم باید ازمرکز بهداشتی و بیمارستان‌ها ارسال شود. البته حتما دستورالعمل‌های مرکز مدیریت بیماری‌ها و دستورالعمل تهیه نمونه موجود در وبسایت انیستیتو پاستور را مطالعه کنید و نمونه را پس از مشورت با مسئول کنترل عفونت، ارسال کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید