کیهان ملکی: نمی خواهم ایفاگر نقش های ویترینی باشم

کیهان ملکی گفت: خیلی از سریال ها هم هستند که میلی به ایفای نقش در آن ها ندارم، زیرا به لحاظ کیفیت در سطح بالایی نیستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کیهان ملکی متولد سال 1347 و اصالتاً آذری است. او را تاکنون در سریال های متنوعی دیده ایم، از جمله ستایش، چرخ فلک، همسفر خورشید، هوش سیاه 2، بال های خیس، مرد دو هزار چهره، دریا در غربت، روزهای اعتراض، مزرعه کوچک، مزرعه آفتابگردان، فرمان، همسایه ها، کلبه سپید، همسفر، این گروه پلیس، روزگار جوانی، سبز زخمی، هوای تازه، پهلوانان نمی میرند، جنگ 39 و نوروز 73. اگر چه ملکی در مجموعه های متعددی حضور داشته است اما شاید بتوان نقش ممتازی برای سریال «روزگار جوانی» بابت محبوبیت این بازیگر قائل شد. البته وی بخشی از توانایی هایش در بازیگری را با ایفای نقش در قالب کاراکتر یک راننده تاکسی در سریال «همسایه ها» نیز به رخ کشید. 

این بازیگر در فیلم های سینمایی بی خوابی، پرواز مرغابی ها، بیداری، پروانه ای در مه، زاگرس، مانی و ندا، مرد بارانی، معجزه خنده، عاشق فقیر و آرزوی بزرگ نیز جلوی دوربین رفته است. شاید بتوان ایفای نقش زیبای ملکی در فیلم «معجزه خنده» را یک نقطه عطف در دوران بازیگری وی بدانیم.

کیهان ملکی در سریال «جاده قدیم» به کارگردانی بهرام بهرامیان محصول سال 1394 نیز حضور داشت. این مجموعه هم اکنون از شبکه آی فیلم در حال پخش است. به همین بهانه، مصاحبه ای با ملکی درباره این سریال و نقشش در آن ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید.

جذابیت های نقشی که در سریال «جاده قدیم» برعهده داشتید برای خودتان چه بود؟

یکی از جذابیت های سریال جاده قدیم، اتفاقاتی است که در آن شاهد هستیم و در جامعه نیز تجربه می کنیم. از طرف دیگر، حضور بهرام بهرامیان به عنوان کارگردان در این مجموعه نیز اهمیت دارد. 

نوعی صمیمیت را که در این نوع از کارهای طنز جلوی دوربین مشاهده می کنیم، لزوماً در پشت صحنه هم وجود دارد؟

الزاماً این طور نیست که حتماً در کارهایی که جلوی دوربین صمیمیتی احساس می کنیم، پشت دوربین هم همین فضا حاکم باشد. اما اگر این اتفاق بیتفد و پشت صحنه خوب و صمیمی ای داشته باشیم، بازخورد بهتری از طرف بینندگان می گیریم. البته من خودم تجربه داشته ام که کاری پشت صحنه جذابی نداشته اما خوب بوده  و مردم دوستش داشته اند. 

نقاط قوت این سریال از نظر شما چه بود؟

وجه سرگرم کنندگی این سریال شاخص است. البته در این کار به سرگرم کنندگی قناعت نشده، بلکه به حوزه کمدی کلامی و طنز اجتماعی نیز وارد شده است که از نقاط قوتش به شمار می رود. 

چه مسائلی برای انتخاب یک نقش برایتان مهم است؟

مسائل مختلفی دخیل است. در حال حاضر فضای پشت صحنه و افرادی که قرار است با آن ها کار کنم برایم اهمیت دارد. همچنین خوش حسابی تهیه کننده نیز اهمیت دارد که به موقع پرداختی ها انجام شود و به مشکل برنخوریم. معمولاً ذغدغه های اجتماعی ام باید کمی در نقش مورد نظر لحاظ شوند. سعی دارم نقشی را انتخاب کنم که در حال و هوای زمانی خودش برای اجتماع موثر باشد.

کدام یک از نقش هایی را که تاکنون ایفا کرده اید بیشتر دوست دارید؟

این که مشخصاً بگویم کدام کار را دوست دارم و کدام را نه، برایم سخت است. اما نقش هایی هستند که تماشاچی راضی بوده و من هم از اینکه ایفاگر آن ها بوده ام، لذت برده ام. به طور مثال، سریال های روزگار جوانی، همسایه ها، هوش سیاه و پهلوانان نمی میرند از جمله آثاری هستند که بینندگان آن ها را دوست داشتند و من هم از این که در این کارها حضور داشتم، خوشحالم. در واقع می خواهم بگویم از این نظر که مردمم خوشحال بوده اند، من هم راضی ام. این سریال ها از تلویزیون پخش شده اند و مخاطب عام داشته اند و به همین دلیل، آن ها را یک موفقیت تعریف می کنم. البته کارهایی هم هستند که کمی تخصصی تر بوده اند و به نظر من کمتر دیده شده اند، اما من آن ها را هم به این لحاظ که تخصصی هستند، دوست دارم. به ویژه تله فیلم هایی که کار کرده ام اینگونه هستند که کمتر دیده شده اند اما من دوستشان دارم. در بعضی کارها سعی کرده ام کمی تخصصی تر کار کنم.

ژانر مورد علاقه تان کدام است؟

برایم تأثیر نقش در کنش اثر مهم است. بعضی وقت ها نقش اصلی و محوری ای پیشنهاد شده اما قبول نکرده ام و خواسته ام که نقشی در سایه به من بدهند. این اتفاق در سریال «روزهای اعتراض» افتاد. نقشی را به من دادند که مهم بود اما تأثیرگذار نبود و قبول نکردم. به عنوان یک توضیح داخل پرانتز باید بگویم که در درام عواملی وجود دارند که مثل موتور محرک قصه عمل می کنند. این عواملِ تأثیرگذار هستند که قصه را پیش می برند و تغییر می دهند. نقش هایی که این مسائل مهم را پیش می برند، حضور موثری در روند داستان دارند. در مقابل، نقش هایی را داریم که ویترین دارند اما منفعل هستند. من ترجیح می دهم نقش هایی را برعهده داشته باشم که حجم ندارند و به لحاظ کمی جایگاه جدی ای در سریال ندارند، اما در روند قصه تأثیرگذار هستند. بنابراین، سعی می کنم نقش هایی را که کمیت دارند ولی در کنش اثر خیلی دخالت موثری ندارند، انتخاب نکنم.

به مدیوم خاصی علاقه دارید؟

برایم کیفیت کار مهم است. من تاکنون در رادیو، تلویزیون، سینما و تئاتر فعالیت داشته ام. هیچ کدام را بر دیگری ارجح نمی دانم، مگر اینکه کیفیت کار فرق کند. به طور مثال، من  سریال شهرزاد را مجموعه ای می دانم که قصه محکمی دارد و دوست داشتم که من هم جزو نقش های جدی اش بودم. خیلی از سریال ها هم هستند که میلی به ایفای نقش در آن ها ندارم، زیرا به لحاظ کیفیت در سطح بالایی نیستند.

الان مشغول کاری هستید؟

خیر، در حال حاضر فعالیتی ندارم. یک فیلمنامه کمدی در دست دارم که اگر موفق شوم آن را بسازم، فکر می کنم کار خوبی از آب درآید. یک فیلمنامه هم در حوزه سایکودرام (تئاتردرمانی) دارم که عوامل مرتبط در حال رایزنی برای پیداکردن سرمایه گذار هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید