استرس کنکوری‌ها چطور کنترل می‌شود؟

یک روانشناس گفت: نوع افکار، نحوه سبک زندگی، نظم و یادگیری تکنیک‌های رفتاری کاهش اضطراب بر موفقیت دانش آموزان در کنکور تاثیر دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  زهرا زین‌الدینی روانشناس و مشاور درباره راهکار کنترل استرس در کنکور اظهار کرد: نوع افکار، نحوه سبک زندگی و نظم دانش‌آموزان و یادگیری تکنیک‌های رفتاری کاهش اضطراب بر موفقیت آن‌ها در کنکور تاثیر بسزایی دارد.

زین‌الدینی بیان کرد: اضطراب با یک میزان اندک برای اینکه بتوانیم هر روز از خواب بیدار شویم و در جهت اهدافمان تلاش کنیم لازم است، اما اگر مقدار آن از سطح معینی بالاتر رود، روی عملکرد فرد تاثیر منفی خواهد گذاشت و او را ناتوان خواهد کرد.

این روانشناس گفت: نوع نگاه و نحوه تفکر یک فرد کنکوری نسبت به این امتحان تاثیر زیادی بر روی عملکرد او خواهد داشت، به عنوان مثال اگر فردی فکر کند عدم کسب نتیجه دلخواه در کنکور یک فاجعه بزرگ و یک شکست جبران نشدنی در زندگی اوست، مسلما استرس و فشار زیادی را تجربه خواهد کرد.

وی بیان کرد: خودگویی‌های منفی دانش‌آموزان و سرزنش خود به دلیل راضی نبودن از میزان تلاش خودشان و مقایسه کردن خود با سایرین باعث کاهش اعتماد به نفس‌ و در نهایت کاهش عملکردشان خواهد شد.

این روانشناس ادامه داد: اگر دانش‌آموزان بتوانند یک دید منطقی به دور از هرگونه اغراق، بزرگنمایی و فاجعه‌سازی نسبت به کنکور در ذهن خود شکل دهند، مقدار زیادی از استرس خود را می‌توانند مدیریت کنند.

زین‌الدینی اضافه کرد: داشتن یک خواب منظم در شبانه‌روز به عملکرد بهتر حافظه و یادآوری مطالب کمک بسیاری خواهد کرد، همچنین تغذیه مناسب به مقدار زیادی بر روی کاهش استرس دانش‌آموزان موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: مصرف زیاد چای و قهوه و نوشابه‌های انرژی‌زا به دلیل داشتن مقدار زیاد کافئین باعث افزایش استرس کنکوری‌ها خواهد شد، به همین دلیل نوشیدن آن‌ها باید کاملا محدود شود.

این روانشناس افزود: ورزش روزانه دانش‌آموزان معجزه خواهد کرد، چرا که ورزش‌های هوازی همانند پیاده‌روی، شنا، دویدن باعث بهتر شدن خلق و روحیه فرد می‌شود و همچنین عملکرد بهتر مغز، حافظه و خواب راحت‌تر را در نهایت به همراه خواهد داشت.

زین‌الدینی گفت: تکنیک‌های آرام سازی اگر روزی سه بار به صورت منظم انجام شود، به مقدار قابل توجهی استرس کنکوری‌ها را کاهش خواهد داد، به این صورت که با تمرکز برروی تک تک عضلات بدن به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه، از نوک انگشتان پا تا صورت و رها کردن آن‌ها از هر گونه تنش و فشار باعث ریلکس شدن و آرامش دانش‌آموزان خواهد شد.

ابن روانشناس خاطر نشان کرد: انجام این تمرین، قبل از خواب که حدودا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید، به داشتن یک خواب با کیفیت و عمیق بسیار کمک خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید