در گفت و گو با جی پلاس/ کدام مربیان خارجی مناسب لیگ ایران هستند؟

معینی: فقط یحیی می توانست جانشین برانکو باشد/ گزینه های فعلی مناسب پرسپولیس نیست/ استراماچونی اگر باهوش بود بیکار نبود/ دنیزلی پایین تر از لیگ ایران است

کارشناس فوتبال ایران معتقد است جانشین برانکو در ایران نیست و باید از کشورهای بلوک شرق اروپا و حتی از کرواسی انتخاب شود.

لینک کوتاه کپی شد

رقابت برای انتخاب سرمربی خارجی میان تیم های متمول و سرشناس فوتبال ایران به اوج خودش رسیده است. استقلال و تراکتورسازی که به واسطه ناکامی در لیگ هجدهم مربیان خود را برکنار کردند، زودتر از پرسپولیس دست به کار شدند و استراماچونی و دنیزلی را رو نیمکت می بینند.

پرسپولیس از این دو تیم عقب تر است و هر روز با چند گزینه خارجی دیدار دارد و به دنبال بهترین جایگزین برای بهترین مربی خارجی ادوار لیگ برتر است تا در لیگ نوزدهم در قامت مدعی عنوان قهرمانی ظاهر شود.

در این شرایط ظاهرا مربیان ایرانی جایی برای عرض اندام ندارند. فریدون معینی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره وضعیت لیگ برتر نوزدهم با توجه به اتفاقات که در حال رخ دادن است، صحبت کرد.

** استقلال با شفر به تکامل خوبی رسیده بود

معینی با بیان اینکه جدایی مربیان از تیم های باشگاهی و ملی به سود فوتبال ایران نیست، می گوید: کی روش در هشت سال و برانکو در چهار سال توانستند طرز تفکر شان در تیم ملی و پرسپولیس را کامل اجرا کنند. حتی استقلال با وینفرد شفر در این حدود دو سال به تکامل رسیده بود و بازی های خوبی انجام می داد.

او ادامه داد: با جدایی این مربیان، سبک بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و هم دانش بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر خواهد کرد و این به خاطر حرف هایی است که مربی می زند. قتی مربیان بزرگ چند سال کار می کنند یک کلاسی تعریف می شود اما در بعضی از جاهای دنیا برای اینکه به تماشاگرانشان جذابیت های تازه ای بدهند، دست به تغییر می زنند مانند آلمانی ها که با وجود قهرمانی بعضا سرمربی خود را عوض می کنند.

** استراماچونیِ جوان اگر باهوش بود، نمی گذاشتند بیکار بماند

معینی درباره حضور استراماچونی روی نیمکت استقلال و نظرات متفاوت درباره این سرمربی خاطرنشان کرد: آندره آ استراماچونی مربی جوان ایتالیایی است که کلا دوسال مربیگری کرده و اگر باهوش بود، نمی گذاشتند بیکار بماند. بنابراین ما در انتخاب هایمان همه جوانب را در نظر نمی گیریم. این رفت و آمد ها به نظر من نمی تواند به فوتبال ایران کمک کند.

** تفکر دنیزلی الان از سطح لیگ ایران پایین تر است

این پیشکسوت فوتبال ایران درباره بازگشت مصطفی دنیزلی، مربی سابق پاس و پرسپولیس به ایران و نشستن روی نیمکت تراکتور در سن و سال بالا تاکید کرد: بازگشت دنیزلی هم از تحلیل فوق مستثنی نیست. او وقتی مربی تیم پاس شد از فوتبال آن زمان ایران سر بود اما وقتی به پرسپولیس آمد تفکراتش به زور همسطح لیگ ایران می شد و به همین دلیل نتیجه نگرفت و رفت.

** هیچ کدام از گزینه های فعلی پرسپولیس مناسب نیستند

این مدرس بین المللی در واکنش به این سوال که چه کسانی مربیان مناسبی برای فوتبال ایران هستند، به جی پلاس گفت: ما به کسانی مثل کی روش و برانکو نیاز داریم که تفکر و نگرششان جوان است و ایده های روز دنیا را دنبال می کنند. من این رفتن و آمدهای کنونی را پوست اندازی نمی دانم و حتی فکر می کنم پوست اندازی زود هنگام و بی موقع هم می تواند مشکل ساز شود.

** پرسپولیس تا مدتها تفکر برانکو در تیمش را فراموش نمی کند

معینی درباره تلاش پرسپولیسی ها برای یافتن جانشین مناسب به جای برانکو ایوانکوویچ و حضور در لیگ نوزدهم به عنوان مدعی قهرمانی لیگ برتر، یادآور شد: پرسپولیس در این سال ها به چنان بلوغ تاکتیکی رسیده بود که آدم فکر می کرد بدون برانکو هم می تواند همین کار را بکند. حرکت ها و ارتباط بین بازیکنان، داخل زمین، ارتباط خطوط، وظایف بازیکنان که چه کسی باید توپ را بزند، دانستن اینکه چه زمانی باید با توپ بازی کرد و چه موقعی باید آن را دفع کرد و...همه چیز در پرسپولیس جا افتاده بود. معتقدم پرسپولیس تا مدتها تفکر برانکو بر تیمش را فراموش نمی کند. این تیم آنقدر منسجم و روان بود که در اجرا و در طول نود دقیقه، برانکو بیش از دو سه بار، کنار زمین صحبت تاکتیکی نمی کرد و بیشتر زمان در حال تماشای بازی و ایده پردازی بود. به نظر من این ها به سرعت از بین نمی رود.

** گل محمدی تنها گزینه مطلوب داخلی برای پرسپولیس بود

وی در پاسخ به اینکه یحیی گل محمدی می توانست گزینه مطلوب قرمزها باشد، می گوید: یحیی گزینه مناسبی برای پرسپولیس بود چرا که این تیم باید یک مربی بیاورد که اولا جو درون تیم را درک کرده و در روزهای اول تلاش نکند خودش را به تیم تحمیل کند. او در دل بازیکنانی جا باز کند که چهار سال به یک مربی با تفکرات و شخصیت خاص خو گرفته اند.

** هیچ کدام از مربیان ایرانی موجود، نمی توانند جانشین برانکو باشند

رئیس سابقه کمیته جوانان فدراسیون درباره اینکه جدای از بحث انتخاب مربیان ایرانی، فکر می کنید در حال حاضر مربی خارجی با چه ویژگی هایی مناسب پرسپولیس است، تصریح کرد: این تیم چهارسال با یک آدم منضبط، آرام، با دانش و کاری بوده و نباید تغییرات اساسی در آن ایجاد شود. در بازی ایران و استرالیا "ویرا" سرمربی برزیلی وقت تیم ملی به بازیکنان گفت بروید بازی ایرانی خودتان را انجام بدهید و تیم هم نتیجه گرفت. پرسپولیس الان چنین وضعیتی دارد و باید مربی بعدی بسیار محتاط عمل کند. این انتقال از تفکرات برانکو باید روانشناسانه انجام شود. هم برای تیم و هم برای طرفداران، وضعیت به گونه ای شده که انتخاب مربی آینده را بسیار حساس کرده است. مربی بعدی نباید به علایق هواداران دست بزند و بهتر است خیلی آرام به دنبال معرفی خودش باشد.

این مربی همچنین در پاسخ به این سوال که واقعا مربیان ایرانی قادر نیستند جای برانکو را پر کنند! به جی پلاس گفت: به نظر من از میان مربیان ایرانی موجود که بتواند جانشین برانکو شود را نداریم. پرسپولیس در حال حاضر مثل فرش بزرگ و نفیسی شده که مراقبت از آن تخصص های لازم را نیاز دارد. مربیگری این تیم یک تخصص ویژه می خواهد و کسی که می آید نباید سبک را عوض کند.

** جانشین برانکو را از شرق اروپا بیاورید

معینی تاکید کرد: خوب است از همان جامعه و تفکری که برانکو آمده یک مربی بیاورند و نروند مثلا از آلمان مربی انتخاب کنند. مربی آلمانی بیاید ابتدا می خواهد بگوید من آلمانی هستم و مربیان بلوک شرقی را قبول ندارم. کسانی که پرسپولیسی هستند و این تیم را دوست دارند و در سطوح بالاتری قرار دارند، می توانند از مربیان مطرح و به روز دنیا کسی را به جای برانکو بیاورند. فکر می کنم کرواسی و کشورهای اروپای شرقی مربیان بزرگی دارند که جامعه جهانی را تغذیه می کنند. خودمان قبل از برانکو تجربه رایکوف را داریم که منشاء خدمات زیادی به فوتبال ایران بود. مربیان کروات در کنار نظم، اجازه بازی با توپ را هم می دهند مثل کاری که برانکو با فرشاد احمدزاده و مهدی ترابی کرد. او به آن ها اجازه دریبل زدن می داد اما این دریبل باید در اجرای کار تیمی باشد.

دیدگاه تان را بنویسید