واحدهای ۳۵ تا ۴۰ متری برای دانشجویان متاهل مقاطع ارشد و دکتری

وزیر کشور با اشاره به تشویق جوانان به امر ازدواج گفت: در نظر گرفتن واحدهای ۳۵ تا ۴۰ متری برای دانشجویان متاهل مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می تواند جوانان را به امر ازدواج تشویق کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، صد و هجدهمین جلسه شورای اجتماعی وزارت کشور با موضوع فرصت‌ها و چالش‌های جوانان با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و برخی مقامات حوزه جوانان صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد.

وزیر کشور با اشاره به بحث‌های مطرح شده در این جلسه توضیح داد: بحث‌هایی که در این جلسه مطرح شد این بود که در ابتدا بیانیه گام دوم انقلاب و  چگونگی اجرای آن در قالب وظایف و ماموریت‌های اجرایی پرداخته شد. اگر ما این نگاه را داشته باشیم که موضوع جوانان را از طریق نهادهای دولتی و دستگاه‌های اجرایی انجام دهیم خطا کرده‌ایم اما می‌توانیم با تسهیل گری و رفع موانع شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که موجب بالندگی جوانان شود.

وی ادامه داد: نقش بالندگی جوانان باید به خود جامعه و مردم سپرده شود اما در هر صورت هر کاری که می کنیم باید با هدف رفع موانع صورت بگیرد.

وزیر کشور افزود: در شرایط امروزی جامعه، دسترسی مردم به ویژه جوانان به فضای رسانه‌ای بسیار بالا رفته و قدرت انتشار افزایش یافته است‌. امروزه اگر یک مد یا سبک زندگی در دنیا باب شود، جوانان ما کمتر از ۲۴ ساعت می‌توانند به اطلاعات آن دسترسی یابند.

وی با تاکید بر تربیت نسل جوان گفت: باید تربیت نسل جوان به گونه‌ای باشد که آنها به طور نسبی مصون از خطا باشند. باید در مراحل مختلف تربیتی مثل مدرسه، دانشگاه و جامعه تربیت به گونه‌ای شکل بگیرد که جوانان ما نه تنها مصون از خطا (البته به طور نسبی باشند) بلکه جوانانی با انگیزه، با نشاط و با بینش سیاسی تربیت شده باشند. از طرفی نباید به مسئله رفع موانع که از عوامل آسیب زا برای تربیت جوانان است  غافل شد.

رحمانی فضلی اضافه کرد: مبحث مربوط به جوانان یک بحث تک بعدی نیست. وقتی ما از جوان صحبت می‌کنیم با یک سبک زندگی آن هم با ابعاد مختلف فرهنگی اجتماعی و اقتصادی روبرو هستیم و باید در مواجهه با موضوع جوان همه ابعاد را در نظر گرفت. آنچه که مهم است این است که ما باید جوانان متدین، متفکر، اندیشمند، مستقل، با انگیزه، باهدف و با نشاط داشته باشیم.

وزیر کشور با اشاره به ضعف‌های نظام تربیتی گفت: یکی از ضعف‌های اساسی نظام تربیتی ما این است که به ظرفیت‌ها و توانمندی افراد در ابعاد تفکر، اندیشه و اخلاق  توجه ندارد و به آن پرداخته نمی‌شود.

وی با اشاره به مسئله دومی که در این نشست مطرح شد گفت: مسئله دومی که در این نشست مطرح شد ارتباط فرد با جامعه است. ما در موضوع ارتباط فرد با جامعه چقدر موفق بوده‌ایم؟ آیا ما نسبت به ارتقاء فردیت درجامعه احساس مسئولیت می‌کنیم؟ ما امروزه با یک جامعه کاملا باز مواجه هستیم و هیچ چیز در جامعه قابل مسدود شدن نیست زیرا رسانه‌ها و تعاملات گسترش زیادی یافته‌اند که البته قابل مدیریت است و باید اقدامی مبتنی بر اخلاق و انسانیت در آن شکل بگیرد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: نکته سومی که در این جلسه مطرح شد اهمیت بحث ارتباط انسان با خداوند است. این نکته حائز اهمیت است که جوانان باید درک درستی از مسائل توحیدی داشته باشد. آنچه که می‌تواند جوانان را مصون از خطا کند تقویت باورهای توحیدی است. اما در این راستا مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد کشور ما چقدر فعالند؟ ما باید تلاش کنیم جوانانی مصون، اندیشمند و متفکر داشته باشیم و اگر این اتفاق بیفتد ایران می‌تواند به ترازها و معیارهای اسلامی برسد.امروز دوستان ما در شورای اجتماعی ۶ پیشنهاد را مطرح کردند که محور آنها بیانات رهبری در گام دوم انقلاب بود اما موضوعات مطرح شده باید زمان‌بندی و گزارش گیری شوند. همچنین همه دستگاه‌های اجرایی باید  متناسب با ماموریت‌ها و وظایف خود،  بیانات رهبری در گام دوم انقلاب را به عنوان سند بالادستی لحاظ کنند.

وزیر کشور با اشاره به اهمیت خانواده و ازدواج گفت: اگر ما بتوانیم در تقویت موضوع ازدواج به خصوص در دانشگاه گامی برداریم می‌توان برای امر ازدواج اقدامات خوبی انجام داد. به عنوان مثال برای آن دسته از دانشجویانی که در مقاطع فوق لیسانس و دکترا متأهل می شوند واحدهای ۳۵ تا ۴۵ متری در نظر گرفته شود که طی چهار سال بتوانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم در قالب طرحی که رییس جمهور در بحث بازسازی مناطق شهری در نظر دارند این طرح را در قالب پروژه‌های دانشگاهی در نظر بگیریم موثر خواهد بود. همچنین اگر بتوانیم در طی یک سال حدود هزار واحد ۳۵ تا ۴۵ متری بسازیم و به دانشجویان متاهل مقطع فوق لیسانس و دکترا ارائه دهیم می‌تواند انگیزه خوبی در جوانان برای امر ازدواج ایجاد کند.

وزیر کشور در پایان با اشاره به نقش مردم در حوادث اخیرا کشور گفت: در حادثه اخیر سیل در تمام مراحل از مقابله گرفته تا خدمت رسانی مردم بار اصلی این حادثه را به دوش کشیدند و کمک های فراوانی کردند که لازم بود به آن اشاره شود.

دیدگاه تان را بنویسید