نویسنده سرشناس ادبیات کودک و نوجوان درگذشت

«‌جودیت کِر» نویسنده و تصویرگر سرشناس ادبیات کودک و نوجوان و خالق بیش از ۳۰ اثر، روز گذشته در سن ۹۵ سالگی درگذشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، «جودیت کر» نویسنده و تصویرگر نامدار که با کتاب مصور خود به نام «ببری که سراغ چای آمد» خود را به دنیای ادبیات معرفی کرد روز گذشته به دلیل به بیماری در سن ۹۵ سالگی در گذشت.

«کر» که شخصیت پلنگ داستانش را برای سرگرمی دو فرزندش خلق کرده بود در دهه‌ی ۴۰ زندگی‌اش، انتشار آثارش را آغاز کرد. طی دوران حرفه‌ای خود، «کر» بیش از ۳۰ اثر دیگر را از جمله سری داستان‌های «موگ» به چاپ رساند.

ناشر این نویسنده در انتشارات کتاب کودکان «هارپر کالینز» بیان کرد: «انتشار آثار «‌جویدت کر» و آشنایی با او برای بیش از یک دهه، مایه‌ی افتخار من است.»

«کِر» در مصاحبه هفته خود با نشریه گاردین بیان کرده بود بزرگ‌ترین ترس او در زندگی، در نویسندگی ناتوان شدن است.

هفته گذشته عنوان تصویرگر سال در جوایز کتاب بریتانیا به این نویسنده تعلق گرفت. در سال ۲۰۱۶ نیز نام او به عنوان برنده جایزه یک عمر دستاورد هنری از سوی بنیاد خیریه بوک‌تراست (BookTrust) اعلام شد. این جایزه به نویسنده یا تصویرگری اهدا می‌شود که مجموعه آثار وی، سهم برجسته و ماندگاری در ادبیات کودکان داشته و به رشد و غنای ادبیات کودکان در انگلستان کمک کرده است.

کتاب جدید این نویسنده به نام «نفرین خرگوش مدرسه‌ای» که به گفته‌ی انتشارات «هارپر کالینز» داستان یک خرگوش مدرسه‌ای بدشانس را روایت می‌کند در ماه ژوئن منتشر خواهد شد.

«جودیت کر» در طول ۳۵ سال فعالیت خود در کسوت نویسنده، ۱۷ جلد از رمان‌های «موگ» را به نگارش درآورده. داستان‌های او تاکنون به ۲۰ زبان دنیا ترجمه شده و بیش از ۱۰ میلیون جلد فروش داشته‌اند.«کر» به عنوان نویسنده‌ای شناخته می‌شود که مسائل سخت و شاید تلخ را با زبانی ساده برای کودکان بیان می‌کند.

جودیت کر در سال ۱۹۲۳ در برلین به دنیا آمد. او به همراه خانواده‌اش برای فرار از نازی‌ها به انگلستان مهاجرت کرد. «ببری که برای چای آمد»، نخستین کتاب تصویری او است که در سال ۱۹۶۸ چاپ شد و هنوز هم تجدید چاپ آن ادامه دارد. او همچنین مجموعه کتاب هفده‌جلدی «ماگ، گربه» را نوشته و تصویرگری کرده است که از این مجموعه، کتاب «مصیبت روز کریسمس ماگ» در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های کریسمس سال گذشته قرار گرفت. از دیگر آثار کر می‌توان به مجموعه سه‌گانه «به دور از زمان هیتلر» اشاره کرد که درباره فرار خانواده‌اش از نازی‌ها و مهاجرت به انگلیس نگاشته است. کتاب «وقتی هتلر خرگوش صورتی مرا ربود» به زبان فارسی ترجمه و توسط انتشارات مروارید به چاپ رسیده است.«وقتی هیتلر خرگوش صورتی را دزدید» اثری شبه‌زندگی‌نامه‌ای از خاطرات خود «کر» در زمان حکومت نازی‌هاست.

 

دیدگاه تان را بنویسید