مراسم اعطای جایزه مریم میرزاخانی برگزار شد

معاون فرهنگی وزیر علوم با تأکید بر اینکه جایزه "مریم میرزاخانی" به زنان نخبه دانشگاهی اعطا می‌شود، گفت: این جایزه به منظور تقدیر از زنان فعال حوزه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی اعطا خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر غلامرضا غفاری در دومین جشنواره ملی «زن و علم» که امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، به اهمیت حضور زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: بی‌تردید کسانی که بخش نخبگانی جامعه را تشکیل می‌دهند، دغدغه فردایی بهتر را در مقیاس‌های فردی و فرافردی دارند. عمل و کنش آن‌ها صرفاً محصور بر زمان حال نیست، بلکه معطوف به آینده و فردای پیش رو است؛ چرا که علم و فعالیت علمی ذاتاً بهره‌مند از افق‌های رو به آینده است.

وی در ادامه تصریح کرد: جست‌وجوی آینده بهتر محتاج حساسیت به زندگی فردا و داشتن الزام‌ها و تعهداتی به فردا و آینده است. به تعبیری اگر چنین نباشد، باید لختی درنگ کنیم و بادبان‌های حرکت خود را برای قرار گرفتن در مسیری که به این مهم دست پیدا کند، تنظیم کنیم. در واقع بخش نخبگانی در درجه نخست خود را در نهاد دانشگاه و اجتماع علمی تعریف می‌کند؛ نهادی که بیش از هر نهاد دیگر محتاج کسب اقتدار و استفاده بخردانه از این است.

معاون فرهنگی وزیر علوم خاطر نشان کرد: جشنواره «زن و علم» رخدادی ملی است که می‌کوشد با معرفی زنان که صاحب دستاوردهای علمی هستند، ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و استعدادهای زنان را در حوزه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی که مقوم امید و غرور ملی است را در معرض دید و نظر جامعه قرار بدهد، به گونه‌ای که اذهان بخش جوان را متوجه الگوهای موفق و شایسته کند که با تلاش و سخت‌کوشی توانسته‌اند مراتب عالی علمی را کسب و در مجموعه و منظومه نظام‌مند دانش و فناوری جایگاه بالایی کسب کنند.

دکتر غفاری تأکید کرد: اعطای جایزه دکتر "مریم میرزاخانی" به عنوان یکی از شخصیت‌های فاخر علمی کشور به زنان نخبه در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی می‌تواند انگیزه مضاعفی برای نقش‌آفرینی بیشتر از جانب نسل جوان باشد، به همین جهت در اردیبهشت‌ماه ۹۶ اولین دور جشنواره اعطای این جایزه در کتابخانه ملی ایران توسط مشاور وزیر علوم در امور بانوان اجرا شد.

وی تأکید کرد: در این دوره نیز در چارچوب تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و وزارت علوم برگزاری دومین جشنواره ملی «زن و علم» در دستور کار قرار گرفت و توانستیم فراخوان جشنواره را اعلام کنیم و دستورالعمل داوری و امتیازدهی به آثار با دقت بالا صورت بگیرد.

معاون فرهنگی وزیر علوم در پایان خاطر نشان کرد: به منظور ارتقای هر چه بیشتر مشارکت بخش نخبگانی جامعه زنان، بانوان داوطلب در سه رده سنی زیر ۴۰ سال، ۴۰ تا ۶۵ و بالای ۶۵ سال تقسیم شدند، به گونه‌ای که به لحاظ گروه‌های تخصصی، آثار در ۶ گروه فنی-مهندسی، علوم انسانی، گروه علم پایه، کشاورزی، دامپزشکی و محیط زیست، گروه فنی و علوم پزشکی اعطا می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید