علائم کمبود کلسیم در ورزشکاران؟

یک متخصص تغذیه ورزشی معتقد است که کمبود یون کلسیم در ورزشکاران سبب اسپاسم یا گرفتگی عضلات می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر غلامرضا جهانی درباره اهمیت کلسیم در ورزشکاران اظهار کرد: چون بیشتر کلسیم دریافتی در استخوان‌ها و دندان‌ها موجود است و تنها یک درصد آن در سایر اندام بدن است و انقباض همه ماهیچه‌های بدن وابسته به وجود کلسیم است، در نتیجه با بالا رفتن سن توده استخوانی به تدریج مواد معدنی‌اش را از دست می‌دهد و به دنبال آن عوارضی همچون شکستگی انتهای استخوان ران، روی هم جمع شدن ستون فقرات، اسپاسم یا گرفتگی عضلات، کشیدگی رباط‌ها و تاندون‌ها و… رخ می‌دهد.

وی گفت: کلسیم چون عامل استحکام استخوان‌هاست باید در غذای نوجوانان قبل از سن بلوغ وجود داشته باشد تا استخوان‌ها تراکم مناسبی داشته باشند و در سالمندی به پوکی استخوان تبدیل نشوند. از طرف دیگر چون انتقال پیام‌های عصبی به واسطه یون کلسیم صورت می‌گیرد با کاهش یون کلسیم دستورات از عصب به عضله به خوبی انتقال پیدا نمی‌کند و سبب می‌شود تا عضله عملکرد و کارایی خوبی نداشته باشد. کمبود کلسیم در نوجوانان سبب بروز بیماری نرمی استخوان یا راشیتیسم می‌شود. بنابراین کودکان اگر می‌خواهند استخوان‌های محکمی داشته باشند بهتر است مراقب مصرف ویتامین دی خود باشند. بویژه این کمبود در نوجوانان ورزشکار سبب انقباض شدید عضلات و گرفتگی آن می‌شود.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: چون کلسیم از راه پوست هم به هدر می‌رود تمرینات بسیار شدید در آب و هوای بسیار گرم و خشک سبب تعریق زیاد و از دست دادن آب بدن می‌شود که این مساله کاهش کارایی و عملکرد ورزشکار را به دنبال خواهد داشت.

جهانی خاطرنشان کرد: همان طور که کمبود کلسیم سبب کاهش کارایی و عملکرد ورزشکار می‌شود، مصرف بیش از حد آن نیز سبب بروز سنگ کلیه می‌شود. بنابراین در مصرف کلسیم باید تعادل را حفظ کنیم تا دچار مشکل نشویم.

وی بروز پای پرانتزی، تغییرات در شکل و ساختار اسکلت‌بندی بدن، خمیدگی پشت، نرمی استخوان و… را از تأثیرات کمبود کلسیم عنوان کرد و گفت: مصرف کافی منابع ویتامین دی و انجام فعالیت‌های ورزشی سبب جذب بهتر کلسیم می‌شود. بنابراین ورزش کردن و فعالیت بدنی را فراموش نکنید، زیرا کم تحرکی استخوان‌ها را پوک می‌کند.

این متخصص تغذیه در پایان بهترین منبع کلسیم را محصولات لبنی، هویچ، سبزیجات بویژه کلم بروکلی، اسفناج، نخود فرنگی، حبوبات، تخم مرغ و… عنوان کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید