گزارش جی پلاس

پیشگامان هوش مصنوعی از فناوری‌ نظارتی چین می‌ترسند

یک دانشمند علوم کامپیوتر که به عنوان یکی از پیشگامان هوش مصنوعی شناخته می‌شود، با پیوستن به طرفداران حفظ حریم خصوصی و فناوری‌هایی که نگرانی‌های مشابهی را به دنبال دارند، نسبت به سوءاستفاده چینی‌ها هشدار داده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، «یوشوا بنجیو»، دانشمند کانادایی علوم کامپیوتری و مؤسس شرکت نرم‌افزار هوش مصنوعی Element AI مونترآل است که نسبت به راه‌اندازی فناوری نظارت و کنترل انسان‌ها ابراز نگرانی کرده است. او در مصاحبه‌ای که با بلومبرگ انجام داده به این نکته اشاره کرده که این سناریوی «برادر بزرگ» در کتاب 1984 است. در واقع، بنجیو به رمان «جرج اورول» اشاره می‌کند و اتفاقی را که در حال حاضر برای جهان می‌افتد، به اندازه داستان این رمان ترسناک و وهم‌آور می‌داند. این پروفسور دانشگاه مونترآل به دلیل فعالیت‌هایی که در زمینه یادگیری عمیق هوش مصنوعی داشته، به عنوان یکی از نخستین متفکران عرصه هوش مصنوعی شناخته می‌شود.

دولت چین از مدت‌ها قبل به کمک دوربین‌های مدار نزدیک و فناوری تشخیص چهره، شهروندان چینی را در فضاهای عمومی هم زیر نظر دارند و آنها را دقیق تحت‌نظر دارند. چینی‌ها نرم‌افزاری خلق کرده‌اند که از طریق آن، رفتارهای ضداجتماعی مردن جامعه را شناسایی و کنترل می‌کند. آنها حتی از چهره افراد هم برای ردیابی آنها استفاده می‌کنند.

بنجیو معتقد است که روش‌های بسیاری برای استفاده مفید از پیشرفت‌های فناورانه‌‌ای چون هوش مصنوعی وجود دارد و هشدار داده است که دولت‌ها باید نسبت به کاهش اثرات مخرب هوش مصنوعی و ربات‌ها هوشمندانه رفتار کنند چرا که این فناوری‌ها در دهه‌های آتی جایگزینی برای درصد بالایی از کارگران دنیا خواهند شد.

هر چه فناوری قدرت می‌گیرد و به جلو پیش می‌رود، خارج از دامنه اثرات آن تنها تمرکز بیشتر قدرت و ثروت را به دنبال دارد که این مسئله به کار دموکراسی نمی‌آید و عدالت اجتماعی را زیر سؤال می‌برد.

دیدگاه تان را بنویسید