تندگویان عنوان کرد؛

مؤسسه فیلترینگ فضای مجازی راه بیندازید

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با انتقاد از فیلتر فضای مجازی گفت: امروز هر ایرانی یک فیلترشکن دارد و این فیلترشکن هزار مصیبت دیگر هم ایجاد می‌کند. پیشنهاد می‌کنم به جای بودجه تأسیس پلیس فتا، شورای عالی فضای مجازی و … مؤسسه فیلترینگ فضای مجازی راه بیندازید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمدمهدی تندگویان در نشست بازخوانی چهل سال حضور جوانان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه حوزه جوانان چند بحث کلی دارد و یک بحث اساسی این است که وقتی بحث جوانان را می‌کنیم تنها با یک وزارتخانه طرف نیستیم، افزود: این طور نیست که کل مسئولیت حوزه مربوط به یک وزارتخانه باشد، با بخشی طرف هستیم که امروز جایگاه مدیریتی که به آن تعلق دارد جایگاه واقعی و درستش نیست.


وی با بیان اینکه لازم بود در مجلس اتفاقاتی برای تفکیک این وزارتخانه بیفتد، اما تفکیک وزارت ورزش از معاونت جوانان شکل نگرفت، اظهار کرد: شاید وقوع تفکیک کمک اساسی به حوزه جوانان می‌کرد. در حوزه جوانان با ٣٣ دستگاه طرفیم که شرح وظایف جداگانه و اعتبارات مجزایی دارند، این در حالیست که عملکرد ما محدود به یک معاونت در یک وزارت‌خانه است و نمی‌توانیم در بحث بودجه وارد شویم یا نظارت کنیم.


معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه قانون تسهیل ازدواج مربوط به قبل از تشکیل این نهاد بوده است، توضیح داد: به رغم اینکه چیزی به شکل قانون و مکتوب به معاونت ابلاغ نشده وارد آن شدیم. خود ما هم جزومعترضان هستیم و معتقدیم این قانون نیاز به بازنگری دارد.

تندگویان با بیان اینکه وظیفه اشتغال و مسکن جوانان سال‌هاست مغفول مانده و عملکرد مناسبی نداشته است، گفت: انقلاب اسلامی انقلاب جوانان بود. وقتی انقلاب شکل گرفت در همه مراحل جوانان بودند که مبارزه کردند، شکنجه شدند، سال‌ها زندان را تحمل کردند. اول انقلاب جوانان انقلابی توانستند جایگاه‌های خوبی را به دست بیاورند و عرضه‌های کلان و خرد مدیریتی یا حتی نظامی در اختیار جوانان بود. آنها ٨ سال جنگ را اداره کردند و حتی یک وجب از خاک ایران را ندادند در واقع آنها با دست خالی مقاومت کردند.


معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: از دوره بعد جنگ و دوره سازندگی برهه‌ای از جوانان غفلت کردیم. این جوانان وارد تحصیل شدند اما به کار گرفته نشدند. چراکه دولت‌ها دنبال تحولات بعد از جنگ بودند و به تغییر نسل مدیریت بی‌توجهی شد.

وی با بیان اینکه از حوزه جوانان ناامید نیستم تصریح کرد: عمدتاً بخشی که دلسرد به نظر می‌رسد، متمرکز در کلان شهرهاست. در شهرستان‌ها امید و انگیزه‌ای نسبت به شهرها وجود دارد که پیش از این برای ما قابل رصد نبود. این جوانان در بخش‌های مختلف دستاوردهای خوبی داشتند.

وی با انتقاد از عدم شکل‌گیری «پنجره واحد خدمتی» در کشور نیز گفت: در صورت ایجاد این بستر باید جوانان برای شروع هر کاری و اخذ مجوزها به یک واحد مراجعه می‌کردند، اما این کار در کشور انجام نشده و امروز جوان با ٢٠ نهاد طرف است که باعث دلزدگی اش می‌شود. بسیاری بدون هماهنگی و اخذ مجوز وارد کار می‌شوند که بعدها دچار مشکل خواهند شد. دولت باید در این مورد وارد کار شود.

معاون امور جوانان با بیان اینکه از سال گذشته شروع به شبکه سازی تخصصی در عرصه‌های مختلف کردیم: افزود: توانستیم بخش اشتغال را به جای خوبی برسانیم. برای مثال شبکه گردشگری آغاز به کار کرد و حتی ارزآور شده است. اگر جوانان قبلاً جداگانه عمل می‌کردند امروز وارد شبکه واحد شدند و می‌توانند در سطح ملی و بین المللیوارد تفاهم نامه‌های گوناگون شوند. شبکه ملی کارآفرینی و استارتاپ ها نیز آغاز به کار کرده است.

وی درباره فضای مجازی نیز توضیح داد: فضای مجازی بستر انجام و استفاده‌های گوناگون است. این فضا بستری است که اصالتاً سفید، شفاف و مشخص است. مثلاً در کشور وقتی بحث دولت الکترونیک می‌کنیم یعنی یک بستر ایجاد کرده‌ایم. در صورتی که بعداً کسی در این بستر تخلف کرد باید با آن فرد برخورد کنیم. اگر فردی نامه‌ای را بدزدد آیا کل سامانه دولت را می‌بندیم و اولین کاری که به ذهنمان می‌رسد این است که دولت الکترونیک را تعطیل کنیم؟.

تندگویان ادامه داد: در این بستر سفید جایگاه‌هایی به وجود آمده که امکان بهره‌برداری در آن ایجاد شده است مثل فیس بوک، توئیتر اینستاگرام که از جمله این فضاها هستند. سوالی که وجود دارد این است که آیا این فضاها یک روزه ایجاد شدند که دو روزه فیلتر شوند؟ مسلماً زمانی گذشته که این بسترها گسترش یابد و به شرایط کنونی برسد. سوالم از نهادهای فرهنگی و نظارتی این است که طی این مدت کجا بودند؟.


وی با بیان اینکه پس خودمان کوتاهی کردیم و باید آموزش استفاده از بسترها را به حتی دانش آموزان هم می‌دادیم، اظهار کرد: ولی آیا ما جایی به فرزندانمان آموزش دادیم که چگونه خوب استفاده کنند که حالا آنها را بازخواست می‌کنیم؟.


معاون امور جوانان با تاکید بر اینکه ای کاش این هجمه به سمت فیلتر کردن بر روی آموزش و پژوهش معطوف می‌شد، گفت: ای کاش همه این سال‌ها بسترهای مشابهی را ایجاد می‌کردیم. درست است که همه بسترها امکان دزدی اطلاعات و … دارند و ما هم این را قبول داریم ولی طی این سال‌ها چه کم کار کردیم؟.

تندگویان با بیان اینکه استفاده فیلترشکن هزار مصیبت دیگر هم ایجاد می‌کند، گفت: به جای بودجه تأسیس پلیس فتا و شورای عالی فضای مجازی و … مؤسسه فیلترینگ فضای مجازی راه بیندازید. این در حالیست که اتفافا باید از کسانی که از این بستر خوب استفاده می‌کنند تقدیر شود.

تندگویان با بیان اینکه الان حضور در شبکه‌های مجازی یکسویه شده و معاندین از آنها استفاده می‌کنند، گفت: این در حالیست که ما که می‌خواهیم از این فضا درست استفاده کنیم امکان این کار را نداریم.

وی در مورد موضوع کودک همسری نیز توضیح داد: موضوع کودک همسری در ارتباط مستقیم با وظایف معاونت جوانان نیست اما معتقدم در صورتی که در جامعه مهارت‌های کار و اشتغال را به افراد یاد داده باشیم می‌توانیم از آنها بخواهیم تا وارد زندگی مشترک شوند. در حال حاضر جوانانی داریم که ۲۹ سال سن دارند و فارغ التحصیل دکتری هستند اما مهارت کافی برای شروع یک زندگی را ندارند. ۱۰۰ درصد با ازدواج کودکان مخالفم چرا که معتقدم بچه‌ها مهارت آموزی نشدند و به لحاظ اجتماعی نیز معتقدم به دلیل نبود مهارت آموزی موقعیت‌هایی در فضای کسب و کار و اشتغال برای آنها ایجاد نمی‌شود. همه چیز که خواندن صیغه بین دو نفر نیست. بلکه این کار ممکن است لطمه‌ای به افراد بزند که در صورت جدایی آنها دیگر هیچ وقت به سمت ازدواج نروند.

تندگویان در ادامه با بیان اینکه تا پایان امسال حدود یک میلیون نفر وام ازدواج دریافت خواهند کرد، افزود: پرداخت این تعداد وام در سال ۹۷ نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه به خود اختصاص داده است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه انتصاب جوانان و اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان تنها نیاز به قانون ندارد بلکه باید در این مورد فرهنگسازی شود توضیح داد: به همین میزان حضور بانوان نیز در عرصه‌های اجرایی نیاز به فرهنگسازی دارد. آقایان مجلس با اصرار این قانون را تصویب کردند اما در روند اجرای آن هیچ نظارتی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی قانونی را تصویب می‌کنیم باید پای آن بایستیم و آن را رصد کنیم تصریح کرد: باید ببینیم که آیا ما به ازای بازنشستگی افراد سالخورده، جوانان نیز به کار گرفته می‌شوند یا نه؟ انتظار ما این است که هر وزیر یک معاون جوان برای خودش انتخاب کند.

وی در مورد طرح سرباز مهارت نیز توضیح داد: موضوع سرباز مهارت قبل از ورود ما به معاونت جوانان وجود داشت. مقام معظم رهبری دستوری را به ستاد کل نیروهای مسلح داده بودند تا افرادی که وارد خدمت سربازی می‌شوند مهارت‌هایی را نیز کسب کنند.

وی با بیان اینکه وزارتخانه‌های مختلف نیز هر کدام برای آموزش این مهارت‌ها حوزه‌ای را بر عهده گرفتند تصریح کرد: در مورد وزارت ورزش و جوانان نیز آموزش‌هایی در حوزه ورزش در اختیار سربازان قرار می‌گیرد. در بخش معاونت جوانان نیز عهده دار آموزش مهارت‌های اجتماعی و زندگی به سربازان شدیم اما شخصاً پیشنهاد دادم تا ما به ازای ارائه این آموزش‌ها تعدادی سهم نیز به شکل امریه و مشوق به جوانان فعال در سمن‌های جوانان اختصاص یابد. پایلوت این طرح بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته و سهمیه دولت در سایتی که این معاونت طراحی کرده است به دستگاه‌های مختلف تخصیص می‌یابد. به این ترتیب تشکل‌هایی که مشمول این طرح باشند و شاخص‌های مد نظر داشته باشند می‌توانند از سهمیه سالیانه معاونت جوانان استفاده کنند و شش ماه پایانی سربازی خود را به شکل امریه در سازمان مردم نهاد خود بگذرانند.

به گفته تندگویان سهمیه امسال معاونت جوانان در این خصوص ۸۰ نفر است.

 

دیدگاه تان را بنویسید