گزارش جی پلاس/ تاریخچه تقابل ایران و چین از نگاه آمار

13 باخت و تنها 5 برد برای چین/ گلزنی دو برابری ایرانی ها

بررسی آمار و ارقام هم نشان می دهد که تیم ایران در مسابقه برابر چین شانس بیشتری برای پیروزی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی ایران پس از پروزی برابر عمان و صعود به مرحله یک چهارم نهایی، حالا باید در این مرحله به مصاف چین برود. چینی که با شکست تایلند به جمع هشت تیم برتر آمده و حالا به سد محکم ایران برخورد کرده.

به بهانه این دیدار بد نیست که به سابقه دیدارهای دو تیم نگاهی بیندازیم و از زاویه آمار به این مسابقه نگاه کنیم.

رقابت با چین در سال های تاریخ اغلب با اتفاق های خوب برای تیم ایران همراه بوده اما آخرین برد این تیم برابر ایران به همین جام ملت ها بر می گردد. جایی که یکی از آماده ترین تیم های تاریخ ایران در نیمه نهایی رقابت های 2004 به چینی که میزبان بود باخت و در ضربات پنالتی فینال را با رده بندی عوض کرد.

بازی روز پنجشنبه (فردا) 26 امین رقابت این دو تیم در تاریخ خواهد بود. در 25 بازی گذشته که شامل تمام دیدارهای رسمی و دوستانه می شود، 13 برد نصیب تیم ایران شده، 5 پیروزی به چینی ها رسیده و 7 بازی هم در وقت قانونی به تساوی کشیده شده است.

 

  • آمار گلزنی دو برابری برای ایران

در مجموع دیدارهای این دو تیم در تاریخ، 63 گل به ثمر رسیده که به شکل جالبی بین دو تیم تقسیم شده. تعداد گل های ایران دقیقا دو برابر چین و 42 گل بوده و چینی ها 21 بار دروازه ایران را باز کرده اند.

 

  • بررسی آمار در جام ملت ها

جالب اینجاست که نخستین بازی این دو تیم هم در جام ملت ها برگزار شده است. رقابتی در جام ملت های 1976 که با برتری دو بر صفر ایران به پایان رسید.

دو تیم در مجموع شش بار در تاریخ جام ملت ها بازی کرده کرده اند که در وقت معمول دوبار ایران برنده شده و چهار بازی هم مساوی شده. البته که از این چهار مساوی دو دیدار در ضربات پنالتی پیگیری شده که یکبار ایران برنده بازی بوده و بار دیگر را که همگی در خاطرمان مانده، چینی ها با چیپ یحیی گل محمدی برنده شدند.

پیروزی ایران در ضربات پنالتی هم به جام ملت های آسیا در سال 1988 برمیگردد. دیداری که احمدرضا عابدزاده پس از بسته نگه داشتن دروازه اش در زمان عادی مسابقه، حتی اجازه نداد چینی ها یکی از ضربات پنالتی شان را هم وارد دروازه ایران کنند. تیم ایران پس از زدن سه ضربه پنالتی اش برنده این مسابقه شد و برد 3 بر 0 به مقام سومی رسید.

در این بازی هم اگر بیرانوند که در اوج آمادگی قرار دارد، بتواند دروازه اش را برای پنجمین بازی پیاپی بسته نگه دارد، تیم ایران پس از پانزده سال راهی مرحله نیمه نهایی می شود. 

در مجموع در همه زمینه ها کفه ترازوی آمار به نفع تیم ایران سنگینی می کند و از طرف دیگر شرایط تیم ایران هم بهتر از تیم لیپی است و اگر اتفاق خاصی نیافتد روی کاغذ شانس شاگردان کی روش برای پیروزی بسیار بیشتر خواهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید