یاد «جواد معروفی» در سریلانکا

یکی از شاگردان جواد معروفی به مناسبت سالگرد درگذشت این آهنگساز، آثار معروفی را در سریلانکا اجرا کرد.

لینک کوتاه کپی شد

 

 

به گزارش جی پلاس؛ به مناسبت سالگرد درگذشت جواد معروفی،  پویان آزاده یکی از شاگردان معروفی به یاد استادش اقدام به اجرای قطعاتی دلنشین از جواد معروفی در سمپوزیوم بین المللی تحقیقات هنری در دانشگاه هنرهای اجرایی و تجسمی کشور سریلانکا کرد.

 

آزاده همچنین از انتشار آلبومی از آثار استاد با اجرا و تنظیم خودش خبر داد.

جواد معروفی به سال ۱۲۹۷ در تهران متولد شد. پدر او موسی خان که خود از بهترین شاگردان درویش‌خان بود؛ او را از همان کودکی تحت نظر و تعلیم خویش قرار داد. معروفی بعد از مدتی پیانو را برگزید و در مدرسه‌ موسیقی علی نقی وزیری به آموختن نوازندگی و سایر علوم موسیقی پرداخت.

معروفی در اولین سال تاسیس رادیو، با این رسانه شروع به همکاری کرد و مدتی رهبر ارکستر رادیو بود و آهنگ‌های «گل‌ها» را تنظیم کرد. معروفی در نواختن ویلن و تار نیز خبره بود. او از هنرستان عالی موسیقی به دریافت گواهینامه عالی نایل آمد. نوازندگی، تدریس موسیقی، آهنگسازی و سرپرستی ارکستر تمام عمر معروفی را در بر گرفت. 

جواد معروفی نخستین نوازنده بود که موسیقی ایرانی را با تلفیق تکنیک نوازندگی موسیقی غربی اجرا کرد و در این راه توفیق بسیار یافت از بهترین آثارش می‌توان به «خواب‌های طلایی» اشاره کرد، او ۱۶ آذر ۱۳۷۲ درگذشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید