برخی رشته‌ها در المپیک جوانان فراتر از انتظار بودند

اصغر رحیمی: بعید می‌دانم قرعه‌کشی فوتسال عمدی بوده باشد

سرپرست کاروان ایران در المپیک جوانان سال ۲۰۱۸ آرژانتین گفت: مدال‌های کسب شده را پیش بینی می‌کردیم و تقریبا می‌دانستیم در چه رشته‌هایی مدال می‌گیریم، اما ورزشکاران‌مان در برخی رشته‌ها فراتر از انتظار بودند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اصغر رحیمی در نشست خبری عملکرد کاروان ایران در المپیک جوانان در بوینس آیرس گفت: در این دوره تنوع رشته و سهمیه‌ها زیاد بود، همچنین مسافت هم بیشتر بود و باعث شد تا کادر سرپرستی محدود به 4 نفر باشد که عملا 3 نفر (رحیمی، هادی ساعی، اسلامیان) در دهکده بودند. تجربه خوبی کسب شد و فرصت خوبی بود که مربیان، سرپرست هم باشند. با توجه به محدودیت کادر سرپرستی و سن ورزشکاران ایران، در موضوعات فرهنگی نگران بودیم که خدا را شکر کار خوب پیش رفت و بچه‌ها در سلامت اعزام شدند و بازگشتند. مسائل اخلاقی بچه‌ها هم برای ما اهمیت زیادی داشت که خدا را شکر مشکلی ایجاد نشد.

وی افزود: خط قرمزها را رعایت کردیم و هر برنامه‌ای که لازم نبود، بچه‌ها را نفرستادیم اما در سایر برنامه‌های فرهنگی حاضر شدیم. در این دوره نتایج خیره کننده‌ای کسب شد و اینکه جزو 7 کشور قرار بگیریم، مهم بود. مدال‌های کسب شده را پیش بینی می‌کردیم و تقریبا می‌دانستیم در چه رشته‌هایی مدال می‌گیریم، اما ورزشکاران‌مان در برخی رشته‌ها فراتر از انتظار بودند. فوتسال فراتر از انتظار بود و در قایقرانی و دوومیدانی هم به مدال نزدیک شدیم.

سرپرست کاروان ایران در المپیک جوانان ادامه داد: اگر روی این ورزشکاران سرمایه‌گذاری شود، آنها در المپیک 2024 بدنه کاروان ایران را تشکیل می‌دهند و باید از آنها حمایت کرد. همچنین باید به حضور رضا حضور صالحی‌امیری اشاره کنم که اثرگذار بود و 10 تا 12 جلسه مهم با روسای فدراسیون جهانی، شورای المپیک آسیا و کمیته بین‌المللی المپیک داشت که اینها در کنار نتایجی که بچه‌ها کسب کردند، باعث شد که شاهد موفقیت‌های خوبی باشیم.

رحیمی تصریح کرد: برای این بازی‌ها کادر سرپرستی از 6 ماه قبل و در حالی که درگیر بازی‌های آسیایی بودیم، وقت گذاشتیم و کار کردیم و از تمام‌تجربیات گذشته استفاده کردیم تا مشکلی وجود نداشته باشد. بهترین سرپرست هم انتخاب شده است که نام او را اعلام خواهیم کرد. ما از پتانسیل سرپرست‌ها به خوبی استفاده کردیم و در مجموع تجربه خوبی بود.

رحیمی درخصوص صحبت‌های عباس ترابیان که به مشکوک بودن قرعه‌کشی مسابقات فوتسال اشاره کرده بود، گفت: از این اظهارنظر تعجب می‌کنم. نماینده ما آقای صانعی در قرعه‌کشی حضور داشت. بعید است شرایط به گونه‌ای رقم خورده باشد که قرعه‌کشی چیده شود.

وی گفت: همه باید کمک کنند تا این بچه‌ها رها نشوند. وزارت ورزش با رویکرد المپیک جوانان، المپیاد تعریف کرده تا این ورزشکاران شناسایی و به المپیک جوانان در سنگال برسند. همچنین امیدواریم بتوانیم در دوره‌های بعدی تعداد برابر ورزشکاران پسر و دختر هم در اعزام و هم در تعداد مدال‌های‌شان را داشته باشیم و عملی کنیم.

رحیمی در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی وجود دارد این جوانان به المپیک‌های بعدی برسند؟ گفت: این موضوع دغدغه ما هم هست. در المپیک ریو یکی از مدال‌ها توسط ورزشکاری که در المپیک جوانان حضور داشت، یعنی کیمیا علیزاده کسب شد. در این مدت این خواسته را با کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش مطرح کردیم. ما باید با فدراسیون‌ها هم جلسه داشته باشیم تا این جوانان حفظ شوند. همه باید کمک کنند تا این اتفاق بیفتد.

وی درباره اتفاقات رخ داده برای دختر جودوکار ایران خاطرنشان کرد: چون درخشان استعفا داده، دوست ندارم در این باره صحبت کنم، اما باید اشاره کوتاهی داشته باشم. قانون حجاب در جودو حل نشده است. مسئولان جهانی به ما گفتند با این مقنعه نمی‌توانید مجوز بگیرید، چون خطر خفگی وجود دارد. اینکه درخشان گفت «اگر من بودم، حل می‌کردم» باعث ناراحتی ما شد، اما درخشان بعدا تماس گرفت و از زحمات ما تقدیر کرد.

رحیمی در خصوص حضور علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در آرژانتین عنوان کرد: وی از طرف فدراسیون جهانی دعوت شده بود. در واقع به جز فوتسال در هیچ تیمی نفر اضافه نداشتیم. البته برای وزنه‌برداری دو نفر لازم داشتیم که مرادی کمک کرد.

در ادامه این نشست عاطفه اسلامیان مسئول روابط بین‌الملل کمیته ملی المپیک درباره ماجرای امین احمدیان ملی‌پوش تنیس روی میز در المپیک جوانان و شکایت یه بازیکن دختر نسبت به شرکت نکردن احمدیان در بخش میکس اظهار داشت: احمدیان قرار بود فقط در انفرادی شرکت کند و این را به اطلاع فدراسیون جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک رساندیم و تاییدیه را هم داشتیم. اتفاقی که افتاده بود، این بود که مکیف مربی تیم تنیس روی میز در جلسه فنی اول نتوانست شرکت کند تا بگوید ایران از رقابت میکس انصراف داده است و به همین دلیل این ابهام به وجود آمد. در مجموع مشکلی وجود نداشت و مسئله حل شد. دلیل برگشت احمدیان این بود که او قرار بود به اتریش برود. همچنین فقط سن مارینو به فدراسیون جهانی درخواست داده بود که فکری برای هم‌بازی بازیکن آنها در بخش میکس کنند که جایگزین احمدیان هم انتخاب شد. در واقع شکایتی در کار نبود و فقط موضوع مطرح شد.

اسلامیان در خصوص حضور ورزشکاران ایران در موضوعات فرهنگی هفته دوم مسابقات یادآور شد: بحث فرهنگی بیشتر روی آموزش تمرکز داشت و بهتر از دوره‌های قبل بود. در روزهای نخست سیاست‌ها در کانالی که داشتیم، بیان شد. مربیان دغدغه داشتند که ورزشکاران قبل از مسابقه روی رقابت‌ها تمرکز کنند و بعد وارد مباحث فرهنگی شوند. در هفته دوم بچه‌ها آزادی زمان بیشتری داشتند و حضورشان در برنامه‌های فرهنگی چشمگیرتر بود.

در ادامه این نشست خبری هادی ساعی در خصوص اینکه عدم حضور امین احمدیان پینگ‌پنگ باز کشورمان در مسابقه میکس مصدومیت اعلام شده است، اظهار داشت: با جلساتی که صالحی‌امیری با مسئولان جهانی داشته، نگاه IOC تغییر کرده است و مثل گذشته نیست که برای عدم حضور ورزشکاران‌مان بهانه بیاوریم و بگوییم مصدوم است.

وی تاکید کرد: به عنوان کسی که سال‌ها در المپیک و بازی‌های آسیایی حضور داشتم و چند دوره در کادر سرپرستی بودم، باید بگویم در المپیک جوانان تجربه خوبی کسب کردم و سرپرست‌ها کمک زیادی کردند. به دلیل اینکه سرپرستان ما همان مربیان و البته از نظر سنی جوان بودند، هیچ مشکلی با ورزشکاران نداشتیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید