گزارش جی پلاس؛

تعریق شبانه، یک خطر جدی برای مردان! + علائم

محققان معتقدند که تنها زنان نیستند که بعد از یائسگی دچار تعریق‌های شبانه می‌شوند، بلکه مردان هم در برهه‌هایی این حالت را تجربه می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، زنان بعد از یائسگی مشکلاتی را مانند گرگرفتگی و تعریق‌های شبانه را تجربه می‌کنند که برای بیمار بسیار آزاردهنده است. اما محققان به تازگی دریافتند که این تعریق‌های شبانه تنها منحصر به زنان نیست و مردان هم دچار این عارضه می‌شوند.

آزمایش خونی که از این قبیل مردان گرفته شده، ثابت می‌کند که افت هورمون تستوسترون در مردان عامل اصلی تعریق شبانه در آنهاست. این حالت معمولا به دلیل استرس بروز می‌کند. این آزمایش‌ها همچنین نشان داد که میزان هورمون کورتیزول که به هورمون استرس شناخته می‌شود، در این مردان بسیار بالاست.

تعریق‌های شبانه به حالتی اطلاق می‌شود که فرد در دوره‌هایی حین خواب دچار تعریق شدید می‌شود که طبق آمارهای ارائه شده از سوی دانشگاه اوکلاهاما، در حدود 41 درصد افراد بالغ مشاهده می‌شود و بخشی از آنها را هم مردان تشکیل می‌دهند.

در حالی که بیشتر افراد تصور می‌کنند تنها زنان بعد از یائسگی دچار این حالت می‌شوند، اما یافته‌های اخیر حاکی از آن است که این موضوع مختص به زنان نیست و شمار قابل توجهی از مردان هم ممکن است دچار این مشکل شوند. بسیاری از مردان از مراجعه به پزشک به دلیل این مشکل خودداری می‌کنند اما باید از این موضوع مطلع باشند که این حالت به دلیل تغییرات هورمونی یا استرس رخ می‌دهد و می‌تواند علامت مشکلی زمینه‌ای باشد که باید در اولین فرصت آن را درمان کرد.

تعریق‌های شبانه ممکن است به دنبال عفونت‌های ویروسی و همراه تب بالا رخ دهد. علاوه بر این، پرکاری تیروئید با افزایش هورمون تیروئید باعث بالا رفتن حرارت در بدن می‌شود و می‌تواند عاملی برای تعریق شبانه باشد. در موارد نادر، تعریق شبانه حتی می‌تواند علامتی برای سرطان غدد لنفاوی هم باشد. در سرطان پروستات هم سیستم ایمنی بدن در واکنش به سرطان، دچار تعریق شبانه شدید می‌شود که علائم آن با بروز عفونت در بدن مشابه است.

اما در زنان، شایع‌ترین علت تعریق‌های شبانه کاهش هورمون‌های زنانه است. تعریق شبانه در مردان در هر سنی ممکن است بروز کند که اغلب به دنبال استرس رخ می‌دهد اما زنان بیشتر بعد از یائسگی این حالت را تجربه می‌کنند.

دیدگاه تان را بنویسید