مشکلاتی که صنعت ایران با آن مواجه است

رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران امیدوار است نگاه وزیر صنعت به توسعه صنعتی مانند وزیران گذشته نباشد.

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش جی پلاس، مهدی پورقاضی افزود: وزارت صنعت سال پیش رقم بزرگی را به عنوان تسهیلات مالی بین واحدهای صنعتی پخش کردند و تصور این بود با پخش آن منابع صنعت کشور متحول می شود و رشد و توسعه می یابد که این اتفاق نیفتاد. 

وی افزود:  اگر چه همواره مدیران صنایع و تحلیلگران مطرح می کنند که در واقع مشکل صنعت مالی است و صنایع به دنبال منابع مالی است باید گفت اینچنین نیست؛ در حقیقت صنعت نیاز به آسیب شناسی دارد و پس از آسیب شناسی نیازمند تدوین استراتژی توسعه صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد و مهمترین کاری است که باید انجام شود. 

وی گفت: اقتصاد کشور نیاز به ارز تک نرخی و خارج شدن از سیستم قیمت گذاری دارد و باید به سمت آزادسازی اقتصادی حرکت کنیم و امیدوارم وزیر جدید صمت این موارد را در برنامه کاری خود قرار دهد و شاهد تغییر در سیاست های وزارت صنعت باشیم.

پورقاضی تصریح کرد: مهمترین مساله اکنون توجه به سیاست توسعه صنعتی است زیرا این مورد مهم را نداریم و نمی دانیم در حال انجام چه کاری هستیم و فقط به صورت روزمرگی کارها را انجام می دهیم. 

وی درباره خواسته های بخش خصوصی از وزرا در زمینه بهبود سیستم مالیاتی و بانکی و گمرکی و … ادامه داد: چرا باید کسی در گمرک مشکل ایجاد کنه تا پس از مدتی همه صنعتگران و فعالان بخش خصوصی خواستار حل این مشکل باشند؟ 

وی بیان کرد: چرا باید سیستم مالیاتی سلیقه ای باشد همه صنعتگران خواستار بهبود این سیستم شوند؟‌وی تاکید کرد:‌کشور هنوز برنامه مدون اقتصادی ندارد و اقتصاد تحت تاثیر وقایع بیرونی با تصمیمات تازه روبرو می شود، این بزرگترین آسیبی است که متوجه بنیان های اقتصادی می شود ، در این حالت چگونه باید در جهت بهبود این روش ها گام بردارد تا منجر به بهتر شدن اوضاع شود.

رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران گفت:‌ به دلیل نداشتن این نظام باید هر روز دنبال یک ماجرای جدید باشیم. وی خاطرنشان کرد: چرا ارز باید چند نرخی باشد؟‌ارز چند نرخی یکی از بزرگترین بحران های کنونی ماست. چرا باید بخشنامه هایی صادر شود و پس از مدتی دوباره آنهارا باطل کنند؟ 

این عضو اتاق بازرگانی گفت: به نظرم دیدگاه کلی راجع به برنامه توسعه اقتصادی نداریم و این مهمترین علتی است که ما را دچار روزمرگی می کند و هر روز مشکلی جدید پیش می آید که باید به آن بپردازیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید