جریمه 500 هزار پوندی فیس بوک در انگلیس

سازمان تنظیم‌کننده اطلاعات انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد که شرکت فیس‌بوک را به دلیل نشت اطلاعات کاربران خود در رسوایی «کمبریج آنالیتیکا»، به طور رسمی ۵۰۰ هزار پوند جریمه کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اداره کمیسیون اطلاعات انگلیس افزود که این تصمیم به دلیل 'نقض جدی قوانین محافظت از اطلاعات کاربران' گرفته ‌شده است.

بنابر تشخیص این نهاد انگلیسی، فیس‌بوک نتوانسته از اطلاعات کاربران خود محافظت کند و اجازه داده اطلاعات شخصی آنان توسط دیگران جمع‌آوری شود. به‌این‌ترتیب طبق قانون حفاظت از اطلاعات 1998میلادی این کشور، این اقدام، نشت اطلاعاتی به‌حساب می‌آید و بالاترین جریمه به آن تعلق ‌گرفته است.

سال گذشته فاش شد غول اینترنتی فیس‌بوک اطلاعات میلیون‌ها کاربر خود را در اختیار مؤسسه تحقیقات سیاسی کمبریج آنالیتیکا” (Cambridge Analytica) که برای 'دونالد ترامپ' در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا تبلیغ می‌کرد قرار داده بود.

در پی انتشار گزارش‌هایی درباره اقدام شرکت کمبریج آنالیتیکا در استفاده از داده‌های 87 میلیون کاربر فیس‌بوک در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی آمریکا، 'مارک زاکربرگ' مالک فیس‌بوک اذعان کرد که نتوانسته است از اطلاعات افراد محافظت کند.

اداره کمیسیون اطلاعات انگلیس تیرماه گذشته از تصمیم خود برای جریمه فیس‌بوک خبر داده بود. 'الیزابت دنهام' رئیس این نهاد انگلیسی امروز با اعلام این خبر افزود: شرکتی در ابعاد و تخصص فیس‌بوک بایستی آگاهانه‌تر و متناسب‌تر عمل می‌کرد.

وی افزود: این جریمه مطابق با قانون محافظت از اطلاعات 1998 اعمال شد که در ماه مه سال 2018 با قانون جدید محافظت از اطلاعات 2018 جایگزین شد.

گفتنی است اگر این افشای اطلاعات پس از ماه مه 2018 اتفاق می‌افتاد، فیس‌بوک احتمالاً با جریمه بیشتری روبرو می‌شد که شامل 4 درصد درآمد سالانه یا 17 میلیون پوند است.

دنهام گفت: ما چنین تخلفی را جدی تلقی کرده و بیشترین جریمه را به آن اعمال کردیم. قطعاً این جریمه تحت قانون جدید محافظت از اطلاعات بالاتر می‌بود.

این نخستین جریمه برای زاکربرگ است و کارشناسان معتقدند چند جریمه دیگر نیز در انتظار فیس‌بوک است زیرا اداره کمیسیون اطلاعات انگلیس همچنان مشغول تحقیق درباره فرایندهای اشتراک‌گذاری اطلاعات فیس‌بوک است.

گزارش‌ها حاکی است که پویش گسترده‌ای در سراسر جهان راه‌اندازی شده که خواستار تحریم فیس‌بوک و بسته شدن حساب‌های شخصی در این سایت است و 'براین اکتون' مالک واتساپ نیز در این کمپین مشارکت دارد. «اکتون» در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته است: اکنون زمان آن است که برنامه فیس‌بوک را حذف کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید