تاریخ تولد امام خمینی (س) و همزمانی آن با ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها، چگونگی نام گذاری و محل تولد ایشان موضوعاتی است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

تصویری از نوجوانی امام خمینی

در این مقاله به بررسی تاریخ تولد امام خمینی (س) و همزمانی آن با ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها می پردازیم، و در ادامه آن به چگونگی نام گذاری و محل تولد ایشان اشاره خواهیم کرد. 

 

تاریخ تولد امام خمینی (س)

در شناسنامه امام خمینی (س) روز و ماه تولد ایشان ذکر نشده و سال تولدشان 1279 به ثبت رسیده است، (جزئیات بیشتر در خصوص شناسنامه ایشان را اینجا مطالعه کنید.) اما در خاطرات خود ایشان و سایر منابع تاریخ دقیق تولدشان 1 مهر ماه سال 1281 هجری شمسی است، که مصادف است با 20 جمادی الثانی سال 1320 هجری قمری؛ همزمان با ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها.  

در زندگینامه ای به قلم ایشان آمده است: 

«به حسب شناسنامه شماره 2744 تولد 1279 شمسی در خمین. اما در واقع 20 جمادی الثانی 1320 هجری قمری، تاریخ قطعی تولد 20 جمادی الثانی مطابق اول مهر 1281 شمسی است.

نام خانوادگی: مصطفوی

پدر: آقا مصطفی

مادر: خانم هاجر - دختر مرحوم آقا میرزا احمد مجتهد خوانساری الاصل و خمینی المسکن. صدور در گلپایگان به وسیله صفری نژاد رئیس اداره آمار ثبت گلپایگان.»

 

عکس+نوشته+تولد+امام+خمینی

 

چگونگی نامگذاری امام خمینی (س)

در خصوص نحوه انتخاب نام «روح الله» برای ایشان در بخشی از کتاب خمینی روح الله بر اساس اسناد و خاطرات و خیال به قلم سید علی قادری آمده است: 

«...  اما پدر که نمی خواست تپش انتظار، وقارش را بشکند، لحظه های کوتاه دست به دست شدن فرزندش را که دراز می نمود، تحمل می کرد، بالاخره قنداقه در دستان پدر جا گرفت، لحظه ای بر او چشم دوخت و میدان جاذبه، سر پدر را نیز خم کرد تا با گونه گل انداخته اش بر لب های سرخ پدر بوسه زند. لب های پدر دائما غنچه می شد و نرمی سرخگون پسر را تا دهانه کام به درون می کشید. گویا گوش جانش این نجوای پنهان را نیز می شنید که: «سلام بر این روزی که زاده شدم» چرا که وقتی سر را عقب کشید تا با چهره کودکش چشم را جلا دهد زبان به قربان صدقه چرخید و گفت: پسرم، عشق من، جان من، روح الله من!»

 

محل تولد امام خمینی (س)  

امام خمینی (س) در خانه پدریشان در خمین دیده به جهان گشودند، یعنی محلی که 42 سال پیش پدر گرامیشان سیدمصطفی و نیز دیگر خواهران و برادران امام خمینی(س) در آنجا متولد شده بودند. 

 

محل+تولد+امام+خمینی

 

امام خمینی (س) کوچکترین فرزند خانواده بودند و بعد از گذشت 4 ماه و 22 روز از تولد پدر گرامیشان را در جریان مقابله علیه خوانین تحت حمایت حکومت از دست دادند، پس از آن ایشان به سرپرستی مادر و عمه خود صاحب خانم پرورش یافتند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کودکی امام خمینی (س) می توانید زندگی نامه کوتاه امام خمینی (س) را مطالعه کنید. 

 

گرامیداشت سالروز تولد امام خمینی (س)

با توجه به هم زمانی تولد امام خمینی (س) با حضرت زهرا سلام الله علیها همه ساله برنامه هایی به این مناسبت به اجرا در می آید، اجرای سمفونی روح الله در تالار وحدت از جمله آن هاست که بخشی از آن را در ویدئوی زیر مشاهده می کنید. این کلیپ که به مناسبت تولد امام خمینی در سال 1396 منتشر شده است، توسط شاهین فرهت با محوریت شخصیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی امام خمینی (ره) در چهار موومان ساخته شده است. او در این اثر بی کلام، وجوه مختلف شخصیت انسانی و عرفانی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را با زبان موسیقیایی بیان کرده است.

 

آیت الله خامنه ای همه ساله در پیام نوروزی بر موضوعات مهم سال جدید تاکید می کنند، سال 1378 که صدمین سال تولد امام خمینی (س) بود نیز توسط ایشان به نام سال امام خمینی (س) نام گرفت، و این نام گذاری به این معناست که در طول سال مسئولان تلاش می کنند تا خط مشی نهفته در نام سال را پی بگیرند. این موضوع به همان سال محدود نبوده و نشان از اهمیت عمل به آن خط مشی در تمام سال های آینده دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره امام خمینی، شرح زندگی و مبارزات ایشان، به سرویس زندگینامه امام خمینی (س) در سایت جماران مراجعه کنید. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.