طرحی که تصویب نشده میخواهد اجرا شود؟!

ثبت‌نام طرح ترافیک ۹۷ انجام نمی‌شود/ شورای شهر باید طرح ترافیک جدید را تصویب کند

رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر اینکه طرح ترافیک جدید در حال حاضر در حد پیشنهاد است و باید به تصویب شورای ترافیک برسد، گفت: بهتر است شهردار تهران پیش از آنکه این طرح را به شورای ترافیک ارسال کند برای تصویب به شورای شهر تهران بیاورد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمد علیخانی در تشریح روند اجرایی شدن طرح ترافیک جدید در شهر تهران گفت: مدت زیادی است که در شهر تهران با محدوده‌ای مواجه بوده ایم به نام طرح ترافیک و طی سال های گذشته نیز تنها تعرفه ورود به این محدوده تغییر می کرد و در حقیقت عوارض ورود به این محدوده سال به سال افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: از حدود 38 سال پیش که برابر قانون این طرح اجرایی شد در ابتدا ابزارهای جدید کنترل ترافیکی وجود نداشت؛ امروز نیز در دنیا روش کنترل ترافیک تغییر کرده است و اساسا چنین محدوده هایی به این شکل در هیچ کجای دنیا وجود ندارد؛ از سوی دیگر آلودگی هوا در تهران منحصر به یک مقطه نیست و همه شهر با این مشکل مواجه است. بنابراین با گذشت این همه سال تمام کارشناسان اتفاق نظر دارند که طرح فعلی نیازمند بازنگری است.

وی ادامه داد: در طرح جدید با استفاده از دوربین ها و تکنولوژی جدید برای کنترل ترافیک اقدام می شود البته پیشنهاداتی مطرح شده که باید مورد بررسی قرار بگیرد اما بی تردید در طرح جدید محدوده به این شکل کنترل نخواهد شد و مجوز طرح ترافیک هم معنی پیدا نمی‌کند.

 رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه طرح فعلی اشکالات اساسی دارد و عادلانه نیست، افزود: در حال حاضر حدود 100 هزار مجوز صادر می شود اما بخش زیادی از شهروندان از این محدوده شهر محروم هستند در حالی که معابر شهر جزو مشاعات محسوب می شوند و همه مردم حق دارند از آنها استفاده کنند، لذا محدود کردن ورود به این طرح با صدور تعدادی مجوز صحیح نیست و اینکه افرادی انحصارا مجوز را بخرند و بتوانند استفاده کنند عادلانه نیست.

محدوده طرح ترافیک برچیده نمی‌شود

وی تاکید کرد: محدوده طرح ترافیک قرار نیست برچیده شود اما زون بندی خواهد شد به شکلی که سه محدوده طرح ترافیک، زوج و فرد و رینگ سوم را خواهیم داشت که البته رینگ سوم پیشنهاد کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران است تا در معابر خاص بتوانیم ترافیک را مدیریت کنیم.

علیخانی تصریح کرد: در حال حاضر فردی که می خواهد یک ساعت در محدوده تردد کند باید مجوز روزانه خریداری کند و حدود 40 هزار تومان نیز پرداخت کند، در حالی که فردی هم که از صبح تا شب در محدوده تردد می‌کند نیز باید همین مجوز روزانه را با مبلغ 40 هزار تومان خریداری کند، به این ترتیب هردوی آنها یک میزان پرداخت می کنند که عادلانه نیست.

به گفته وی، در طرح جدید هزینه بر اساس پیمایش پرداخت می شود و فردی که می خواهد تنها برای رفتن به محل کار یک ساعت در محدوده تردد کند عوارض کمتری پرداخت خواهد کرد.

عضو شورای شهر تهران افزود: رینگ سوم درخصوص معابر خاص همچون بزرگراه ها و معابر پر تراکم ترافیک است که در ساعات پیک ترافیک مثل 6 تا 10 صبح تعرفه تردد با ساعات غیرپیک تفاوت خواهد داشت تا مراجعات کنترل شود که علاوه بر این، در روش جدید بحث خودروهای فرسوده را نیز می‌توانیم کنترل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که تعرفه‌های جدید چگونه خواهد بود گفت: نرخ‌ها در حد پیشنهاد هستند لذا باید ابتدا طرح برای تصویب به شورا آورده شود و پس از بررسی پیشنهادات به شورای ترافیک ارسال شود.

 

شیوه جدید اجرای طرح ترافیک با هماهنگی نهادهای ذی‌ربط در حال طی مراحل قانونی است!

 

از سوی دیگر سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: توزیع کارت‌های شناور طرح ترافیک به‌طورکامل متوقف شده و بیش از ششصد کارت موجود نیز باطل شده است، همچنین ثبت‌نام برای دریافت آرم طرح ترافیک سال ۹۷ انجام نخواهد شد.

 

به گزارش چی پلاس، در اطلاعیه‌ای که از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک منتشر شده، با اشاره به سوالات مکرر شهروندان درباره طرح ترافیک جدید و توقف ثبت‌نام آرم‌های سابق، آمده است: لایحه پیشنهادی شهرداری تهران برای تغییر شیوه صدور اجازه ورود به محدوده‌ها، در آستانه ارائه به شورای اسلامی شهر تهران برای بررسی و تصویب است.

این سازمان از عموم کارشناسان و صاحبنظران دعوت کرده است که با اطلاع کامل از ابعاد و جنبه‌های مختلف این طرح، نقدها و نظرات خود را برای اصلاح مشکلات احتمالی اجرای آن اعلام کنند.

در این اطلاعیه از همه اظهارنظرکنندگان خواسته شده است که به جای منافع شخصی و گروهی، منافع عموم مردم را مدنظر قرار دهند و کمک کنند که شرایطی عادلانه‌تر برای مردم تهران فراهم شود و به سمت شهری با ترافیک و آلودگی کمتر حرکت کنیم.

متن این اطلاعیه بدین شرح است:

« سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوالات مکرر شهروندان محترم درباره طرح ترافیک جدید و توقف ثبت‌نام آرم‌های سابق، به اطلاع عموم مردم می‌رساند که با توجه به برنامه جدید شهرداری برای تغییر شیوه اجرای طرح ترافیک که با هماهنگی نهادهای ذی‌ربط در حال طی مراحل قانونی است، ثبت‌نام برای دریافت آرم طرح ترافیک سال ۱۳۹۷ انجام نخواهد شد. بر اساس طرح جدید، شهروندان نیازی به خرید سالانه آرم طرح ترافیک ندارند و بر اساس ضوابطی که بعد از تصویب نهایی اعلام خواهد شد، می‌توانند با پرداخت عوارضی که میزان آن توسط شورای محترم اسلامی شهر تهران تصویب خواهد شد، وارد محدوده طرح ترافیک شوند.

لایحه پیشنهادی شهرداری تهران برای تغییر شیوه صدور اجازه ورود به محدوده‌ها در آستانه ارائه به شورای شهر تهران برای بررسی و تصویب است. جزییات طرح پیشنهادی شهرداری تهران نیز در هفته‌های اخیر از طریق رسانه‌های گروهی به اطلاع مردم رسیده است. بدیهی است که بر اساس قانون، جزییات و نرخ‌های اعلام‌شده تا کنون، قطعی نیست و اختیار تغییر آنها با اعضای شورای شهر است. در همین فرصت، از عموم شهروندان و به ویژه کارشناسان و صاحبنظران نیز دعوت می‌کنیم که شهرداری را از نقدها و نظرات خود درباره این طرح بهره‌مند سازند تا برای اصلاح مشکلات احتمالی آن در مقام اجرا اقدام شود. جای این گلایه از برخی مسئولان سابق و معدودی از ارباب جراید نیز باقی است که بدون اطلاع کامل از ابعاد و جنبه‌های مختلف این طرح، به طرح ابهاماتی پرداختند که پاسخ آنها در توضیحاتی که تاکنون از سوی مدیران شهرداری تهران اعلام شده، وجود داشته است.

سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به صراحت اعلام می‌کند که در دوره مدیریت جدید، توزیع کارت‌های شناور طرح ترافیک به‌طور کامل متوقف شده و ۶۴۲ کارت باقی‌مانده از قبل نیز باطل شده است. بعد از این هم پرونده کارت‌های شناور که صدور و توزیع آنها از اساس با ابهام قانونی مواجه بوده و مراجع نظارتی هم بر ممنوعیت آن تاکید دارند، برای همیشه بسته خواهد شد. در طرح جدید هم برخلاف آنچه برخی ادعا کرده‌اند، هیچ تبعیضی بین مدیران شهرداری با دیگران وجود نخواهد داشت و عوارض خودروهای مدیران همه ارگان‌ها با آحاد مردم برابر خواهد بود.

بنا براعلام روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، شهرداری تهران در طرح ترافیک جدید قصد دارد ضابطه را برای همیشه جایگزین رابطه کند و در حذف سلیقه‌مداری و قدرت ناشی از اعطای آرم به این و آن پیشقدم شود. البته این تصمیم دشواری است که موفقیت در آن نیازمند همراهی نهادهای مختلف، اصحاب رسانه‌ها و همه کسانی است که به نوعی در این باره به ابراز نظر می‌پردازند. لذا از همه اشخاص و نهادهایی که در این باره اعلام موضع می‌کنند، می‌خواهیم به جای منافع شخصی و گروهی، منافع عموم مردم را مدنظر قرار دهند و کمک کنند که شرایطی عادلانه‌تر برای مردم تهران فراهم شود و به سمت شهری با ترافیک و آلودگی کمتر حرکت کنیم.»

 

 

دیدگاه تان را بنویسید