بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور کاهش پیدا کرد

درحالی‌که تاکنون یکی از اصلی‌ترین موانع برای نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور کمبود بودجه اعلام می‌شد، در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده، بودجه اختصاص‌یافته به این موضوع 150 میلیارد تومان کم شده است یعنی نزدیک به 20 درصد.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، ایران ازنظر سرانه کلاس درس وضعیت خوبی ندارد و هنوز هم وجود مدارس خشتی و گلی یکی از مشکلات شهرهای مختلف کشور است. به گفته مسئولان دولتی برای اینکه سرانه مدارس کشور به استاندارهای جهانی برسد باید52 هزار کلاس درس دیگر ساخته شود. وضعیت استحکام و تجهیزات مدارس موجود هم با وضعیت ایده‌آل فاصله زیادی دارد و هنوز چند صد هزار دانش‌آموز در مدارسی درس می‌خوانند که ایمنی‌شان را تأمین نمی‌کنند. فروریختن 44 مدرسه در زلزله اخیر استان‌های غربی کشور، آوار شدن دیوار مدرسه و کشته شدن یکی از معلمان و... آیینه تمام نمای وضعیت مدارس غیر ایمن است.
 
 در چنین شرایطی با مقایسه بودجه امسال سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با رقمی که برای این سازمان در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته‌شده است، این سؤال به وجود می‌آید که تکلیف وعده‌ها درباره بسته شدن پرونده مدارس فرسوده در سال 97 عملی خواهد شد؟ امسال بودجه نوسازی و تجهیز و توسعه مدارس 814 میلیارد و 58 میلیون تومان بود اما امسال بودجه پیشنهادی دولت برای این کار به 663 میلیارد و 427 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. این یعنی در صورت تایید مجلس شاهد کاهش 20 درصدی بودجه نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خواهیم بود.
 
جالب اینکه به گفته بسیاری بودجه سال گذشته هم کفاف بازسازی مدارس را نمی‌داده است. همین چند روز پیش محمد قمی، نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش برای بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس بودجه ندارد و باید هرچه سریع‌تر این مشکل را حل کند، گفت: «برخی از مدارس فرسوده و برخی از آنها از ابتدا با مصالح و مقاوم‌سازی درست ساخته نشده و عمرشان بسیار گذشته است یا در برابر حوادثی مانند زلزله مقاوم نیستند.» قمی با اشاره به اینکه نه‌تنها مدارس بلکه این مشکل برای بسیاری از منازل مسکونی نیز در سطح کشور وجود دارد، گفت: «متأسفانه بافت فرسوده همچنان در سطح کشور زیاد است که نیاز به بازسازی فوری دارند.»
 
او ادامه داد: «یکی از معضلات اساسی درباره اینکه به بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس به‌صورت ضربتی پرداخته نمی‌شود تا در یک یا دو سال به آن رسیدگی شود؛ کمبود بودجه است. یعنی آموزش‌وپرورش بودجه لازم و کافی برای حل این مسئله ندارد، از طرفی دولت هم با مشکل مالی مواجه است و نمی‌تواند این بودجه را در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهد. البته برای بافت فرسوده شهری و روستایی تدابیری در دولت در نظر گرفته‌شده که این مدارس نیز شامل آن می‌شود، اما این تدابیر با توجه به شرایط اقتصادی کشور برای این کار کافی نیست.»
 
قمی بابیان اینکه سرعت بازسازی مدارس و بافت‌های فرسوده به علت کمبود بودجه پایین است، گفت: «این مسائل نیاز به بودجه بیشتری دارد. از طرفی دولت می‌تواند؛ سیاست‌هایی را اتخاذ کند تا مردم به نوسازی مدارس یا بازسازی بافت‌های فرسوده کمک کنند. مدارس فرسوده و ناایمن نیاز به بودجه کلان دارد، اما در حال حاضر مشکلات اقتصادی وجود دارد. بسیاری از دارایی‌های کشور بلوکه و روابط اقتصادی کم است که همه این موارد بر اقتصاد کشور تأثیرگذار است و ما بودجه لازم و کافی را نداریم. قمی با تأکید بر اینکه جان افراد نخستین مسئله مهم جامعه است.»
 
درنهایت انتظار می‌رود نماینده‌های مجلس که مشغول بررسی لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده هستند به این سؤال جواب بدهند که آیا قرار است بازسازی مدارس فرسوده و بهبود سرانه کلاس درس فدای مشکلات مالی دولت شود؟

 

دیدگاه تان را بنویسید