تندیس فردوسی در پاریس نسب می شود

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران از سفیر فرانسه درخواست کرد: تندیس فردوسی در یکی از پارک های نزدیک سفارت ایران در پاریس نصب شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با سفیر فرانسه در ایران دیدار و گفت وگو کرد. امین عارف نیا در ابتدای دیدار دوستانه با فرانسو سنمو، با ابراز امیدواری به تداوم و توسعه  همکاری های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه گفت: از تمامی روابط منجر به توسعه در ابعاد مختلف استقبال می کنیم. تا کنون شهرداری تهران با شهرداری پاریس و سایر شهرداری های فرانسه روابط خوبی داشته است. امیدواریم بعد از انتخابات اخیر شورای شهر و انتخاب دکتر نجفی به عنوان شهردار جدید تهران که از چهره های نام آشنای دولت در ادوار مختلف بوده اند، شاهد پیشرفت همکاری ها میان پاریس و تهران باشیم.

وی ادامه داد: این ملاقات من در مسئولیت جدیدم با سفرا و نمایندگان سایرکشورهاست و این ملاقات را نشانه حسن همکاری تیم جدید مدیریت شهری تهران با کشور دوست فرانسه می دانم .

عارف نیا ضمن ابلاغ پیام دعوت شهردار تهران از شهردار پاریس برای بازدید از تهران و تحولات مدیریت شهری آن گفت: علاقمندیم از تجارب شهرداری پاریس در ابعاد مختلف همچون معماری وشهرسازی، حمل ونقل و ترافیک، زیباسازی و سایر موارد بهره مند شویم.

وی با تاکید بر اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی و توسعه گردشگری شهر تهران در نگاه شهردار جدید پایتخت تصریح کرد: ما آماده توسعه همکاری های دو جانبه در عرصه فرهنگی هستیم. البته مواردی مانند بهبود کیفیت هوا و توسعه ظرفیت های حمل و نقل عمومی پاک و هوشمند نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران از آمادگی شهرداری پایتخت برای برگزاری هفته تهران در پاریس و هفته پاریس در تهران خبرداد و گفت: همانطور که شما نیز از جایگاه فردوسی شاعر بلند آوازه پارسی گوی ما باخبر هستید، علاقه مندیم تندیس این شاعر در یکی از پارک های نزدیک سفارت ایران در پاریس نصب شود.

وی با یادآوری اینکه سفیر ایران در پاریس نیز پیگیر نصب این تندیس است، از سفیر فرانسه در ایران خواستار تسریع تحقق این رویداد فرهنگی شد.

عارف نیا گفت: می دانم که پاریس مقصد اصلی بسیاری از گردشگران بین المللی است. از همین رو مایلم اعلام کنم ستاد گردشگری شهرداری تهران تمایل دارد از تجارب گردشگری پاریس بهره مند شود. از همین رو از شما می خواهم به عنوان سفیر فرانسه در ایران در تماس با مسئولان حوزه حفاظت از میراث و گردشگری فرانسه، مقدمات سفر گردشگران فرانسوی به تهران را تسریع کنید.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران  جلب و جذب سرمایه گذار در مباحث گردشگری را حائز اهمیت دانست و بر حضور سرمایه گذاران برای تقویت گردشگری در تهران استقبال کرد و گفت: با توجه به آنکه احیای بافت تاریخی تهران از اصول کاری شهردار جدید پایتخت است، آماده همکاری با طرف های فرانسوی در پروژه احیای قنات های تاریخی تهران در منطقه ۱۲ هستیم.

عارف نیا همچنین بیان کرد: شهرداری تهران آمادگی عقد تفاهم نامه های همکاری با شهرداری پاریس را دارد. از همین رو اعلام می کنم ما آماده انعقاد سند جامع همکاری شهرداری تهران و پاریس هستیم و برای مشارکت در تدوین سند اولیه همکاری های دو جانبه، آمادگی تبادل نظر با مسوولان ذیربط در شهرداری پاریس را داریم .

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ادامه داد: در صورت تدوین این سند همکاری، شهرداری تهران آماده میزبانی از شهردار پاریس است و از همین رو بار دیگر از جانب شهردار تهران از شهردار پاریس دعوت به بازدید از تهران را اعلام می کنم .

وی با اشاره به تمایل سفیر فرانسه به عنوان نماینده دولت فرانسه برای سرمایه گذاری طرف های فرانسوی در زمینه اعطای وام برای ساخت تراموا در محدوده بازار تهران گفت: این موضوع را به معاونت حمل و نقل شهرداری تهران منعکس می کنم.

عارف نیا با تاکید بر لزوم تقویت همکاری های هنری میان تهران و پاریس گفت: ما آمادگی ایجاد تعامل و همکاری دوسویه میان وزارتخانه های فرهنگ ایران و فرانسه و نیز شهرداری های طرفین، برای توسعه فعالیت های فرهنگی را داریم. در این راستا موزه ملی ایران با موزه لوور و موزه هنرهای معاصر فعالیت های مشترک خوبی داشته است.

رییس مرکز ارتباطات و امور الملل شهرداری تهران اظهار امیداری کرد که این ملاقات دوستانه زمینه ساز همکاری بیش از پیش میان شهرداری تهران و پاریس شود.

 در ادامه این نشست دوستانه، فرانسوا سنمو با ابراز امیدواری به تداوم همکاری های بیشتر مدیریت شهری تهران و پاریس گفت: شهرداری پاریس و سایر شهرهای فرانسه تمایل به همکاری های بیشتر با شهرداری تهران دارند، به طوری که در زمینه کیفیت هوا، همکاری های دوجانبه خوبی بین دولت ایران و فرانسه در جریان است و مسئولان فرانسوی به طور مداوم به ایران سفر می کنند و در زمینه اندازه گیری و کنترل آلودگی هوا فعالیت می کنند.

سفیر فرانسه در ایران با اشاره به پروژه های فرهنگی که در راستای آنها با شهرداری تهران توافق نامه هایی به امضا رسیده است نیز عنوان کرد: یک توافق نامه با شهرداری تهران در زمینه احیای قنوات و باغ شهرهای تهران امضا شده که در مرکز تهران به اجرا درمی آید. تمایل داریم در این زمینه همکاری های لازمه را انجام دهیم. این پروژه به نوعی با بازسازی و احیای قنات های شهر تهران در بافت تاریخی منطقه ۱۲ در ارتباط است که باید تلاش کنیم از آب این قنات ها برای آبیاری این باغ شهرها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در سال۲۰۰۷ با حمایت سفارت فرانسه قراردادی میان شهرداری منطقه ۱۲ و انجمن هیدروسیتی فرانسه و خانه فرهنگ شهر آمیان فرانسه برای حفظ شهر پایدار و تقویت و حفظ میراث غنی و مهم قنات های شهر تهران به امضا رسید که ما همچنان خواستار تداوم آن هستیم.

فرانسوا سنمو با تاکید بر اینکه دولت فرانسه تمایل دارد این تفاهم نامه که با مشارکت و حمایت شورای شهر قبلی به امضا رسیده، از سوی شورای شهر جدید تهران نیز مورد حمایت واقع شود، خاطر نشان کرد: آنچه که مربوط به همکاری های فرهنگی می شود شامل پروژه هایی مانند برنامه های هفته فرهنگی تا نصب تندیس فردوسی در پاریس است. در این راستا نیز می توانیم تبادل نظرات و تجربیات مسئولان گردشگری دو شهر را داشته باشیم. زیرا همان طور که می دانید فرانسه قطب اول گردشگری در جهان است و سالانه پذیرای حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون گردشگر است و این تجارب با توجه به علاقه مسئولان شهرداری تهران به گردشگری، می تواند در اختیار شما قرار گیرد.

سفیر فرانسه در ایران همچنین از آمادگی شرکت های فرانسوی برای احداث خطوط تراموا در محدوده بازار تهران خبر داد و گفت: دولت فرانسه آمادگی دارد تا در این زمینه یک وام خزانه داری به دولت ایران برای تامین مالی اجرای این پروژه ارائه کند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید