وجود مدارس فرسوده شایسته تهران نیست

معاون عمرانی سابق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خلاء اصلی در تهران بافت فرسوده شهری است که خودش را در قالب مدارس تخریبی و ناایمن با بیش از 40 سال قدمت نشان می‌دهد گفت: انتظار می‌رود شهرداری و شورای شهر پایتخت در دوره جدید نسبت به نوسازی بدنه شهری مدارس اهتمام جدی داشته باشند؛ وجود مدارس فرسوده در کنار ساختمان‌های جدیدی که از معماری خوبی برخوردارند چندان مناسب و شایسته مدیریت شهری نیست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مرتضی رئیسی درباره عملکرد شوراهای شهر در خصوص ساخت و ساز مدارس و نوسازی بافت های فرسوده آموزشی در کشور اظهار کرد: بنده سابقه زیادی در زمینه ساخت و ساز سازه‌های آموزشی دارم و بیش از هشت سال مسئولیت بخش عمرانی آموزش و پرورش بر عهده‌ام بود، در مدتی که افتخار خدمت گذاری در آموزش و پرورش را داشتم مجلس، دولت و همچنین خیران از اهتمام جدی برای تامین فضای آموزشی در کلانشهرها، مناطق روستایی و حاشیه شهرها برخوردار بودند.

وی افزود: طی سال‌هایی که واحدهای مسکونی جدید به شکل انبوه ساخته و به سرعت بر وسعت شهرها  افزوده می شد، بر اساس قانون شوراهای آموزش و پرورش باید بخشی از عوارض ساختمان سازی در شهرها از سوی شهرداری ها برای ساخت فضای آموزشی به ما اختصاص می یافت اما پیگیری های مکرر تقریبا منتج به نتیجه نشد و آموزش و پرورش به حق قانونی‌اش نرسید.

رییس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه انتظار ما این بود شهرداری و شورای شهر حضور جدی تری برای کمک به ساخت فضای آموزشی استاندارد و ایمن داشته باشند عنوان کرد: این در حالی است که در بسیاری از کشورها تامین فضای آموزشی توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد اما این وظیفه در ایران بر دوش دولت‌هاست البته مردم خیر و خداجو نیز طی سال های قبل به کمک آموزش و پرورش آمده‌اند و حضور پررنگی در مدرسه سازی داشته اند.

رئیسی ضمن تاکید بر ضرورت حضور جدی تر شوراهای شهر و شهرداری ها برای تامین زیرساخت های لازم به منظور نوسازی بافت های فرسوده و ساخت فضای آموزشی جدید بویژه در حاشیه شهرها گفت: امیدواریم شوراهای جدیدی که تشکیل می شوند به فکر دانش آموزان حاشیه شهرها که جزو اقشار ضعیف‌اند، باشند.

وی در پاسخ به اینکه خلاء عمرانی اصلی در شهر تهران از منظر آموزش و پرورش چیست و شورای شهر پنجم چگونه می‌تواند به رفع آن کمک کند؟ گفت: خلاء اصلی در تهران بافت فرسوده شهری است که خودش را در قالب مدارس تخریبی و ناایمن با بیش از 40 سال قدمت نشان می‌دهد. از سوی دیگر شمار مدارس ساخته شده در مناطق جدیدالاحداث بویژه منطقه 22 که افق جمعیتی جدیدی خواهد داشت بسیار اندک است و نیاز به مدرسه سازی در این منطقه هنوز برطرف نشده است.

معاون عمرانی سابق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مطلب حائز اهمیت دیگر برای حل مشکل بافت‌های فرسوده، تامین زمین برای ساخت مدارس استاندارد و ایمن است عنوان کرد: مدارس جزو معماری و مبلمان شهری هستند. بسیاری از مدارس ما به جهت سرانه و کمک هایی که باید جذب کنند دچار مشکل اند و انتظار می‌رود شهرداری و شورای شهر پایتخت نسبت به نوسازی بدنه شهری مدارس اهتمام جدید داشته باشند؛ وجود مدارس فرسوده در کنار ساختمان‌های جدیدی که از معماری خوبی برخوردارند چندان مناسب و شایسته مدیریت شهری نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید