ابتکار خبر داد:

آغاز احیای تالاب میانکاله

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از آغاز طرح احیای تالاب و ذخیره گاه بین المللی میانکاله خبرداد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، معصومه ابتکار در سفری به بهشهر، آغاز به کار طرح احیای تالاب میانکاله را اتفاق بسیار مهم و با اهمیت دانست و اظهار کرد: دولت یازدهم توجه ویژه ای به وضعیت تالاب ها داشته و از 200 تالاب در کشور 75 مورد از آنها ملی و بین المللی است.

وی تصریح کرد: عواملی مانند دخل وتصرف، سیاست های ناپایدار، تغییر اقلیم، خشکسالی متوالی و کاهش بارندگی موجب شد تالاب ها در شرایط نامساعد و سختی قرار گیرند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه از نیمه سال 92 احیای تالاب ها در دستور کار دولت تدبیر و امید و سازمان قرار گرفته بود، خاطرنشان کرد: هم اکنون دریاچه ارومیه در حال احیا است تالاب هورالعظیم که به دلیل اکتشافات نفتی خشک شده بود با پیگیری های لازم و رفع تمام موانع با حق آبه ای 5.4 میلیون مترمکعب آب تا 78 درصد احیا شده است.

ابتکار اظهار کرد: برای احیای تالاب ها در زیست بوم ها همکاری و مشارکت جوامع محلی و همراهی سازمان های مردم نهاد بسیار مهم وحائز اهمیت است.

وی با اشاره به خشکسالی میانکاله نیز گفت: برای احیای تالاب میانکاله همکاری بین استانی نیاز است و استان گلستان نیز در اجرای این طرح باید همکاری لازم را انجام دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با ساخت وساز غیرمجاز در میانکاله گفت: بخشی از تصرفات در میانکاله با همکاری دادستانی مازندران رفع شده و این روند باید ادامه پیدا کند.

ابتکار گفت: پروژه احیای تالاب و ذخیره گاه میانکاله، توسعه و تجهیز سیستم اطفای حریق و پایش هوشمند منطقه که کمک فراوانی به محیط بانان می کند و لایروبی کانال، مرمت نهرها و کانال های ارتباطی آب رسانی به تالاب از مهم ترین برنامه های این سازمان است.

وی با بیان اینکه محیط بانان نقش مهمی در احیای تالاب میانکاله دارند، اظهار کرد: تلاش فراوانی برای رفع مشکلات معیشتی محیط بانان انجام شده که تصویب 3000 امتیاز و بخشی از امتیاز کارشناسی از این موارد است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به بحث آموزش محیط بانان نیز اشاره کرد و گفت: به 1700 نفر محیط بان آموزش مستمر وتخصصی داده شد که برخی از این افراد دوره های آموزش بین المللی دیدند.

ابتکار افزود: با دستور رئیس جمهوری تلاش برای احیای ذخیره گاه و زیستکره تالاب بین المللی میانکاله آغاز شد.

به گزارش ایسنا، ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در این جلسه با اشاره به پروژه احیای ذخیره گاه زیستکره و تالاب بین المللی میانکاله، اظهار کرد: پروژه احیای تالاب میانکاله با هزینه ایی بیش از 33 میلیارد تومان در طی 5 سال با تکنولوژی های نوین و با استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد انجام می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، پیشنهاد سیستم تصفیه خانه و جمع آوری فاضلاب در پنج شهر مازندران داده شده که مجوز شهرهای نکا، بهشهر و گلوگاه گرفته شده است.

وی افزود: در حوزه زباله و پسماند، احداث زباله سوز در شهرهای نوشهر و چالوس در حال انجام است و برای شهرهای بابل و قائم شهر نیز با شرکت های آلمانی توافق صورت گرفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید