مروری کوتاه بر عملیات کربلای ۹

کربلای 9؛ پیروزی در کمتر از 3 ساعت

سی سال از عملیات غرور آفرین ارتش جمهوری اسلامی در باز پس گیری ارتفاعات قراویز می گذرد، عملیاتی که تنها در کمتر از سه ساعت دشمن را از پا در آورد و طعم تلخ شکست را به آنان چشاند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: رزمندگان نیروی زمینی سپاه در شلمچه  و در شرق بصره در حال عملیات کربلای 8 بودند که عملیات دیگری در منطقه عملیاتی قصر شیرین و ارتفاعات قراویز به وسیله نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در ساعت یک بامداد روز بیستم فروردین سال 66 با رمز مقدس یا مهدی ادرکنی (عج) و با حمله رزمندگان تیپ 3 لشکر 81 زرهی کرمانشاه آغاز می شود.

هدف از این عملیات، آزاد سازی ارتفاعات 542، 415،400،410 و پاسگاه مرزی بابا هادی در منطقه عمومی سرپل ذهاب بود که حدود هفت سال در تصرف دشمن بود و با اصل غافلگیری و سرعت عمل بالا به خوبی صورت گرفت و اهداف عملیات تامین شد.

نیروهای توان مند ارتش جمهوری اسلامی در کمتر از سه ساعت با عبور از تله های انفجاری دشمن  و با نبردی جانانه تنگه بابا هادی در منطقه پیشگاه را آزاد کرده و دشمن را مجبور به فرار می کنند.

در این عملیات گردان های 3، 1 و 4 از تیپ کماندویی سپاه سوم و نیز گردان 4 نیروی مخصوص از تیپ 3 دشمن منهدم شد و تعداد زیادی خمپاره انداز، تیربار، جنگ افزار انفرادی و مقادیر زیادی مهمات به غنیمت گرفته و 45 دستگاه تانک و نفربر، چندین انبار مهمات و چهار آتشبار توپخانه دشمن به آتش کشیده شد.

تعداد تلفات دشمن 1800 بعثی بود و 55 نفر از آنها نیز به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.

اهداف عملیات در همان ساعت های اولیه به دست آمد اما سپاه دشمن تا سه روز به انجام پاتک ادامه داد که تعداد آنها به ده پاتک رسید که همه آنها با هوشیاری نیروهای ارتش جمهوری اسلامی به خوبی دفع شد و در جریان همین دفع پاتک ها 15 دستگاه تانک، 35 دستگاه نفربر و 5 خودرو و چندین انبار مهمات دشمن به آتش کشیده و منهدم شد. و با وجود انگیزه بالا و فشاری که نیروهای بعثی در پاتک های خود بر رزمندگان اسلام وارد می کردند، اما با پشتیبانی تیم های آتش هوانیروز از پایگاه رزمی کرمانشاه و اختصاص بخشی از توان رزمی این پایگاه به عملیات و اجرای آتش سنگین توانستند دست آخر نیروهای بعثی را وادار به عقب نشینی شدند.

برای اجرای این عملیات، دو روز پیش از شروع آن، گروه هوانیروز در پادگان ابوذر سر پل ذهاب مستقر شده و خلبانان و افسران رابط در محل قرارگاه نسبت به نحوه اجرای عملیات و وضعیت نیروهای خودی و دشمن توجیه شدند. بالگردهای 214 نیز مسئولیت حمل مهمات و تدارکات و جابه جایی نیروها و مجروحان را با سرعت بر عهده داشتند.

متن زیر اطلاعیه قرارگاه خاتم الانبیا(ص) پس از پایان این عملیات است.

بسم‌ ا ...الرحمن‌ الرحیم‌

محمد رسول‌ الله و الذین‌ معه‌ اشداء علی الکفار رحماء بینهم‌

ملت‌ مبارز و قهرمان‌ ایران! همزمان‌ با پیروزی‌ چشمگیر سپاهیان‌ اسلام‌ در منطقه‌ عملیاتی شرق‌ بصره‌، رزمندگان  پرتوان‌ نیروی‌ زمینی ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی ایران‌ در ساعت‌ یک‌ بامداد امروز (66/1/20) با گشودن جبهه‌ جدیدی‌ در غرب‌ کشور، عملیات‌ کربلای‌ 9 را با رمز مقدس‌ "یا مهدی‌(عج) ادرکنی "آغاز کردند.

لشکریان‌ توحید در این‌ عملیات‌ که‌ به‌ منظور پاکسازی‌ مناطق‌ تحت‌ اشغال‌ میهن‌ اسلامی مان‌ از لوث وجود صدامیان‌ و پاسخ‌ به‌ شرارتهای‌ رژیم‌ جنگ‌ افروز بعث‌ عراق‌ در منطقه‌ خلیج‌ فارس‌ انجام‌ گرفت، موفق‌ شدند با انهدام‌ بخش‌ وسیعی از ادوات‌ جنگی دشمن‌، خسارت‌ سنگینی به‌ آنها وارد آورند.

رزمندگان‌ اسلام‌ با اتخاذ تاکتیک‌ نفوذی‌ در عمق‌ جبهه‌ دشمن‌ و با عبور از کانال‌ پیچیده‌ مجهز به‌ انواع‌ تله‌ های‌ انفجاری‌ و میادین‌ مین، ارتفاعات‌ 542، 415،400،410 و پاسگاه‌ مرزی‌ بابا هادی‌ را که‌ مدت‌ شش‌ سال‌ و نیم‌ در اشغال‌ نیروهای‌ دشمن‌ بود، به‌ تصرف‌ خود در آوردند و با آزاد سازی‌ این‌ ارتفاعات، 20 کیلومتر مربع‌ از خاک‌ میهن‌ اسلامی مان‌ از لوث وجود صدامیان‌ پاکسازی‌ شد.

در این‌ عملیات‌ افتخارآفرین‌ دلیر مردان‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی ایران‌ علاوه‌ بر کشته‌ و زخمی کردن‌ بیش‌ از 800 تن‌ از نیروهای‌ عراق، دهها تن‌ از آنها را به‌ اسارت‌ خود در آورده‌ و گردانهای‌ 3 ،1 و 4 از تیپ‌ کماندویی سپاه‌ دوم‌ عراق‌ را به‌ میزان‌ 80 درصد منهدم‌ کردند.

دشمن‌ شکست‌ خورده‌، بعد از ظهر به‌ منظور باز پس گیری‌ مواضع‌ از دست‌ رفته‌ و با جمع‌ آوری‌ نیروهای‌ شکست‌ خورده‌ خود اقدام‌ به‌ اجرای‌ هفت‌ پاتک‌ سنگین‌ کرد که‌ هر بار با تحمل‌ تلفات‌ و ضایعات‌ سنگینی مجبور به‌ عقب‌ نشینی و فرار از منطقه‌ شد.

در این‌ عملیات، علاوه‌ بر انهدام‌ 45 دستگاه‌ تانک‌ و نفربر دشمن، چندین‌ انبار مهمات‌ و چهار آتشبار توپخانه‌ دشمن‌ نیز به‌ آتش‌ کشیده‌ شد و شمار زیادی‌ خمپاره‌ انداز، تیربار، جنگ‌ افزارهای‌ انفرادی‌ و مقادیر فراوانی مهمات‌ ،سالم‌ به‌ دست‌ رزمندگان‌ اسلام‌ افتاد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید