علی کیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال گذشته با در نظر گرفتن تمهیدات لازم در زمینه تهیه و اجرای طرح های مرتعداری چند منظوره حدود 18 هزار کیلوگرم صمغ (شیرابه) این محصول از سطح مراتع استان جمع آوری شد که امسال با تدابیر صورت گرفته پیش بینی می شود با افزایش حدود 2 برابری برداشت این گیاه، حدود 10 میلیارد ریال عاید بهره برداران شود.
وی با اشاره به اینکه باریجه از مهمترین گیاهان داروئی و صنعتی کشور و جزو منابع ارزشمند طبیعی محسوب می شود اظهار داشت: صمغ حاصل از این گیاه جزو فرآورده های فرعی مرتعی است که این اقدام گام مهمی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رونق بخشیدن به تولیدات داخلی در بخش منابع طبیعی به شمار می آید.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران به جنبه صادراتی این محصول اشاره کرد و بیان داشت: این محصول از لحاظ صادرات از اهمیت بالائی برخوردار بوده و کشورهای اروپایی به ویژه کشور فرانسه صادر می شود که جنبه صادراتی و ارزآوری این محصول به عنوان معیشت پایدار دامداران عرصه های مرتعی تلقی می شود.
وی یادآور شد: از آنجائی که اکوسیستم رویشگاهی این گیاه خاص و حساس است پس ضرورت ایجاب می کند به منظور بهره برداری پایدار و همچنین حفظ، حمایت و احیای پایه های آن بهره برداری و برداشت از صمغ این گیاه مرتعی با نظارت انجام گیرد تا از انقراض آن جلوگیری به عمل آید.
در حال حاضر با توجه به شرایط اقلیمی مناسب برداشت این گیاه در مراتع فیروزکوه آغاز شده و تا اوایل مهرماه ادامه دارد.
تهرام/7243/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.