مسعود چهارنظم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آبخیزداری لازمه سازگاری با کم آبی دراقلیم خشک است، افزود: با توجه به اینکه شهرستان ملارد جزو مناطق خشک و بیابانی استان تهران محسوب می شود و از بارندگی بسیارکمی برخوردار است عملیات آبخیزداری که سنوات گذشته در حوزه های آبخیز این شهرستان به مرحله اجرا درآمده به منزله برون رفت منطقه از بحران آب قلمداد می شود.
وی به فعالیت های آبخیزداری انجام شده در قالب اقدامات مکانیکی در سطح این شهرستان اشاره کرد واظهارداشت: مجموعه عملیات مکانیکی انجام شده شامل احداث سد خاکی، بندهای گابیونی و سنگی ملاتی، بند خاکی، تورکینست و خشکه چین می باشد که با این اقدامات سالانه حجمی حدود 1 میلیون و 200 هزار مترمکعب آب در پشت این سازه ها آبگیری شده که علاوه بر کنترل سیلاب، رسوب، تغذیه سفره های آب زیرزمینی و حاصلخیزی خاک، افزایش تولید و بهتر شدن وضعیت مراتع را به دنبال داشته و شاهد بهبود وضعیت معیشت جوامع محلی از لحاظ کشاورزی، دامداری و ... هستیم.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملارد خاطرنشان کرد: با عنایت به آثار مثبت اقدامات آبخیزداری در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی ضرورت ایجاب می کند تا پروژه های آبخیزداری در سطح این شهرستان ادامه یابد که در این خصوص لازم است منابع مالی مورد نظر تأمین تا این اقدامات با سرعت بیشتری انجام شود.
چهارنظم تصریح کرد: فعالیت های آبخیزداری می تواند منابع پایه یعنی آب که مایه حیات و خاک که بستر حیات است را حفظ کند و از آنجائی که بدنه اصلی اقتصاد کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم به این منابع پایه وابسته است باید گفت که بدون حفظ این منابع نمی توان انتظار رشد و توسعه را داشت.
تهرام/7243/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.