به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی شهرداری منطقه 3 تهران، «محمد سالاری» در جلسه ستاد هماهنگی کمیسیون 100 شهرداری تهران که به میزبانی این منطقه باحضور رئیس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد اظهارداشت: با وجود سازوکارهای متعدد برای جلوگیری و کاهش تخلفات ساخت وساز بر اساس قوانین فرادستی و مصوبات شورای شهر همچنان مشاهده می شود تخلفات ساختمانی روند کاهشی نداشته است.
کمیسیون ماده 100 شهرداری ها موضوع تخلفات ساخت و سازها را بررسی می کند.
به گزارش ایرنا، رئیس شورای اسلامی شهر تهران چندی پیش اعلام کرد که حدود 26 هزار پرونده تخلفات ساخت و ساز تهران در کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران وجود دارد که مربوط به سال های 95 و 96 است.
سالاری در ادامه این نشست تاکید کرد: با جدیت نسبت به ساماندهی این موضوع از طریق ستاد هماهنگی کمیسیون های ماده 100 اقدام خواهد شد.
سالاری در خصوص آرای صادره توسط کمیسیون های ماده 100 نیز خاطرنشان کرد: در آرای قلع و قمع، بناهای مازاد باید تخریب شوند، تغییر کاربری ها در آرای اعاده نیز به علت رعایت نشدن اصول فنی، شهرسازی و بهداشتی باید به حالت اولیه بازگردد.
وی افزود: اما نکته حائز اهمیت این است که در زمان حاضر کمتر از یک درصد از آرای قلع و قمع اجرا می‌شود و برخی از رای ها به عنوان ابزار و اهرم قانونی به عنوان توافق مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران درخصوص ساماندهی و کاهش تخلفات خاطرنشان کرد: پیشگیری از وقوع تخلفات یک اصل است زیرا با شکل گیری تخلف نمی‌توان اقدام موثری در رفع اثر آن انجام داد بنابراین باید پرونده هایی که طی سال جاری به کمیسیون های ماده 100 ارسال شده را مورد پایش قرار داد تا عوامل وقوع تخلفات توسط شهرداری گزارش و سازوکار انضباطی اعمال شود.
وی تاکید کرد: نظام مهندسی نیز باید با جدیت این موضوع را پیگیری کند که به طور قطع این امر در کاهش تخلفات موثر است.
براساس این گزارش رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست با بیان اینکه آمار دقیق از توافق ها برای حوزه ساخت و ساز وجود ندارد گفت: بنابراین آمار تخلفات اعلام شده در موضوع ساخت و ساز پایتخت نیز دقیق نیست.
«محسن هاشمی» افزود: آخرین گزارش وضعیت تخلفات ساختمانی مربوط به سال های 95 و 96 است.
وی افزود: بیش از 21 هزار پرونده و افزون بر پنج میلیون مترمربع تخلف در شهر تهران گزارش شده که این آمار شفاف نیست و وضعیت توافق ها و مبنای قانونی آن نیز نامشخص است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جریمه هر تخلف ساختمانی باید بر اساس نرخ روز محاسبه و توسط متخلفان پرداخت شود گفت: اختیار تعیین ضرایب جریمه برعهده کمیسیون های ماده 100 است.
وی اضافه کرد: برای مثال در تخلف ساختمان های مسکونی این عدد بین نیم تا سه متغیر است و تعیین این ضریب می‌تواند موجب فساد شود بنابراین برای کاهش موثر تخلفات باید وحدت رویه وجود داشته باشد و از حداکثر ضریب استفاده شود.
«مصطفی سلیمی» شهردار منطقه 3 تهران نیز اظهارداشت: شهرداری متهم به استقبال از درآمدهای حاصل از ساخت و سازهای غیرمجاز است در حالی که تمامی شهرداران نواحی تهران به دلیل تخریب ساختمان های غیرمجاز دارای پرونده قضایی در محاکم قانونی هستند.
وی ادامه داد: شهرداری همیشه با تخلفات و ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد کرده است.
در این جلسه راهکارهای پیشگیری از بروز تخلفات ساختمانی و نیز نحوه مقابله با آنها بررسی شد.
تهرام/9353/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.