طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) ، که بنام طاعون بز نیز شناخته می شود یک بیماری ویروسی بسیار مسری می­باشد که گوسفند و بز به آن مبتلا می شوند.
منصور گل محمدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : طاعون نشخوارکنندگان (PPR) بیماری ویروسی بسیار مسری است که حیوانات وحشی و اهلی از جمله‌ گوسفند و بز در ایام تابستان و گرم سال به آن مبتلا می شوند.
وی اظهارداشت: اداره حفاظت از محیط زیست با توجه به وظیفه ذاتی خود در حفاظت از حیات وحش به طور کامل بر وضعیت منطقه حفاظت شده نظارت داشته و تلفات مشکوک حیوانات را جمع آوری و با همکاری شبکه دامپزشکی مورد بررسی قرار می دهد.
گل محمدی حیات وحش ورامین را شامل کل ، قوچ ، بز ، میش و جبیر اعلام کرد.
وی بیان کرد: با بررسی های صورت گرفته ، تا کنون هیچ موردی مشکوکی از تلفات ناشی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان در حیات وحش ورامین مشاهده نشده است ، ضمن این که در دراز مدت نیز تلفات حیات وحش شهرستان ارتباطی با طاعون نداشته است.
گل محمدی با اشاره به تأمین آب شرب مورد نیاز حیات وحش ورامین به صورت دستی گفت : همه ساله با آغاز فصل گرما و به دلیل کمبود منابع آبی ناشی از بارش محدود در مناطق کویری ، اداره محیط زیست به منظور کمک به ادامه حیات حیوانات کویر مرکزی ورامین ، اقدام به آبرسانی سیار به این مناطق می کند.
وی بیان کرد: سه آبشخور طبیعی در کویر مرکزی با آب چشمه، بخش عمده ای از آب مورد نیاز تامین می شود ولی به منظور کمک به آبرسانی به وحوش ، 2 آبشخور مصنوعی نیز در منطقه احداث شده که بیش از یکصد هزار لیتر آب آن توسط تانکر و به صورت سیار تأمین می شود.
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ورامین گفت : تمامی این آبشخورها به منظور پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان به صورت دائم گند زدایی و ضد عفونی می شود.
وی تصریح کرد: با هماهنگی شبکه دامپزشکی ، تمام دام های اهلی حاشیه کویر مرکزی نیز واکسیانسیون شده و تا کنون موردی در خصوص ابتلا دام های اهلی به بیماری طاعون نشخوارکنندگان مشاهده نشده است.
از علایم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی ، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفسی و سرفه ، ذات الریه، التهاب روده ها و اسهال می باشد این بیماری در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه شایع می باشد.
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.