به گزارش ایرنا، عبدالحسین رحیمی روز پنجشنبه در نشست خبری روز بدون کیسه پلاستیکی افزود: نیمی از نایلون های مصرفی در میادین و بازارهای میوه و تره بار تجزیه پذیر و نیمی دیگر نیز پایه گیاهی دارند و سرطان زا نیست.
وی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای شهر تهران در سال 88، شهرداری و سازمان های تابعه آن ملزم به تغییر الگوی مصرف پلاستیک و نایلکس شدند، تصریح کرد: در این راستا سازمان میادین به عنوان نهادی پیشرو، اقدام به راه اندازی یک واحد تولید نایلکس در میدان مرکزی با استفاده از فن آوری نانو کرد و با جلوگیری از ورود سالانه 5 تن پلاستیک تجدیدناپذیر گامی بزرگ در جهت پیشگیری ازبیماری سرطان برداشته شد.
رحیمی با بیان اینکه طبق آمار انجمن فرآوری پلاستیک اروپا سالانه 300 میلیون تن در دنیا تولید می شود، گفت: ایران یکی از 10 کشور نخست جهان در مصرف مواد پلاستیکی و نایلون است و براساس آمار سازمان محیط زیست مصرف پلاستیک در کشورمان سه برابر متوسط دنیا است.
به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران، نایلون های پلاستیکی سرطان زا است و 300 سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شود و باید شهروندان را برای استفاده از کیسه های پارچه ای و پاکت های کاغذی به ویژه برای خرید نان ترغیب کرد.
وی ادامه داد: در این راستا شهروندانی که به هنگام خرید مایحتاج خود از میادین و بازارهای میوه و تره بار از نایلون و کیسه های پلاستیکی استفاده نکنند از تخفیف 500 ریالی برای هر کیلو بار برخوردار می شوند.
رحیمی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح از لحاظ اقتصادی با توجه به گران شدن هر کیلو نایلون به نفع غرفه داران است.

* منتفی شدن دفن زباله در تهران تا 2 ماه دیگر
امیرحسن جعفری قائم مقام مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز با بیان اینکه ساخت و تجهیز 2 کارخانه بازیافت زباله در آرادکوه و آبعلی در حال انجام است، گفت: با بهره برداری از این کارخانه ها پیش بینی می شود تا 2 ماه آینده دیگر زباله ای در تهران دفن نشود.
وی با هشدار نسبت به استفاده از نایلون های پلاستیکی در نانوایی های سطح شهر خاطرنشان کرد: ترکیب گرمای نان با ساختارهای پلیمری نایلون های پلاستیک بیماری زا است و سازمان های متولی در این امر باید در این خصوص اطلاع رسانی بیشتری کنند.
به گفته جعفری، وزارت بهداشت و دیگر سازمان های متولی سلامت باید با برگزاری کارگاه های آموزشی و اطلاع رسانی گسترده، مشارکت شهروندان را برای استفاده نکردن از کیسه های پلاستیکی جلب کنند.
مهران جندقی معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه 2 شهرداری تهران نیز گفت که برای کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی 5 هزار قطعه کیسه پارچه ای در اختیار نانوایی ها و بازارهای تره بار این منطقه از شهر تهران قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، 21 تیر از سوی طرفداران محیط زیست روز بدون کیسه پلاستیکی نام گذاری شده و شعار امسال این روز تهران شهر بدون پلاستیک است.
تهرام/9343//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.