مشکل، تخلیه نخاله های ساختمانی در حاشیه مزارع، جاده ها و حتی مقابل خانه های شهروندان در خیابان های شهرهای جنوبی تهران است؛ مشکلی که این تصور را نمایان می سازد که در این شهرها، انگار شهر بی درو پیکر است و هیچ قانون، ناظر و متولی برای کنترل این مشکلات وجود ندارد.
تخلیه نخاله ها فقط جنبه اشغال محیط زندگی و محل تردد شهروندان ندارد بلکه خواب را از شهروندان این مناطق نیز گرفته، آلودگی صوتی و هوای منطقه را دامن می زند و صبح ها وقتی مردم از خانه بیرون می زنند باید شاهد کپه کپه نخاله هایی باشند که کنار آنها رها شده است.
بیشتر کامیون هایی که این نخاله ها را حمل می کنند از نوع خاور هستند.
آنطور که خبرنگار ایرنا کسب اطلاع کرده شهرداری ها موظفند گروههای نظارتی را روزانه و شبانه به این مناطق اعزام و با متخلفان برخورد کنند؛ موضوعی که مدیران شهرداری های این مناطق می گویند انجام می شود و حتی آمار هم می دهند، گرچه آمارها اندک است اما متولیان کامیوندار چیز دیگری می گویند.

**رئیس کامیونداران: بومی ها تخلف می کنند
رئیس اتحادیه کامیونداران تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفته است: شهرداری های جنوب تهران مستقلند و ساز و کار مجزایی دارند که نظارت و بازرسی آن محدوده ها نیز بر عهده شهرداری های باقرشهر، کهریزک و حسن آباد است.
سید «حسن هاشمی» با بیان اینکه بیشتر پسماندهای ساختمانی پایتخت به مجتمع آبعلی در جنوب تهران انتقال می یابد، ادامه داد: پسماندی که در محدوده های اطراف شهرهای جنوبی تهران تخلیه می شود توسط کامیونداران بومی تخلیه می شود زیرا بازرسان این شهرداری ها با کامیون های غریبه بشدت برخورد می کنند.
وی اضافه کرد: کامیونداران متخلف بومی به واسطه آشنایی با بازرسان این شهرداری ها و جاده های شهرهای باقرشهر، کهریزک و حسن آباد، پسماندهای عمرانی را تخلیه می کنند.
هاشمی یادآور شد: از طرفی برخی رانندگان متخلف نیز شناسنامه دار نیستند و معمولا به صورت فصلی از سایر استان های دیگر در تهران فعالیت می کنند.
اما درحالی مدیران شهرداری این مناطق می گویند که گروههای ناظر برای این موضوع تعریف کرده اند که گزارش شده حتی برخی کامیون های حامل نخاله حتی در ساعات روز هم نخاله هایشان را در این محل ها تخلیه کرده اند.
گرچه شهرداری های این شهرهای جنوبی تهران این ادعای رئیس کامیونداران را تایید نمی کنند اما مدیران شهرداری تهران نیز بر ضعف نظارت این شهرداری های شهرهای جنوبی تهران تاکید دارند و می گویند حتی اجازه ورود بازرسان ما و کمک ما هم نمی دهند.

شهرهای کهریزک، حسن آباد و باقرشهر با جمعیتی افزون بر 13 هزار نفر در محدوده شهرستان ری در جنوب استان تهران واقع شده اند.
این شهرها دارای 3 هزار کیلومتر راه همسنگ، 190 کیلومتر راه فرعی، 175 کیلومتر راه روستایی و 65 کیلومتر آزادراه هستند که به محل امنی برای تخلیه پسماندهای ساختمانی برخی کامیون های حامل این پسماندها تبدیل شده است.
براساس آمار روزانه تا 43 تن پسماند ساختمانی از پایتخت جمع آوری می شود.
مدیران می گویند دفع ضایعات ساختمانی در حاشیه خیابان ها و مزارع به غیر از مشکلات زیست محیطی و گرفتاری های دیگر آن، بار مالی زیادی هم بر دوش شهرداری ها و اداره حمل و نقل و پایانه ها به منظور جمع آوری آنها می گذارد.

** شهرداری متولی ساماندهی است
معاون خدمات شهری شهرداری کهریزک در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس تبصره 4 ماده 55 قانون شهرداری، شهرداری ها مکلفند محل های مخصوصی برای تخلیه زباله و نخاله و فضولات ساختمانی و موارد رسوبی فاضلاب ها و نظایر آنها تعیین و ضمن انتشار آگهی به اطلاع عموم برساند.
«وحید فروغی» تصریح کرد: محل های تخلیه زباله باید خارج از محدوده شهر تعیین شود و محل تأسیس کارخانجات تبدیل زباله به کود به تشخیص شهرداری خواهد بود.
وی با بیان اینکه مجازات متخلفان طبق ماده 276 قانون کیفر عمومی تعیین می شود، گفت: در صورت تخلف مراتب هر بار در گواهینامه رانندگی متخلف قید و اگر ظرف یک سال سه بار مرتکب همان تخلف شود بار سوم به حداکثر مجازات خلافی محکوم و گواهینامه برای یک سال ضبط می شود.
معاون شهردار کهریزک ادامه داد: شهر کهریزک با 12 محله پراکنده در کریدور جنوبی پایتخت واقع شده است و کمربندی دوم تهران و آزادراه تهران - قم به عنوان مکان های تخلیه نخاله در محدوده این شهر قرار دارد.
وی مجتمع پردازش آرادکوه در کهریزک و مجتمع آبعلی را تنها مراکز جمع آوری پسماند ساختمانی عنوان و بیان کرد: مجتمع پردازش آرادکوه با پردازش روزانه هفت تا هشت هزار تن زباله کلانشهر تهران در محدوده این شهر واقع شده که روزانه حجم زیادی از کامیون های حمل زباله و پسماند در این شهر تردد می کنند.
فروغی ادامه داد: روزانه حدود چهار و نیم تن نخاله و پسماند ساختمانی از سایر نقاط تهران به مجتمع آرادکوه منتقل می شود که متاسفانه تعدادی از این کامیون ها با سهل انگاری نخاله های ساختمانی را در جاده های اطراف باقرشهر، حسن آباد و کهریزک به صورت غیرقانونی تخلیه می کنند.
وی انگیزه رانندگان متخلف را طولانی بودن مسافت 15 کیلومتری محل ورودی مجتمع آرادکوه تا محل تخلیه بار و همچنین دریافت ورودی 15 هزار ریالی می داند و می گوید این عوامل سبب بی میلی رانندگان برای ورود به این محل می شود.
فروغی تصریح کرد: 12 اکیپ(گروه) 2 نفره به صورت شبانه روزی جاده های اطراف کهریزک را پایش می کنند که در سه ماهه نخست سال جاری چهار متخلف را بازداشت و به مراجع قانونی معرفی کرده اند.

** هزینه ورود، مشکل نیست
درحالی که مدیران شهرداری کهریزک هزینه ورودی برای تخلیه نخاله را یکی از عوامل این تخلف کامیونداران عنوان می کنند، مسئولان پسماند شهرداری تهران نظر دیگری دارند.
معاون پسماندهای ساختمانی و عمرانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درمورد هزینه ورود به آرادکوه معتقد است: کامیونداران حاضرند با بهای 200 هزار ریالی نیز از شر پسماندهای ساختمانی خلاص شوند و دریافت هزینه 15 هزار ریالی آرادکوه برای آنان نمی تواند دلیلی بر بی میلی رانندگان متخلف باشد.
«حسین گلبخش» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بعد مسافت، استهلاک هزینه سوخت را از جمله عوامل بی میلی کامیونداران برای حمل زباله به مجتمع آرادکوه اعلام و بیان کرد:البته نبود بازرسی مناسب دلیل اصلی تخلیه پسماند در اطراف شهرهای جنوبی است.
وی سازمان پسماند شهرداری تهران را متولی اصلی بازدید و دستور کنترل در نواحی 22 گانه شهر تهران دانست و گفت: دوربین ها و گشت های سازمان در صورت ثبت تخلف به اتحادیه کامیونداران اطلاع می دهند و با کامیون های متخلف برخورد قانونی می شود.
وی افزود: روزانه 41 تا 43 هزار تن نخاله ساختمانی در تهران احصا می شود که به صورت قانونی مجوز حمل پسماند ساختمانی را دریافت می کنند.
این مسئول شهرداری بیان می کند که تنها یک درصد از پسماندهای ساختمانی در سطح شهر تهران تخلیه می شود.
وی با بیان اینکه دو نوع پسماند مخلوط و سنگ وجود دارد، افزود: پسماند مخلوط در معادن شن و ماسه فرآوری و دوباره به چرخه بر می گردد و این نخاله های سنگی هستند که به مکان های مشخص منتقل می شوند.
گلبخش ادامه داد: به غیر از مجتمع پردازش آرادکوه و آبعلی، بخشی از نخاله ها هم در صحرای شن در محدوده اتوبان آزادگان تخلیه می شود.

** نظارت ضعیف شهرداری ها
معاون پسماندهای ساختمانی و عمرانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران همچنین نظارت شهرداری های شهرهای جنوب تهران را ضعیف می داند و معتقد است: تخلیه پسماند در شهرهای جنوبی تهران به معضل تبدیل شده اما این شهرها اجازه ورود به گشت های بازرسی تهران را هم برای تعامل بیشتر در این زمینه نمی دهند.
وی گفت: سازمان پسماند شهرداری تهران آماده همکاری با شهرداری های کهریزک، باقرشهر و حسن آباد است تا به این مشکلات به صورت جمعی رسیدگی شود.
به گفته وی، حدود 30 هزار تن نخاله ساختمانی شهر تهران به مرکز آبعلی، حدود هشت هزار تن در معادن شن و ماسه و تنها کمتر از پنج هزار تن در مجتمع آرادکوه کهریزک تخلیه می شود.
گلبخش افزود: پنج واحد گشتی شامل 122 نفر همراه با یک سربازرس در هر شیفت، پنج پهنه شرق، غرب، جنوب و مرکز شهر تهران را بازدید و بررسی می کنند.
گزارش از روح الله صائب
6003/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.