سیدابوالفضل رضوی روز دوشنبه در نشست بررسی مشکلات روستایی شهرستان دماوند اظهارداشت: یکی از دلایل مهم کاهش جمعیت عشایر و روستاییان و افزایش جمعیت شهرها، درآمد کم و نبود شرایط اشتغال مناسب در روستاها برای جوانان است.
وی با بیان اینکه کمبود امکانات نمی تواند عامل کاهش جمعیت باشد، افزود: اگر به روستاهای شهرستان دماوند سر بزنید زمانی که مناطق روستایی دارای برق، گاز و ... نبودند جمعیت شان بیشتر از الان بود و این یعنی وقتی جوان روستایی عشق به تحصیل پیدا می کند، شغل مناسب تحصیل خود را می خواهد و دیگر نمی تواند کشاورزی کند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای مقابله با این معضل باید نهادهای متولی، دیوانسالاری اداری را بکاهند، افزود: نهادهایی همچون بنیاد مسکن باید بگونه ای عمل کند که جوان روستایی یک روز نیز منتظر ساخت منزل نباشد؛ امروز در کشور گرجستان اعلام پرداخت وام یا اعطای مجوز گردشگری تنها 24 ساعت زمان می برد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه مبارزه با بیکاری از وظایف انقلابی هر مسئول است، گفت: هدف از پرداخت تسهیلات، بیکاری زدایی و سرمایه زایی است که در دستگاههای متولی همچون جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت و گردشگری باید پیشتاز باشند.
وی ادامه داد: اگر روستایی سند ندارد و شورای روستا، بخشدار و فرماندار نیز هویت ملک او را تایید کنند مورد قبول است و تمامی واحدهایی که در روستاها راه اندازی می شود تا 5 سال معاف از مالیات هستند.

**ظرفیت توسعه روستایی دماوند
مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند نیز در این نشست با تاکید بر اینکه شهرستان قابلیت های خوبی در توسعه و اشتغال زایی دارد، گفت: برنامه های توسعه روستایی از لحاظ زیرساخت ها مشخص شده و دماوند در این بخش شش طرح عمده اشتغال زایی و بوم گردی مناطقی همچون چنار، سربندان، ساران و ... دارد که نیازمند تسهیلات ویژه است.
وی ادامه داد: اکنون در شهرستان بخش توسعه گردشگری در روستاها راه اندازی شده و به صورت منسجم با هدف تقویت بخش سرمایه گذاری رصد می شود؛ دولت تسهیلاتی را قائل شده است که عمده روستاها از آن بی اطلاع هستند.
دماوند در شمال شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7246/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.