به گزارش ایرنا، رسول جلالی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسب هفته قوه قضاییه افزود: این تعداد از پرونده ها شامل کیفری، حقوقی و خانواده در دادگستری، دادسرا و شورای حل اختلاف وارد و بررسی شده است.
وی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی، نبود ثبات در قیمت ها و معضلات اجتماعی جامعه به صورت مستقیم در بالا رفتن آمار پرونده های قضایی نقش داشته است.
وی عنوان کرد: از این تعداد، 27 هزار فقره پرونده کیفری، خانواده و حقوقی در دادگستری،41 هزار و 350 فقره در دادسرا و 17 هزار و 400 پرونده نیز در شورای حل اختلاف شهرری بررسی شده است.
جلالی ادامه داد: دادسرا وظیفه کشف جرم، تعقیب متهم، انجام تحقیقات مقدماتی، حفظ حقوق عمومی، اقامه‌ دعوای لازم و اجرای احکام کیفری را دارد که خوشبختانه دادسرای شهرری این وظایف را به خوبی انجام داده است.
جلالی با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف دعاوی زیر 200 میلیون ریال را برعهده دارد، تصریح کرد: این شورا هم اکنون با تعداد زیاد پرونده و کمبود نیروی انسانی مواجه است.
وی افزود: شورای حل اختلاف پرونده های مالی زیادی را وصول می کند که تنها 10 درصد از این درآمدها به شورا می رسد، که نیاز است تا دولت در این زمینه بازاندیشی کند.

** سرقت های خرد بیشترین میزان جرایم در شهرری را تشکیل می دهد
رئیس دادگستری شهرستان ری در ادامه گفت: سرقت های خرد مانند سرقت از خانه، ماشین، کیف قاپی و سرقت موبایل بیشترین موارد جرایم در شهرری را شکل می دهند که اغلب نیز توسط معتادان و به دلیل نیاز مالی برای تهیه مواد، اتفاق می افتد.
جلالی عنوان کرد: حمل و نگهداری از مواد مخدر و کلاهبرداری رتبه های دوم و سوم جرایم را دارند.
وی با اشاره به اینکه نقش اتباع بیگانه در ایجاد جرایمی مانند سرقت و حمل و نگهداری از مواد مخدر بسیار پررنگ است، افزود: اتباع بیگانه اغلب به حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند و از آنجایی که فاقد هویت اند، مرتکب جرایم سنگینی می شوند.
وی اضافه کرد: بافت مذهبی، سابقه طولانی شهرنشینی و جامعه مدنی در شهرری باعث پایین بودن جرایم این شهر نسبت به سایر شهرهای کشور شده ولی وجود اتباع بیگانه افغانی، پاکستانی و بنگلادشی موجب بالا رفتن برخی جرایم شده است.
رئیس دادگستری شهرستان ری در ادامه از راه اندازی سه دفتر خدمات الکترونیک قضایی در شهرری خبر داد و گفت: این دفاتر نقش زیادی در کاهش ورود پرونده به دادگستری دارند.
وی با بیان اینکه ساختمان دادسرای شهرری از لحاظ فیزیکی مناسب ارباب رجوع نیست، عنوان کرد: دادگستری این شهرستان زمین لازم را برای احداث ساختمان جدید دادستانی تهیه کرده و اگر بودجه لازم تخصیص داده شود به زودی ساختان جدید احداث خواهد شد.
از یکم تا هفتم تیرماه بمناسبت سالروز شهادت آیت الله دکتر شهید بهشتی (ره) و جمعی از یاران انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.
3218/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.