به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، غلامرضا غفاری تجاری شدن تهران را بحرانی جدی تلقی کرد و افزود: ‌رشد بی رویه اماکن تجاری و مراکز خرید، فرهنگ مردم را با چالش رو به رو کرده و علاوه بر مشکلات شهری ناشی از ایجاد این فضاها، فرهنگ‌سازی ویژه‌ای درباره استفاده از این فضا صورت نگرفته که توجه به این موضوع می‌تواند نقطه قوتی در راستای بهبود رفتار شهروندی باشد.
رئیس کارگروه توسعه اجتماعی و فرهنگی دهمین جشنواره بین‌المللی نوآوری و پژوهش با بیان اینکه شیوه استفاده از ظرفیت‌‌های اجتماعی و فرهنگی از مهم‌ترین مسائل روز شهری است افزود: خانه‌های سلامت و سراهای محله نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و ارتقاء سطح کیفی زندگی شهروندان تهرانی ایفا می‌کنند.
وی آگاهی همگانی از طرح اتاف (ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی) را امری ضروری دانست و تاکید کرد: ‌این طرح یکی از شاخصه‌های مهم میزان بازدهی فضاهای جدید شهری است که از جمله تاثیرات آن می‌توان به ارزیابی فضاهای تجاری، خانه‌های سلامت و سراهای محله و تاثیر آن در زندگی اجتماعی شهروندان، اشاره کرد.

*امنیت اجتماعی کودکان، بحرانی جدی و موردتوجه صاحب نظران است
غفاری، آگاهی پژوهشگران و توجه آن‌ها نسبت به امنیت اجتماعی را امری مهم و شایسته قلمداد کرد و افزود: امنیت اجتماعی و به ویژه امنیت اجتماعی کودکان در سال‌های اخیر بسیار موردتوجه همگان قرار گرفته که این می‌تواند گامی مثبت در جهت بهبود وضعیت فعلی باشد.
وی به نظر شهروندان در زمینه تغییر نام خیابان‌ها، میادین، کوچه‌ها و بزرگراه‌ها اشاره کرد و گفت: اهمیت به نظرات شهروندان در این زمینه، مصداقی از امنیت اجتماعی است.

*افزایش تعداد خانه‌های سلامت و سراهای محله از مهم ترین اقدامات شهرداری است
رئیس کارگروه توسعه اجتماعی و فرهنگی، ایجاد سراهای محله را طرحی موفق و قابل پیشرفت دانست و اظهارکرد: ایجاد سراهای محله، طرحی متفاوت و گسترده از جانب شهرداری و در جهت بهبود فضاهای فرهنگی و اجتماعی بود که بهتر است در راستای افزایش بازدهی و خدمات آن نیز، تمهیداتی از جانب متخصصان صورت گیرد زیرا این فضاها و فرهنگسراهای منطقه ای، فضاهایی برای تبادل فرهنگ یکپارچه محلی و منطقه ای محسوب می شوند.
وی همچنین بر بهبود ظرفیت خانه‌های سلامت اشاره کرد و گفت:‌ خانه‌های سلامت و ارائه خدمات رایگان توسط آن‌ها، گامی موثر در سال‌های اخیر بوده که بهتر است با جدیت بیشتری دنبال شود.
دهمین جشنواره بین المللی برترین های پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری (جایزه جهانی تهران) 23 و 24 اردیبهشت در مرکز همایش های برج میلاد با حضور پژوهشگران و مدیران شهری برگزار می شود.
تهرام/1735//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.