حجت الاسلام احد آزادیخواه روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: به اعتقاد من مساجد فعلی ما نمی‌توانند نقش چندانی در مقابله با تهاجم غرب ایفا کنند و اگر هم نقش بازدارندگی ایفا کنند، این نقش را به صورت ناقص انجام می‌دهند.
وی گفت: اما مسجد طراز اسلامی با ویژگی‌هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند و عقبه تاریخی ما ترسیم کرده است، می‌تواند به صورت تمام و کمال مانع آسیب‌های اجتماعی و تهاجمات اجتماعی و فرهنگی شود و در حکم یک سنگر و دژ محکم باشد.
آزادیخواه با بیان اینکه حضرت امام فرمودند مساجد سنگر است، اظهار کرد: بنابراین باید ویژگی سنگر بودن مساجد حفظ شود و حفظ این ویژگی به این معنا است که مدیریت مسجد باید کاملا ساماندهی شده باشد و تمامی ارکان مساجد از جمله هیات امنا، پایگاه بسیج، هیات‌های مذهبی، کانون‌های فرهنگی و هنری با محوریت و هماهنگی امام جماعت، برنامه‌ها را پیش ببرند.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین باید هماهنگی بین دستگاهی در مورد مساجد اتفاق بیفتد و دستگاه‌های متولی مسجد که زیاد هم هستند، هماهنگی مناسبی با هم داشته باشند و از موازی کاری پرهیز کنند.
وی با بیان اینکه برنامه‌های مسجد باید بومی شود، خاطر نشان کرد: مساجد در حاشیه شهر به یک برنامه و مساجد بالای شهر و سایر مناطق هم به برنامه‌ای دیگر نیاز دارند و باید آسیب‌های پیرامونی مسجد را بررسی و نسبت به رفع آن آسیب‌ها برنامه‌ریزی شود.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم جامعیت برنامه‌های مساجد، گفت: اقامه نماز یکی از وظایف مساجد است، اما در مسجد باید مشاوره‌ و سایر مراسم از جمله مراسم عقد و جشن تولد کودکان نیز برگزار شود.
وی با بیان اینکه زیبایی و طراوت و نشاط باید در مساجد متبلور باشد عنوان کرد: در حال حاضر در برخی مساجد تنها مراسم ختم و خیرات گرفته می‌شود و این به معنای بازدارندگی است، بنابراین ایجاد مساجد طراز اسلامی می‌تواند بسیار موثر باشد.
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش ائمه جماعات در مقابله با تهاجمات فرهنگی، خاطرنشان کرد: ائمه جماعات باید به علم روز مسلح باشند و اطلاعات به روز داشته باشند.
وی تاکید کرد: نهادهای متولی باید کارگاه‌های آموزشی کوتاه و بلندمدت، برای ائمه جماعات برگزار کرده و امکانات لازم در اختیار آنان قرار دهند.
آزادیخواه، فراگیری تکنیک های روانشناسی را لازمه ارتباط ائمه جماعات با جوانان دانست و افزود: باید زمینه ارتباط ائمه جماعات با جوانان به لحاظ علمی فراهم شود.
وی گفت: اگر یک امام جماعت بتواند با تمام ویژگی‌هایی که به آن اشاره شد، خود را به روزرسانی کند، می‌تواند محور پاسخگویی به ایرادات و اشکالات و شبهات باشد.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش جوانان در اداره امور و سپردن مسوولیت ها به آنان تصریح کرد: باید به عقبه دینی خود نگاه کنیم، پیامبر اسلام (ص) به اسامه بن زید در 20 سالگی برای فرماندهی حکم داد و این به معنی توجه به جوان است.
نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جوانگرایی نه در مقام شعار که در مقام شعور در حوزه مساجد می‌تواند مشوق بسیار قابلی باشد و نشاط به وجود آورد. این امر برای بچه‌ها و دانش آموزان در محیط پیرامونی مسجد به واسطه حضور امام جماعت جوان، انگیزه حضور در مسجد ایجاد می کند.
تهرام/7244//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.