به گزارش ایرنا، احمد صادقی روز یکشنبه در نهمین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران در تالار شهید آوینی پردیس دانشگاه تهران با هشدار نسبت به هرگونه سرمایه گذاری در طرح های توسعه شهری و عمرانی بدون توجه به مخاطرات موجود پایتخت از جمله عدم رعایت حریم گسل ها و مسیل های شهر گفت: بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری های آینده در تهران در قالب مراکز تجاری، مسکونی و مجموعه های عمومی به علت ساخت و سازهای غیر اصولی در حریم گسل ها و مسیل ها در معرض هدر رفتن و نابودی قرار دارد.
وی با تاکید بر فعال بودن گسل های تهران و ثبت روزانه زمین لرزه های کوچک و متعدد افزود: 47 کیلومتر مربع از مساحت تهران در پهنه های گسلی قرار دارد که ساخت و ساز در آن منوط به رعایت ضوابط خاص از جمله پرهیز از بلند مرتبه سازی و ساخت مراکز حساس و عمومی است.
به گفته صادقی، فرونشست زمین در دشت شهریار طی سال های اخیر به علت برداشت غیر اصولی از منابع آب های زیرزمینی و تغییرات اقلیمی افزایش یافته و بخش های جنوب تهران را نیز متاثر از این پدیده است.
وی تاکید کرد: باید بر اساس توصیه های جهانی از جمله چارچوب کاهش خطرپذیری کنفرانس سندای به مقوله هم سنجی و گسترش همکاری بخش حاکمیتی و بخش خصوصی در اجرای طرح های کاهش ریسک و تاب آوری شهری توجه کنیم.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مردم در قبل، حین و بعد از وقوع بحران ها و سوانح اشاره کرد و گفت: تجربه جهانی نشان داده دولت ها بدون کمک مردم قادر به مقابله با حوادث و سوانح نیستند و در فرآیند مدیریت بحران جامعه محور، شهروندان در مراحل پیشگیری و کاهش خطرپذیری، آمادگی، مقابله و بازسازی از نقش کلیدی برخوردارند.
وی افزود: همچنین جای طراحی محصولات با ویژگی مقاوم، انعطاف پذیر و قابل بهره برداری در زمان بحران خالی است و طراحان صنعتی و تولید گران باید در زمینه تامین محصولات متناسب سازی شده با حوادث و سوانح اقدام کنند.
تهرام/9343//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.