به گزارش ایرنا مجید فراهانی روز دوشنبه در نشست خبری تشریح بودجه سال 97 شهرداری تهران، افزود: اولین بودجه‌ای که در شورای پنجم روز گذشته به تصویب رسید، بودجه ایده‌آل و مطلوب نبود و محدودیت‌های مالی بسیاری که میراث ساختار معیوبی مدیریت شهری بود، وجود داشت.
وی با بیان اینکه برای عدالت‌ محور شدن بودجه تلاش شده است، گفت: کاهش قیمت تمام شده پروژه‌ها و خدمات شهر تهران در این بودجه مدنظر اعضای شورای شهر بوده چرا که شهر گران اداره می‌شود و باید عملکرد مدیران شهرداری ارزیابی و به مردم اطلاع رسانی شود.
فراهانی با بیان اینکه بودجه به صورت شفاف بررسی و به تصویب رسید، افزود: در گذشته پیش از تصویب بودجه تنها لایحه آن در دسترس اعضا بود و در جلسه غیرعلنی مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت، اما در دوره جاری شهرداری لایحه را منتشر کرد و شورا در جلسات علنی بودجه را بررسی و آن را به صورت عمومی اعلام کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: از شهروندان هم در این زمینه نظر خواهی شده و بسیاری از مطالبات آنان در بودجه گنجانده شد.
وی افزود: در گذشته بودجه در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار می‌گرفت، اما در این دوره همه کمیسیون‌ها در بررسی آن دخیل بودند.
فراهانی انتشار گزارشات تفریغ بودجه را موضوع دیگری در روند تصویب بودجه سال آتی شهرداری عنوان کرد و گفت: همچنین قرار است تا سامانه گزارش احکام بودجه راه‌اندازی شود تا بر روی نحوه استفاده‌ کرد از بودجه نظارت کافی وجود داشته باشد.
وی افزود: ایجاد خزانه ‌داری واحد برای سازمان‌ها، شرکت‌ها و مناطق از نقاط قوت بودجه است که بر اساس آن درآمدهای همه بخش های شهرداری به خزانه واحد واریز و تحت نظارت قرار می گیرد.
فراهانی با بیان اینکه بودجه شهرداری تهران برای سال آینده 17 هزار و 400 میلیارد تومان عنوان شده اما درآمدهای بسیاری به این بودجه اضافه خواهد شد، تصریح کرد: حدودا 6 میلیارد تومان درآمد حاصل از سازمان‌ها و شرکت‌ها محقق می‌شود که این خود به بودجه اصلی اضافه خواهد شد.
وی گفت: اگرچه بودجه امسال شهرداری به واسطه کاهش درآمد شهرسازی به صورت انقباضی بسته شده است و ما شاهد کاهش 50 درصدی فروش تراکم بوده‌ایم، اما در برخی از موارد به بودجه فعلی اضافه خواهد شد.
وی گفت: اگر قرار بود بودجه فعلی را با 10 درصد تورم تصویب کنیم، بودجه به 23 هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما امروز با کاهش 20 درصدی بودجه، ابتدا بودجه اولیه را 16هزار و 200 میلیارد تومان در نظر گرفتیم که مجددا برای پرداخت دیون شهرداری 1200 میلیارد تومان دیگر به ان اضافه شد و شورا تلاش کرد تا درآمدهای شهرداری را حدود 70 میلیارد تومان کاهش دهد.
فراهانی با بیان اینکه مهم ‌ترین درخواست شهروندان از شهرداری تهران در بحث حمل ‌و‌نقل عمومی است، گفت: با وجود اینکه بودجه انقباضی بسته شد، اما ما بیشترین میزان بودجه را برای بحث حمل‌ و نقل عمومی در نظر گرفتیم و 180 میلیارد تومان دیگر نیز در صحن شورای شهر به میزان اولیه اضافه کرده و مجوز انتشار اوراق مشارکت 4 میلیارد تومانی را صادر کردیم که اگر محقق شود سرفاصله رسیدن قطارهای شهری به کمتر از 2 دقیقه خواهد رسید.
عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: همچنین برای توسعه حمل و نقل عمومی و به منظور افزایش تمایل استفاده از وسایل حمل ‌و نقل پاک مبلغ 180 میلیارد تومان نیز در نظر گرفته شده است و اگر در هر جایی اضافه درآمد برای شهرداری وجود داشته باشد، باید آن را در بخش حمل‌ونقل عمومی خرج کند.
عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به افزایش بودجه هوشمندسازی عنوان کرد: هوشمندسازی مورد توجه شورای بوده، زیرا باعث می‌شود کارها با سرعت بیشتری انجام شود.
وی گفت: در بودجه سال 96 برای هوشمندسازی 205 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و این میزان برای سال 97 به 240 میلیارد تومان رسیده است.
فراهانی با بیان اینکه شهرداری تهران 50هزار میلیارد تومان به بانک‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی بدهکار است، گفت: سالانه 6 هزار میلیارد تومان بر میزان این بدهکاری افزوده می‌شود.
وی تاکید کرد: در بودجه سال آتی از میزان بودجه پرداخت دیون کاسته نشده و شورا تلاش کرد تا تصدیگری‌ها را کاهش داده و به کوچک ‌سازی بپردازد.
وی با بیان اینکه 6 درصد مصارف غیرمرتبط با شهرداری در بودجه سال 97 کاهش پیدا کرده است، گفت: این کاهش به این دلیل بود که بسیاری از خدمات با ماموریت‌های شهرداری ارتباطی نداشت، اما در همین بین به بودجه حوزه شهر دوستدار کودک، افراد خاص و سالمندان توجه شده است.
رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه درآمدهای شهری غالبا ناپایدار است، عنوان کرد: اما این درآمدهای ناپایدار به محیط‌ زیست لطمه زده و با تغییرات اقتصادی تغییر می کند و این در حالی است که درآمدهای پایدار سبز هستند و با فعل و انفعالات اقتصادی تغییری در آنها ایجاد نخواهد شد.
وی با بیان اینکه در بودجه سال 97 کمتر از 50 درصد بودجه حدودا هفت هزار و 800 میلیارد تومان از سهم منابع پایدار شهری تخصیص و مابقی ناپایدار هستند.
وی گفت: سهم درآمدهای پایدار در بودجه سال آتی از 24‌ درصد در سال 96 به 50 درصد در سال 97 رسیده است.
فراهانی در پاسخ به انتقادات برخی نسبت به بودجه‌های در نظر گرفته شده برای انجمن‌ها نیز گفت: کمک به انجمن‌های تخصصی در جهت کاهش تصدیگری‌هاست و مهم‌ترین رسالت حوزه شهری این است که تصدیگری‌ها را از نهادهای دولتی و غیردولتی بگیرد و به جای آن مشارکت شهروندان و Ngoها را افزایش دهد.
وی افزود: بودجه فرهنگی امسال 5 هزار و 368 میلیارد تومان بوده که در سال 97 به 4 هزار و 296 میلیارد تومان رسیده است. همچنین بحث کارآفرینی و استارتاپ‌ها در بودجه مورد توجه قرار گرفته و یک میلیارد تومان به حمایت از این حوزه اختصاص یافته است.
فراهانی با بیان اینکه بودجه حمل و نقل و ترافیک در سال 97 از سوی شهرداری 5 هزار و 651 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، گفت: در بررسی‌های شورا این میزان به 5 هزار و 648 میلیارد تومان رسید و مجددا 33 میلیارد دیگر بر آن افزوده شد.
فراهانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان دقیق بدهی دولت به شهرداری تهران با بیان اینکه هیچ رقم مشخصی برای بدهی دولت به شهرداری مورد توافق نیست، تصریح کرد: برخی معتقدند 1000 میلیارد تومان و برخی دیگر این بدهی را بیش از 20 هزار میلیارد تومان اعلام می کنند.
وی گفت: نظر دیگری نیز وجود دارد و برخی می‌گویند دولت هیچ بدهی به شهرداری ندارد و این موضوع بالعکس است.
فراهانی خاطر نشان کرد: جزو تعهدات دولت است که نیمی از بودجه توسعه مترو را به شهرداری بپردازد و مجلس شورای اسلامی نیز در بودجه سال 97 کشور تایید کرده که میزان سهم مالیات بر ارزش افزوده به 88 به 12 به جای 70 به 30 افزایش یابد.
فراهانی در پاسخ به مبنی بر اینکه گفته می شود بخشی از بودجه در جلسات محرمانه به تصویب رسیده است، عنوان کرد: هیچ بخشی از بودجه در جلسات محرمانه تصویب نشده و هر آنچه بوده در جلسات علنی و در حضور اصحاب رسانه بوده است.
وی در ادامه با توجه به بدهی 10هزار میلیارد تومانی شهرداری به پیمانکاران گفت: بحث پرداخت بدهی پیمانکاران موضوع بسیار مهمی است که ما آن را پیگیری خواهیم کرد.
وی گفت: در جلسات کمیسیون ماده 38 پیمانکارانی حاضر می‌شوند که از سال 88 بدهی‌های خود را نگرفته‌اند.
وی، برای کل دیون پرداختی سال 97، 2هزار و 895 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که شهرداری در همین زمینه می‌تواند از بانک‌ها تسهیلات گرفته و بدهی پیمانکاران را بپردازد.
فراهانی گفت: در سال 96 میزان در نظر گرفته شده برای دریافت تسهیلات 5 هزار میلیارد تومان بود، این در حالی است که امسال به شهرداری اجازه داده شده تا سقف 1000 میلیارد تومان آن هم برای پرداخت دیون وام دریافت کند، باید جلوی بدهی‌های بانکی از جایی گرفته شود.
تهرام/7244//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.