به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، اراضی جنوبی دشت ورامین همه ساله در فصل پائیز پذیرای عشایری است که هزاران رأس دام سبک را برای چرا در مراتع نگهداری می کنند ولی کاهش میزان بارش نزولات جوی این افراد را برای تأمین آب مورد نیاز دام ها با مشکل مواجه کرده است.
این افراد برای تأمین آب دام های خود از چاه های حفر شده در منطقه استفاده کرده و آب را با استفاده از تانکر در دسترس دام ها قرار می دهند ولی در روزهای اخیر کمبود آب این افراد را با مشکل مواجه کرده و آنان خواستار توجه مسئولان به مشکلتشان شدند.
حضور عشایر استان های تهران ، قم و سمنان در مراتع جنوبی ورامین علاوه بر این که مدیریت مراتع را با مشکل مواجه کرده ، در زمان خروج دام از منطقه نیز عشایر و مسئولان را با چندگانگی مواجه کرده است.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت : بر اساس دستورالعمل و قانون ، عشایر باید از اول دیماه امسال مراتع را ترک کنند که با رایزنی های صورت گرفته این زمان تا 15 دیماه تمدید شد .
منصور گل محمدی افزود : از 15 دیماه عشایر باید کار تخلیه دام از مراتع را آغاز کنند و اضافه ماندن آن ها علاوه بر این که تخلف محسوب می شود ، می تواند به مرتع و پوشش گیاهی آن آسیب وارد کند.
وی بیان کرد: زمان ماندگاری دام در مراتع بر اساس طرح ممیزی مراتع ، ظرفیت دام و تحمل مراتع تعیین شده و از قبل اعلامیه و به عشایر ابلاغ شده است ضمن آن که طرح مرتع داری بر عهده هیأت مدیریه ای است که توسط خود عشایر تعیین شده اند.
رئیس محیط زیست ورامین اظهار کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر ، ماندن بیش از حد عشایر در مرتغ فشار مضاعفی را به پوشش گیاهی وارد می کند و این امر می تواند به نابودی مرتع نیز منجر شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان ورامین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت : با توجه به این که امسال در کوچ قشلاقه ، عشایر دیرتر به مراتع جنوبی ورامین وارد شدند و به منظور همکاری با آنان ، با هماهنگی مسئولان استانی ، زمان بیشتری برای ماندگای دام در منطقه در نظر گرفته شده است
احمد فدایی افزود : ظرفیت مراتع جنوبی دشت ورامین 27 هزار رأس دام سبک است که لازم است ضمن رعایت تعداد دام ، زمان ماندگاری عشایر و دام های آنان در منطقه نیز مدیریت شود تا آسیبی به پوشش گیاهی وارد نشود .
وی بیان کرد: عشایر موظفند طی روزهای آینده مرتع را ترک کنند تا از بروز مشکلاتی که پیش روی دارند جلوگیری نمایند.
وی گفت : محیط زیست بر اساس دستورالعمل های قانونی از ورود آب به منطقه جلوگیری می کند و عشایر باید هر چه سریعتر نسبت به خروج از منطقه اقدام کنند.
مراتع جنوبی دشت ورامین در منطقه سیاه کوه با وسعت 173 هزار هکتار در حوزه سه استان قم، سمنان و تهران قرار دارد.
یکصد خانوار عشایر با دارا بودن بیش از 43 هزار رأس دام سبک در مناطق جنوبی شهرستان ورامین و بخش جواد آباد زندگی می کنند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید حسن میری انتشاردهند:موسی فعالیان
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.