محمد رستگاری روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ممنوعیت کامیون های فرسوده و دودزا در پایتخت تا پایان دی ماه اظهار کرد: مطالعات دانشگاه شریف و شهرداری تهران سهم کامیون ها را در آلودگی هوا 30 درصد اعلام کرده که این نتیجه با مطالعات سازمان حفاظت محیط زیست نیز تطبیق دارد.
وی ادامه داد: اوج آلودگی هوا از ساعت 22 با ورود کامیون ها به شهر شروع می شود که این مساله ارتباط تردد کامیون ها با آلودگی هوا را روشن می کند، اگر چه در کیفیت هوا عوامل دیگری نیز دخیل هستند.
به گفته وی، 140 هزار دستگاه کامیون فرسوده در کشور وجود دارد که حدود 20 تا 30 درصد آنها مربوط به تهران است.
رستگاری اظهار کرد: با راه اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی (سیمفا)، خودروهای فاقد معاینه فنی بابت هر روز 500 هزار ریال جریمه می شوند.
وی افزود: جریمه کامیون های آلاینده اثربخشی لازم را در بهبود کیفیت هوا ندارد و توقیف این خودروها می تواند موثر باشد.
رستگاری شائبه تصویب جرایم رانندگی با هدف درآمدزایی را رد کرد و گفت: این مصوبات با پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی می شود، این در حالیست که حتی یک ریال از درآمدهای جرایم رانندگی به سازمان محیط زیست تعلق نمی گیرد.
وی خواستار همکاری رسانه ها در اطلاع رسانی قوانین و لزوم داشتن معاینه فنی به شهروندان شد و گفت: بر اساس قانون هوای پاک، خودروها به مدت چهار سال از معاینه فنی معاف هستند و بعد از این مدت در صورت داشتن معاینه فنی به ازای هر روز 500 هزار ریال جریمه می شوند.
رستگاری تصریح کرد: هم اکنون با هدف حفظ سلامتی مردم و بر اساس مصوبات کارگروه آلودگی هوا تردد کامیون های دودزا ممنوع شده است اما باید به سمتی برویم که این کامیون ها از چرخه حمل و نقل کشور خارج شوند.
وی همچنین با اشاره به اقدامات استانی برای کاهش آلودگی هوا و تشکیل کارگروه ویژه در استانداری تهران گفت: دستورکار این جلسه پیگیری مصوبات دولت و قوانین مرتبط با آلودگی هوا و بررسی علل تحقق نیافتن این مصوبات و اجرایی کردن آنهاست.
رستگاری اجرای قوانین و مصوبات کارگروه آلودگی هوا را راهکار بلندمدت برای بهبود کیفیت هوای تهران دانست.
وی افزود: این نکته را باید در نظر داشت که بارگذاری جمعیت در تهران خارج از توان اکولوژیکی آن است، زیرا در مساحتی با وسعت کمتر از یک درصد کشور، در حدود 16 درصد جمعیت کشور مستقر شده است که آلودگی هوا از تبعات آن است.
رستگاری اضافه کرد: در تهران حتی در صورت استفاده از بهترین خودرو و بهترین سوخت، باز هم در شرایط وارونگی دما (اینورژن) با آلودگی هوا مواجه خواهیم بود زیرا تهران توان این مقدار جمعیت را ندارد و اقدامات ما تنها برای کاهش شدت آلاینده هاست.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: نادره وائلی زاده ** انتشار: روح اله صائب
تهرام/9754/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.