به گزارش ایرنا نعمت الله ترکی روز دوشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست محمد حسین مقیمی استانداری تهران با اشاره به برگزاری 35 جلسه این ستاد تا کنون، اظهار کرد: بر اساس مصوبه سال های 95و 96 در حوزه جهاد کشاورزی استان تهران 14 پروژه اقتصاد مقاومتی تعریف شده که با توجه به پایان سال ارزیابی و میزان پیشرفت این طرح ها انجام شده است.
وی با بیان اینکه در برنامه های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی چند طرح خاص و اثرگذار آغاز شده است، افزود: تعهد جهاد کشاورزی اشتغالزایی برای 6 هزار نفر در سال جاری است که با اتمام این طرح ها محقق می شود.
ترکی از احداث پایانه صادراتی گل و گیاه در استان تهران خبر داد و اضافه کرد: سالانه یک میلیون شاخه گل در تهران تولید می شود اما مکانی برای صادرات این محصولات وجود نداشت.
به گفته وی، با راه اندازی این پایانه صادراتی، تولید، توزیع و بسته بندی محصولات در این پایانه انجام می شود که در این جلسه مشکلات پیش روی این طرح بررسی شد.
وی همچنین یکی دیگر طرح های این بخش را کشت گیاهان دارویی به صورت گلخانه ای برای نخستین بار در تهران عنوان کرد و گفت: در این طرح تولید حدود 180 هزار گل رز نیز پیش بینی شده است.
ترکی به بررسی پروژه های اثرگذار دامی، زراعی و باغی این استان نیز اشاره کرد و گفت: از 10 هزار واحد دامی در استان تهران 9 هزار واحد بررسی شده که فعالیت برخی از آنها 100 درصد نبوده است و در صورت فعال شدن آنها ظرفیت تولید گوشت در تهران روزانه به 300 تن می رسد.
وی میزان تولید محصولات کشاورزی در استان تهران را 5.5 میلیون تن دانست و اظهار کرد: این استان در تولید شیر مقام اول را دارد و احداث 2 واحد لبنی نیز در برنامه است.
این مقام مسئول، تهران را دارنده مقام نخست تولید قارچ در کشور عنوان کرد و گفت: با بهره برداری واحد اسپام قارچ نیاز استان تامین شده و هدفگذاری شده که تا سال 99 کل نیاز کشور در این زمینه تامین شود.
وی اضافه کرد: تهران در توسعه سامانه های نوین آبیاری در 2 سال گذشته رتبه نخست را کسب کرده است، در سال 95 ، 10 هزار هکتار اجرا شده و امسال 11 هزار هکتار در حال اجراست که پیشرفت 80 درصدی دارد.
ترکی خاطرنشان کرد: این استان همچنین رتبه نخست توسعه گلخانه ها با 205 هکتار در سال را نیز به دست آورده است.

*آنفلوانزا به مرغداری های تهران رسید
رئیس جهاد کشاورزی استان تهران نیز در این نشست گفت: آنفلوانزا اکثر واحدهای مرغداری استان تهران را درگیر کرده است.
کریم ذوالفقاری با اشاره به گران شدن قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر افزود: بیماری آنفلوانزا باعث کاهش تولید تخم مرغ شده و با وجودی که اجازه واردات تخم مرغ را داده شده اما اکثر کشورهای صادرکننده نیز دچار چالش این بیماری شده اند.
وی با تاکید بر توسعه صنایع تکمیلی در بخش کشاورزی، اظهار کرد: برای کمک به اقتصاد کشاورزی باید از خام فروشی محصولات جلوگیری کنیم.
ذوالفقاری همچنین گفت: 6 درصد جمعیت استان تهران در روستاها ساکن هستند، این در حالیست که در سایر استان ها 25 تا 40 درصد جمعیت روستانشین هستند، بنابراین باید کشاورزی را اقتصادی کنیم تا همین جمعیت از روستاها مهاجرت نکنند.
وی در ادامه اظهار کرد: دربخش کشاورزی این استان 345 واحد با ظرفیت تولید 110 هزار تن و اشتغال بیش از هفت هزار نفر نیمه تمام است.
ذوالفقاری ادامه داد: 410 واحد نیمه فعال این بخش با ظرفیت تولید 106 هزار تن و اشتغال 914 نفر نیز وجود دارد که برای رسیدن به وضع مطلوب نیاز به 3 هزار و 479 میلیارد ریال تسهیلات دارد.
وی اضافه کرد: 840 واحد کشاورزی این استان با 455 هزار تن ظرفیت تولید و بیش از سه هزار نفر اشتغالزایی نیز غیرفعال است که برای راه اندازی مجدد نیاز به سه هزار و 830 میلیارد ریال تسهیلات دارد.
رئیس جهاد کشاورزی تهران با بیان اینکه 45 درصد طرح های این بخش برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی شده اند گفت: طرح ساخت گلخانه مدرن، طرح تولید اسپان قارچ، طرح احداث پایانه صادراتی گل و گیاه، طرح کشت افت تولید نهال زینتی، احداث شهرک گلخانه ای، طرح تولید پسته در ورامین، کشت گیاهان دارویی و تولید زعفران در رباط کریم از طرح هایی است که در این بخش در حال اجرا هستند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: نادره وائلی زاده انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/9754/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.