به گزارش ایرنا ، علیرضا جعفری روز یکشنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذای شهرستان قرچک گفت : با توجه به فرارسیدن فصل سرما و شیوع احتمالی بیماری آنفلوانزای طیور و انسانی ، لازم است که اطلاع رسانی مناسب در خصوص پیشگیری از این بیماری صورت گیرد.
وی با تأکید بر لزوم بررسی وضعیت طیور اعم از پرندگان مهاجر و مراکز پرورش طیور ، بر لزوم اطلاع رسانی به ادارات و دستگاههای اجرائی، شوراها ، دهیاریها، مرغداریها، محیط بانان و سایر افراد تأکید کرد.
وی اظهار کرد: با فرارسیدن فصل سرما و احتمال بروز بیماریهای ویروسی در طیور بومی و صنعتی شهرستان بخصوص بیماری انفلوانزا ، ادارت مرتبط باید پیش بینی های لازم جهت مقابله با خطرات احتمالی انجام و اقدامات لازم برای کنترل و پیشگیری از ورود بیماری به شهرستان بعمل آورند.
جعفری تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و ضرورت اتخاذ تصمیمات صحیح جهت حفظ سرمایه دامی کشور و نیز تامین سلامت عمومی ، مسئولان باید با اطلاع رسانی صحیح ، مردم را از ابتلای احتمالی به این بیماری مصون کنند.
آنفلوانزای فوق حاد طیور، بیماری ویروسی است که دربین حیوانات وبیشتراز همه در میان پرندگان مشاهده می‌شود.
این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت باعث همه گیری در میان آنها می‌شود.
پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوانزا محسوب می شوند وبوسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل واز طریق بزاق، و فضله بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند منتقل می شود.
در نوع خفیف آنفلوانزای مرغی،ابتلابه بیماری با ریزش پرهای پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم،بیماری به سرعت درمیان پرندگان شایع و باعث اتلاف شمار زیادی از آنها می‌شود.
این بیماری از طریق تجارت پرندگان زنده و پرندگان مهاجر مانند اردکها و سایر پرندگان دریایی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود.
سرفه، گلودرد، تنگی نفس وسابقه تماس دریک هفته قبل ازمرگ پرندگان آلوده یا درمرحله واگیری و یا سطوح آلوده به ویروس و تب بالای ‎ 38درجه از علایم بیماری آنفلوانزای مرغی در انسان محسوب می‌شود.
قرچک با 270 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار : سید حسن میری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.