هادی طهرانی پور روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال با پیگیری های معاونت برنامه ریزی فرماندای، اعتباری بالغ بر 36 میلیارد و 570 میلیون تومان به این نهاد تخصیص یافت که درنظر داریم اقداماتی همچون تهیه طرح های تامین و انتقال آب کشاورزی، احیا و مرمت و لایروبی، بخش ترویج و آموزش کشاورزی، افزایش تولید محصولات باغی و زراعی، مبارزه با آفات همگانی به منظور تولید محصول سالم، بهبود و توسعه آبزی پروری، افزایش تولیدات دامی، احداث کانال های آبیاری و انتقال آب و همچنین احداث مجتمع گلخانه‌ای صورت گیرد.
وی ادامه داد: اعتبار تخصیص یافته نسبت به سال گذشته 35 درصد رشد داشته است که با توجه به میزان تخصیص، طرح های پیش بینی شده اجرا می گردد.
رئیس اداره جهاد کشاورزی در خصوص میزان برداشت محصولات باغ ها در سال جاری، گفت: سطح باغات در شهرستان حدود 9200 هکتار بوده که از این مقدار 6800 هکتار مربوط به باغ سیب درختی است که در سال گذشته تولید سیب به 245 هزار تن رسید.
طهرانی پور افزود: متوسط تولید سیب در ایران 16 تن است در حالی که متوسط تولید سیب در دماوند 35 تن است که از لحاظ کیفی و کمی سطح خوبی قرار دارد و به دیگر کشورها نیز صادر می کنیم؛ برداشت سیب درختی در دماوند عمدتا در سه منطقه جابان، سربندان و خسروان متمرکز است.
وی درادامه عنوان کرد: تمام باغات شهرستان زیر نظر شبکه پیش آگاهی و مراقبت از محصولات زراعی قرار دارد که توسط بخش خصوصی و دولتی از نظر کنترل بیماری پایش می شوند.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در ادامه به بیان میزان برداشت دیگر محصولات کشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: شهرستان دماوند علاوه بر تولید سیب، محصولات دیگری همچون هلو، شلیل، گیلاس و آلبالو دارد.
این مقام مسئول در خصوص افزایش یا کاهش برداشت محصولات نسبت به سال گذشته اظهار کرد: آلبالو، گیلاس و گردو امسال نسبت به سال گذشته 10 دردصد افزایش داشتیم اما در مورد سیب درختی به دلیل میزان بارش در سال زراعی، پیش بینی می شود حدود 15 تا 20 دردصد کاهش محصول داشته باشیم.
وی به شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی اشاره کرد و گفت: شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با استفاده از ابزارهای نوین از جمله تله‌های فرمونی، اقدام به تعیین زمان مناسب مبارزه با آفات و بیماری‌ها در باغ ها و مزارع این شهرستان می‌کند که هم اکنون تمام محصولات زراعی و باغی شهرستان تحت پوشش این شبکه قرار گرفته است.
وی کنترل آفات و بیماری‌ها در طرح مدیریت تلفیقی، کاهش مصرف سموم، کاهش هزینه‌‌های کشاورزان، باغداران و بهره‌برداران و تحویل محصول سالم به مصرف‌کننده از مهم‌ترین مزایای طرح شبکه مراقبت برشمرد.
طهرانی پور افزود: در سال زراعی جاری در سطح 3 هزار هکتار، مبارزه با ملخ بومی و در سطح 500 هکتار پروب برداری و مبارزه با جوندگان، 4 هزار هکتار باغ دیده بانی و مراقبت و بیش از 9 هزار هکتار از باغات سیب، هلو و گیلاس ... تحت پوشش شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه این طرح به منظور ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی این شهرستان عملیاتی شده است، بیان کرد: زمان دقیق مبارزه با آفات و بیماری‌ها از طریق این شبکه مشخص می‌شود و در قالب پیش‌آگاهی از طریق حفظ نباتات وکلینیک های گیاه پزشکی در اختیار کشاورزان و باغداران این شهرستان قرار می‌گیرد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: الهام حیدری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.