حجت الاسلام و المسلمین کاظم فتاح دماوندی روز پنج شنبه در مراسم سوگواری امام جعفر صادق (ع) که با حضور شهروندان دماوندی در مسجد جامع شهر برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت های سیاسی امام صادق (ع) منجر به تهدیدهای مکرر دستگاه حکومتی نسبت به ایشان است.
وی با بیان اینکه شهادت امام صادق (ع) 12 سال بعد از آغاز حکومت سیاه منصور عباسی اتفاق افتاد، افزود: در این مدت با وجود اینکه امام (ع) از عراق، مرکز حکومت دور بود و در مدینه می زیستند، اما از دست حاکم عباسی امان و آرامش نداشت.
امام جمعه شهرستان دماوند با اشاره به کتاب مهج الدعوات از علی بن طاووس گفت: منصور در دوران حکومتش هفت بار ، امام صادق (ع) را گاهی در مدینه و گاهی در رنده؛ نزد خود احضار کرد، به هنگام عزیمت به حج گاهی در کوفه و گاهی در بغداد؛ در این جریانات تصمیم به قتل امام گرفت.
حجت الاسلام فتاح دماوندی تصریح کرد: امام صادق (ع) به منظور تبلیغ امامت؛ نمایندگانی را به مناطق مختلف می فرستادند، امام شخصی را از اهل کوفه به نمایندگی خود به منطقه خراسان فرستاد و مردم را به ولایت امام دعوت کرد، گروهی جواب مثبت و منفی دادند، عده ایی هم به عنوان احتیاط دست نگه داشتند.
وی افزود: درحالی که امام در مدینه اقامت داشتند اما حوزه فعالیت سیاسی امام به خراسان گسترش یافته بود و یاران و شیعیان را از همکاری با حکومت جور منع می کردند و در مواردی نیز با منصور عباسی برخورد لفظی داشتند.
امام جمعه شهرستان دماوند به سخنان یکی از یاران امام صادق (ع) اشاره کرد و افزود: ایشان به آن حضرت گفت عده ایی از شیعیان گاهی دچار تنگدستی و سختی معیشت می شوند، به آنها پیشنهاد می شود که برای بنی عباس و حاکمان کار کنند، نهر و خانه بسازند، نظر شما چگونه است؟ امام فرمودند: من‌ دوست ندارم برای آنها گرهی بزنم یا در مشکی را ببندم، هرچند در برابر آن پول بسیاری بدهند، زیرا کسانی که به ستمگران کمک می کنند در روز قیامت در سرا پرده ایی از آتش قرار داده می شوند تا خدا میان بندگان حکم کند.
لازم به ذکر است، همزمان با شب و روز شهادت آن حضرت در دماوند، مجالس و محافل، مساجد و حسینیه ها مراسم عزاداری امام صادق (ع) با شکوه بسیاری برگزار شد.
همچنین دسته های زنجیر زنی ، سینه زنی و عزاداری صبح امروز از میدان امام خمینی (ره) به سمت مسجد جامع به حرکت درآمد.
خبرنگار: الهام حیدری - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.