به گزارش ایرنا، محمد درویش روز چهارشنبه در همایش حفاظت از محیط زیست که در محل سالن همایش های فرمانداری ورامین برگزار شد افزود: در منطقه آسیای جنوب غربی و خاورمیانه، تالاب های ارزشمندی نظیر تالاب بندعلیخان ورامین وجود دارد که با 25 هزار هکتار ، یک سوم از وسعت تهران بزرگ را شامل می شود.
وی افزود: اگر امروز در تهران افزایش تفاوت دمای شب و روز ، حرکت به سمت بیابانی شدن و کاهش ظرفیت گرمایی را شاهد هستیم و کمتر نوای پرندگان در شهر شنیده می شود همه به خاطر نابودی تالاب بند علیخان ورامین است، اهمیت احیاء بندعلیخان نه فقط برای شهرستان ورامین که برای کل استان تهران است.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل حاصلخیزی خاک ورامین ، حضور بیش از 98 گونه از پرندگان در تالاب بندعلیخان و توزیع متوازن فضله پرندگان در سطح اراضی کشاورزی بود ، پرندگانی که با کنترل آفات باعث شده بودند که کمترین میزان سم و کود در این اراضی استفاده شود.
درویش افزود : با توسعه ناپایدار مناطق ، تالاب بندعلیخان روز به روز لاغرتر می شود و جای آن را گرد و خاک می گیرد.
وی با اشاره به تلاش دولت یازدهم در احیاء مجدد دریاچه ارومیه گفت: در یکم مهرماه سال 93، دریاچه ارومیه کمترین میزان سطح تراز را در طول حیات خود تجربه کرد و از میزان 33 میلیارد متر مکعب آبی که در آن وجود داشت ، تنها 500 میلیون متر مکعب باقی ماند.
مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست افزود: بسیاری از اندیشمندان و جغرافی دان ها اعلام کردند که دیگر نمی توان این دریاچه را احیا کرد ولی عزم دولت در احیاء دریاچه ارومیه و بهره گیری از ظرفیت و توان بهترین دانشمندان ، این بحران مهار شد و امروز بیش از 60 سانتی متر بالاتر از سطح تراز ثبت شده شاهد افزایش میزان آب دریاچه هستیم .
وی بیان کرد: در مقایسه با دریاچه ارومیه ، احیاء تالاب بندعلیخان از دشواری و پیچیدگی کمتری برخوردار است و باید با بیان تبعاتی که خشکی آن برای استان تهران دارد ، عزمی عمومی را برای بازگشت به دوران گذشته جلب کرد.
درویش گفت : در سال های گذشته و در منطقه غربی ایران ، بیش از 3 و نیم میلیون هکتار عرصه آبی کشور را از دست دادیم که مهمترین آن ، تالاب 500 هزار هکتاری هورالعظیم است که با نابودی آن ، شش چشمه تولید گرد و غبار ، به 290 چشمه افزایش یافت و با نابودی آن ، 2 میلیون هکتار اراضی کشاورزی سوریه و 4 و نیم میلیون هکتار اراضی کشاورزی عراق نابود شد و بسیاری از مردم کار خود را از دست دادند.
وی تأکید کرد: به گفته بسیاری از کارشناسان اگر روند بحران های زیست محیطی همچنان ادامه داشته باشد ، در آینده ای نه چندان دور با بحران جنگ آب در منطقه مواجه و تنش های امنیتی غیر قابل کنترلی را شاهد خواهیم بود.
مدیر کل مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته ، تا 90 درصد از افرادی که جذب گروه های تروریستی نظیر داعش و القاعده می شوند کسانی هستند که به دلیل بحران های زیست محیطی خانه ، کاشانه ، معیشت و کار خود را از دست داده اند و حاضر شده اند که برای 200 دلار به این گروه های تروریستی بپیوندند.
وی بیان کرد: در گذشته به فعالان محیط زیست افراد بی غمی اطلاق می کردند که دلشان به حال کل و بز و میش می سوزد ولی امروز همه به این نتیجه رسیده اند توجه به مسائل زیست محیطی با کیفیت زندگی همگان در ارتباط است.
درویش با اشاره به بحران ریزگردها در جنوب کشور گفت: بیشتری میزان حجم سرمایه گذاری در استان خوزستان رخ داده و بزرگترین منابع نفت ، گاز و کشاروزی ایران در این استان قرار دارد به طوری که سال گذشته 17 و نیم میلیون تن محصول کشاورزی در این استان که 33 درصد منابع آب سطحی ایران را دارد تولید شد.
وی گفت: در شرایط عادی باید در این استان به کار و تولید مشغول بود و پول پارو کرد ولی وقتی آبی برای نوشیدن و هوایی برای تنفس نیست که نمی شود پول شمرد.
وی افزود: اگر امروز به مسائل زیست محیطی توجه نشود به جایی می رسیم که طبق نظر سنجی ها ، 95 درصد از مردم خوزستان خواستار مهاجرت از این استان شده اند.
وی گفت: برای حفاظت از یک وجب خاک این کشور بیش از 500 هزار شهید در طول دوران هشت سال دفاع مقدس تقدیم شد و باید برای گذر از این بحران بار دیگر ایثار و از خودگذشتگی کرد.
خبرنگار: سید حسن میری - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.