سیروس نصیری عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال گذشته 136 طرح پرواربندی دام سبک عشایری در 11 شهرستان استان تهران با 14 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت سهل الوصول بدون بهره و با کارمزد 4 درصد با دوره پرداخت 5 ساله اجرا شد.
مدیرکل امورعشایراستان تهران با بیان اینکه کمتر از 2 درصد جمعیت کشور را عشایر تشکیل می دهند گفت: جامعه تولید کننده عشایر بیش از 10 برابر نسبت جمعیتی خود در اقتصاد کشور نقش دارند.
نصیری ادامه داد: عشایر استان تهران دارای 3 هزار خانوار کوچ رو در معیت 4 ایل، 27 طایفه و در قالب 8 شرکت تعاونی عشایری و یک اتحادیه استانی ساماندهی شدند.
وی بیان کرد: عشایر استان تهران در 500 هزار هکتار از مراتع استان به دامداری اشتغال دارند و با دارابودن 700 هزار راس دام سبک از تولید کنندگان عمده دام سبک استان هستند.
مدیرکل امورعشایراستان تهران در ادامه به زمانبندی کوچ عشایر این استان اشاره کرد و افزود: زمان کوچ بهاره عشایر از اواخر فروردین ماه آغاز و تا اواسط خردادماه ادامه دارد و پس از آن عشایر به مدت 100 روز وارد مناطق ییلاقی می شوند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک هزار و 800 خانوار عشایراستان به همراه 400 خانوار عشایر میهمان از استان های سمنان، مرکزی، قم، البرز و مازندران به همراه 600 هزار راس دام به سمت مناطق ییلاقی استان در شهرستان های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات کوچ می کنند.
نصیری به خدمات ارائه شده به عشایر در زمان کوچ اشاره کرد و افزود: تامین امنیت، واکسیناسیون دام، آبرسانی سیار، مرمت و بازگشایی ایلراههای عشایری، ایجاد فروشگاه؛ مرکز بهداشت و پاسگاه انتظامی، تجهیز سامانه های خورشیدی را از مهمترین خدمات ارائه شده عنوان کرد.
وی تصریح کرد: هر چادر عشایری نمادی از یک کارگاه تولیدی و جلوه ای از اقتصاد مقاومتی است که در آن مرد، زن، پیر، جوان، خرد و کلان در امر تولید نقش دارند.
مدیر کل امورعشایراستان تهران خاطرنشان کرد: جامعه عشایر کشور با کمتر از 2 درصد از جمعیت کشور 25 درصد گوشت قرمز، 5 درصد محصولات کشاورزی و 35 درصد صنایع دستی را تولید می کنند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید جواد آل داود انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/11097243 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.