به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 19، سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه 19 و رئیس فرهنگسرای مهر در این آیین ضمن تقدیر از فعالیت های معلمان، لازمه تحول در جامعه را تعلیم و تربیت انسان ها توسط معلمان دانست و گفت: کشور ما در مرحله گذار به سمت مدرنیته است و لازمه رشد و پیشرفت در جامعه با حفظ ارزش های دینی و اسلامی تعلیم و تربیت صحیح بوده که این امر برعهده معلم هاست.
وی با بیان خاطره ای از شهید رجایی افزود: شهید رجایی یک معلم انقلابی بود که همواره منافع جامعه را بر منافع خود مقدم می دانست و ضمن اثرگذاری و مخاطب محوری وظیفه خطیر تعلیم و تربیت را پیش می برد.
رئیس فرهنگسرای مهر گفت: انقلاب اسلامی نتیجه آرمان های افرادی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی، دکتر مفتح و شهید رجایی است که این الگوهای آرمانی از دنیا و جان خود گذشتند و برای ایده و آرمان بزرگ فداکاری کردند و امیدواریم بتوانیم از آرمان ها و دستاوردهای ارزشمند معلمان شهید به ویژه شهید مطهری دفاع کرد.

*لزوم توسعه سواد خواندن از طریق مدارس
ناصر کوهستانی مدیر منطقه 19اداره آموزش و پرورش منطقه 19 تهران نیز در این آیین با تاکید بر اهمیت توسعه سواد خواندن در مدارس گفت: خواندن برای دانش آموزان باید لذت بخش باشد و معلمین نباید تنها به کتاب های درسی کفایت کنند.
وی افزود: معرفی داستان های مناسب و ادبی در مدارس به دانش آموزان و تحریک حس کنجکاوی دانش آموزان در کنار ایجاد لحظات لذت بخش سبب شیرین شدن خواندن برای دانش آموز خواهد شد که نتیجه آن به توسعه سواد خواندن خواهد انجامید.
در ادامه این برنامه کارگاه تخصصی «توسعه سواد خواندن» با حضور مرتضی مجدفر پژوهشگر و مولف کتاب های تعلیم و تربیت و مجموعه کتاب های «لذت خواندن» و مینو طاهری دیگر مولف مجموعه کتاب های «لذت خواندن» و معلمین 60 مدرسه ابتدایی منطقه 19 تهران برگزار شد.
مرتضی مجدفر در این کارگاه آموزشی با معرفی مجموعه کتاب های لذت خواندن گفت: این مجموعه پنج جلدی شامل کتاب های لذت خواندن، شور شادی- لذت خواندن، شور بازی - لذت خواندن، شور جست‌وجو - لذت خواندن، شوق گفت‌وگو و لذت خواندن، شوق تغییر است.
مولف مجموعه کتاب های «لذت خواندن» افزود: این مجموعه کتاب ها به دنبال توسعه‌ سواد خواندن با بهره مندی از تمرین‌ها، فعالیت‌ها، بازی‌ها و پژوهش‌های خلاقیت‌محوری است که با در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص دانش‌آموزان و بر اساس متون مطالعاتی – ادبی (داستان‌ها و قطعه‌های خواندنی) و مبتنی بر مطالعات جهانی پرلز تدوین شده‌اند.
مجدفر خطاب به والدین تاکید کرد: همواره به فعالیت‌های ادبی و هنری فرزندان خود مانند کتاب خواندن، داستان گفتن، سرود خواندن، بازی کردن خلاق و مواردی از این دست، ارزش بگذارید و وجود کتاب‌های مناسب سن فرزندان خود در خانه و مدرسه و نیز در سبد خرید خانواده را جدی بگیرید.
همچنین مینو طاهری دیگر نویسنده مجموعه کتاب های «لذت خواندن» در این کارگاه آموزشی گفت: مطالعه‌ والدین و معلمان، در علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان به مطالعه مؤثر خواهد بود و وقتی فرزند یا دانش‌آموز ما هیچ گاه کتابی در دست ما نمی‌بیند و هیچ موقع از ما گفت‌وگویی درباره‌ کتابی نمی‌شنود، توصیه‌ ما به او برای کتاب‌خوانی بی‌فایده خواهد بود.
وی با بیان اینکه کتاب و متون خواندنی، همیشه کتاب‌های آموزشی، درسی و کمک درسی نیستند، افزود: علاوه بر بسیاری از این دسته کتاب‌ها که بیشتر از سر اجبار و برای کسب نمره خوانده می‌شوند، سه دسته متون، شامل کتاب داستان، متون اطلاعاتی(مجله، کاتالوگ، دستورالعمل) و سرگرمی با برتری قابل تفوق متون داستانی، در میان کودکان و نوجوانان طرفداران بیشتری دارد.
طاهری اظهار کرد: معلمان و خانواده‌ها در نظر داشته باشند که اگر همین کتابی که در دست شما و فرزندتان است، به ابزاری برای امتحان‌گیری و نمره‌گذاری تبدیل شود، اثربخشی خود را از دست داده و به جای لذت‌بخشی، به ذلت‌بخشی تبدیل خواهد شد که برای جلوگیری از این امر باید به سمت روش‌های تدریس فعال و مبتنی بر فعالیت‌های همیارانه و مشارکتی دانش‌آموزان حرکت کرد.
اجرای موسیقی توسط گروه موسیقی سنتی ماهور، اهدای جوایز برگزیدگان مسابقه خاطرنویسی ویژه معلمین روستاهای اطراف تهران و تقدیر از تمامی معلمان شرکت کننده از دیگر بخش های ویژه برنامه «راهبران معرفت» بود.
12اردیبهشت ماه به مناسب شهادت استاد مرتضی مطهری روز معلم نامگذاری شده و 12 تا 18اردیبهشت ماه هفته بزرگداشت مقام معلم است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.