حسن اسدالهی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به رشد قابل توجه فناوری در سال های اخیر، نیاز به انرژی به طور چشمگیری در حال افزایش است.
وی تصریح کرد: همچنین کاهش منابع فسیلی، خطر نیروگاه های هسته ای، افزایش چشم گیر نیاز به انرژی فسیلی برای مصارف صنعتی، نیاز به سازگاری با محیط زیست و کنترل آلودگی هوا و اثر گازهای گلخانه ای منجر به رشد سرمایه گذاری کشورهای مختلف دنیا در بخش انرژی های تجدیدپذیر شده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفت: در کشور ما نیز با توجه به پتانسیل بالای موجود برای تولید انرژی های نو، تحقیق و توسعه تکنولوژ ی های تولید این نوع از انرژی ها ضروری به نظر می رسد.
اسدالهی ادامه داد: مجوز تأسیس مرکز تحقیقات انرژی های نوین تجدیدپذیر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، فروردین ماه امسال از سوی سازمان مرکزی اخذ شد.
وی افزود: این مرکز زیر نظر دکتر محمود صفری رییس واحد دماوند و با همکاری معاون پژوهش و فناوری این واحد دانشگاهی و با تشکیل کمیته علمی متشکل از استادان، دانشجویان و فارغ التحصیلان نخبه فعالیتهای مقدماتی خود را در آبان ماه 1395 آغازکرده و پس از آن با هدف تحقیق و توسعه و تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه تولید و اشتغال فعالیت خود را در مبحث انرژی های نو شروع کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند تصریح کرد: پس از آماده سازی فضای فیزیکی و ساخت چند نمونه اولیه آزمایشگاهی زمینه لازم برای بازدید جهت اخذ مجوز لازم مهیا و سرانجام پس از بازدید کارشناس رسمی سازمان مرکزی موفق به اخذ مجوز شده ایم.
اسدالهی بیان کرد: این مرکز در راستای نیاز روز افزون صنایع منطقه و کشور، با انجام خدمات تحقیق و مشاوره، اجرای پروژه های مختلف برون دانشگاهی در راستای بهینه سازی تولید و مصرف، انتقال و توزیع انرژی قصد دارد با توجه به اولویت های پژوهشی سازمان ها و صنایع مختلف در راستای رفع نیازهای تحقیقاتی و صنعتی کشور گامی موثر بردارد.
وی در خصوص اهداف کوتاه مدت و بلند مدت این مرکز گفت: گسترش مرزهای دانش و فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، بستر سازی برای تشکیل قطبهای علمی و پژوهشی، اجرای طرح های پایلوت و طراحی و ساخت قطعات و دستگاه های مرتبط با انرژیهای تجدید پذیر، همکاری با واحدهای فن آورر، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان، هدفمند ساختن موضوع رساله ها و پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، مشارکت در اجرای پروژه های پژوهشی و پی ریزی پژوهش های پیشرفته با همکاری مراکز علمی داخل و خارج از کشور از این اهداف است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند ادامه داد: برخی از دستاوردها و نمونه های مطالعاتی و تحقیقاتی ساخته شده در این مرکز شامل نمونه آزمایشگاهی دستگاه کنترل و مدیریت ذخیره کننده های انرژی، طرحی آزمایشگاهی از هوشمند سازی شبکه آب ساختمان از طریق لوله های برگشتی و میکروکنترلر، ساخت نمونه کنتور دیجیتال و نمونه اولیه دستگاه ردیاب خورشید است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار:الهام حیدری انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.