به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد حسن طالبیان روز یکشنبه در مراسم چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان تهران که در موزه ملی ایران برگزار می شود افزود: این کنگره 22 سال پیش توسط مرحوم باقر آیت الله زاده شیرازی در ارگ بم برگزارشد و تاکنون چهار دوره آن سپری شده است .
وی با اشاره به اینکه کنگره تاریخ معماری و شهرسازی در 29 استان کشور اجرا می شود اظهارکرد: در استان تهران نیز این کنگره در موزه ملی ایران از 20 فروردین به مدت 2 روز متوالی در حال برگزاری است.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی با ارائه مقالات برتر در استان سیستان و بلوچستان به پایان می رسد.
طالبیان ادامه داد: 500 مقاله ارائه شده در چهارمین دوره کنگره تاریخ معماری و شهرسازی در محورهای ؛ تاریخ معماری و شهرسازی استان تهران، مطالعات باستان شناسی، میراث معنوی با موضوعات منظر فرهنگی و منظر شهری تاریخی، سازه در تاریخ معماری و شهرسازی، باستان شناسی، معماری و شهر سازی، باستان شناسی شهری میراث معماری و شهرسازی مدرن، تزئینات وابسته به معماری بناهای تاریخی، بافت های تاریخی تهران، میراث آب و کشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس و راههای فرهنگی و عناصر وابسته مورد پژوهش قرار گرفته است.
وی با تاکید براینکه همه مردم و دست اندرکاران باید برای نجات میراث فرهنگی کشور کمک کنند، ابراز امیدواری کرد: با این رویکرد می توان از آثار ملی کشور در مقابل تخریب ها و تهدید ها حفاظت کرد.
معاون سازمان میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: در پایان این کنگره 31 کتاب با همکاری رئیس کنگره ملی و پژوهشگاه میراث فرهنگی به چاپ خواهد رسید.
همچنین رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در این مراسم با بیان اینکه از 10 سال گذشته با تغییراتی در سرفصل دروس تاریخ معماری وشهرسازی در دانشگاه ها کشور تدریس می شود گفت: در طول 80 سال حضور رشته معماری و شهرسازی در دانشگاه های کشور بیشتر دروس با سرفصل و منابع سایر کشورهای دیگر تدریس می شد.
سید محمد بهشتی تصریح کرد: از 10 سال پیش تا کنون معماری پیش از اسلام و اسلامی کشورمان در دانشگاهها برای دانشجویان عنوان و آموزش داده می شود.
بهشتی با بیان اینکه در سه کنگره معماری و شهرسازی گذشته شاهد مطالب فقیر و کم ارزش بودیم افزود: دراین کنگره ، تاریخ معماری و شهرسازی شاهد ورود مقالات ارزشمند و مفید بودیم که این آثار می تواند به دانش کارشناسان حوزه میراث کمک کند.
بهشتی به تاریخ غنی تهران اشاره کرد و اظهار کرد: موجودیت ماندگار تهران حاصل روزگار کهن بوده است.

**تهران قلب تپنده ایران است
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز گفت: تهران قلب تپنده کشورمان به شمار می رود چرا که تهران آثار ارزشمندی را در خود جای داده است.
رجبعلی خسرو آبادی با اشاره به اینکه برگزاری چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی تهران برای کارشناسان، دانشجویان و معماران حائز اهمیت بود، خاطرنشان کرد: برگزاری این کنگره از مهر ماه سال گذشته برای علاقه مندان معماری آغاز به کار کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: چهارمین کنگره معماری و شهرسازی به مدت 2 روز(20 و 21 فروردین ماه) در موزه ملی ایران ادامه خواهد داشت.

** 123مقاله علمی به چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی تهران
اسکندر مختاری رئیس کمیته علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان تهران گفت: با شروع کنگره 123 مقاله علمی و پژوهشی در هشت محور تاریخی و فرهنگی از سوی دانشجویان، اساتید و پژوهشگران معماری و شهرسازی به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ارسال شد.
دبیرعلمی کنگره افزود: از این تعداد 93 مقاله تایید شد که درمدت مزبور اختتامیه 18 عنوان موضوع به حاضران ارائه می شود.
مختاری اظهار کرد: تهران از روزگار کهن تاریخی محل اسکان انسانها بوده است که می توان بقایای آثار و سکونتگاه ها را درکاوشها مختلف مشاهده کرد.
به گفته مختاری تهران در حوزه فرهنگی فلات مرکزی ایران جای گرفته است.
چهارمین کنگره معماری تاریخ معماری و شهرسازی استان تهران 20 و 21 فروردین در موزه ملی ایران برگزار خواهدشد.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: امین کمالی فر انتشاردهنده:‌موسی فعالیان
تهرام/ 7247 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.