برای رسیدن به این روستا که از طبیعتی بکر و آثار تاریخی متعددی برخوردار است می توانید از جنوب ورامین ابتدا به شهر جوادآباد رفته و از این شهر 10 کیلومتر به سمت شرق بپیمائید تا بتوانید از آثار تاریخی ، امامزاده ها و طبیعی آن بهره مند شوید .
راه دیگر این روستا از شهرستان پیشوا است و می توانید پس از طی نمودن 15 کیلومتر از جنوب این شهرستان ، پس از عبور از روستای محمددآباد عرب ها ، به روستای خاوه برسید که در جنوب محور قم - گرمسار واقع شده است.
ورودی این روستا ، یکی از منحصر به فرد ترین خیابان های درختی در روستاهای شهرستان های استان تهران است و درختان در هم تنیده زبان گنجشک ، صحنه ای زیبا پیش روی افراد ترسیم می کند.
نام قدیم این روستا خوابه یا خاور بوده که محل زندگی عرفای بزرگی همچون کمال ابوالقاسم خوابی بوده که وی از بزرگان شیعه در پیش قرن ششم بوده است .
امامزاده علی ، بی بی زبیده ، نقاره خانه ، دو حمام قدیمی ، آب انبار ، قلعه و تپه باستانی ، آسیاب آبی ، حسینیه احمدی ها ، خانه احمدی ها ، خیابان درختی و مدرسه تاریخی روستای خاوه از جمله آثار منحصر به فردی است که می تواند مورد توجه گردشگران نوروزی قرار گیرد .
شغل اغلب ساکنین روستای خاوه کشاورزی و دامپروری است و بیش از یک هزار و 300 هکتار اراضی قابل کشت این منطقه که از جمله حاصلخیزترین خاک های دشت ورامین است این منطقه را به نگین کشاورزی شهرستان ورامین تبدیل نموده است .
زنان این روستا نیز از هنر مهم و تأثیرگذار قالی بافی و فرش بافی برخوردارند و طرح هایی نظیر مینا خانی ، پاشتری ، قمی و کاشانی این روستا از آوازه ای جهانی برخوردار است .
بقعه سید سلطان محمود خاوه ای یکی از اثار تاریخی مهم این روستاست که همه ساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران نوروزی است .
سبک معماری این بقعه شباهت بسیاری از بقاع روستاهای مجاور خود را دارد و با گنبدی کم خیز با شیب ملایم با رنگ سبز و با مهارتی خاص ساخته شده است .
این اثر مهم تاریخی در تاریخ یکم مهر سال 82 به شماره 10324 به ثبت آثار ملی رسیده است .
قلعه باستانی خاوه نیز یکی از قلعه های دیدنی ورامین است که با ارتفاع 12 متر و وسعتی در حدود نیم هکتار متعلق به دوره صفویه و یا زندیه است .
حمام قدیمی خاوه یکی دیگر از آثار تاریخی این روستاست که با وجود قدمت بسیارو قرار گرفتن در فاصله 2 و نیم متری از سطح زمین از زیبایی و صلابت منحصر به فردی برخوردار می باشد .
مدخل آن رو به شمال واقعه شده و متشکل از رختکن ، آب انبار ، حوضچه ، پاشور ، خلوتخانه ، خزانه ، تیون و گرمخانه می باشد .
این حمام که متعلق به اوایل دوره قاجاریه است از آجر و ساروج ساخته شده است .
بقعه امامزاده علی که نسب وی به امام موسی ابن جعفر(ع) می رسد در جنوب روستای خاوه واقع شده است .
ایوان این بقعه به ابعاد 5 در 3 و نیم متر رو به شمال واقع شده و گنبد آن دو پله ای و ارتفاع آن از سطح زمین 7 متر است و با خشت خام و بدون هیچ گونه تزئینی احداث شده است .
اتاق حرم به ابعاد 4 و نیم در 4 و نیم توسط دیواره هایی با قطر یک متر احداث شده و در مجاورت آن دو اتاق قرار دارد که به عنوان محل اسکان مسافران از آن استفاده می شده است .
این اثر تاریخی در تاریخ 12 اسفند 81 به شماره 7671 به ثبت آثار ملی رسیده است .
آب انبار روستای خاوه بدون کتیبه و با استفاده از 20 پله به زیر زمین منتقل می شود و آب شرب روستائیان را تأمین می نمود .
این آب انبار که متعلق به دوره قاجاریه است تا چند سال پیش نیز مورد استفاده روستائیان قرار می گرفت .
مصالح به کار برده شده در ساخت این آب انبار آجر ، ساروج و ملات است.
ورامین در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید حسن میری انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.