به گزارش ایرنا، 30دی ماه سال جاری ساختمان پلاسکو دچار حریق شد و پس از چند ساعت عملیات امداد و اطفا حریق، این ساختمان به طور کامل فروریخت، این حادثه منجر به شهادت 16 مامور آتش نشان و جان باختن 5 شهروند شد.
گروهی از جوانان و اعضای کمیته فرهنگی خانه شهریاران جوان تهران، زمانی که ماموران امدادی مشغول جستجو برای یافتن پیکر قربانیان حادثه در میان آوارهای ساختمان پلاسکو بودند، به صورت خودجوش پویش «به احترام آتش نشانان نه به چهارشنبه سوری خطرناک» را در حمایت از فداکاری و ایثار آتش نشانان شهید این حادثه راه اندازی کردند.
کمیته فرهنگی اعضای خانه شهریاران جوان با راه اندازی این پویش در تلاش بود تا ضمن آگاهی بخشی، فرهنگسازی، حمایت خود را در پیشگیری از حوادثی که موجب خسارت جانی و مالی به خصوص آتش سوزی در شهر، در زمان هایی همچون چهارشنبه آخر سال و استفاده از مواد محترقه خطرناک در این زمان اعلام کنند.
در معرفی پویش احترام به آتش نشانان و نه به چهارشنبه سوری خطرناک آمده؛ همه چیز از یک اشتباه کوچک شروع می شود، اشتباهی که اگر اتفاق بیافتد جبران آن بسیار سخت و یا حتی غیرممکن خواهد بود.
بیاید از خودمان شروع کنیم!، تصمیم بگیریم بی تفاوت نباشیم!!، تصمیم بگیریم هیچ گاه مخل امدادرسانی نشویم!!!، تصمیم بگیریم در مورد ایمن سازی ساختمان و کمک های اولیه بیشتر بدانیم و تصمیم بگیریم به کار سخت آتش نشانان احترام بگذاریم و برای شروع عهدمان در چهارشنبه آخر سال مواد محترقه را تحریم کنیم تا آتش نشانان عزیزمان به جای آماده باش، در کنار خانواده هایشان با آرامش و سلامت باشند و بیاید با پیوستن به پویش #به_احترام_آتش_نشانان چهارشنبه آخر سال بدون خطر را در کنار هم رقم بزنیم، از جمله اهداف و شعارهای محوری این پویش خودجوش مردمی است.
این پویش به تدریج در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و در مناطق 22گانه شهر تهران گسترش پیدا کرد و سازمان آتش نشانی و خانه هنرمندان در این پویش مشارکت داشتند و بسیاری از افراد در راهپیمایی 22 بهمن تهران نیز حمایت خود را از پویش «به احترام آتش نشانان نه به چهارشنبه سوری خطرناک» اعلام کردند.
تاکنون هنرمندان و ورزشکارانی همچون رضا کیانیان، پرویز پرستویی، فرشته طائرپور، محمدمهدی عسگرپور، سیدمحمود رضوی، محمود کلاری، مهوش وقاری، گیتی معینی، شبنم مقدمی، احسان کرمی، مهراوه شریفی نیا، بهاره رهنما، سهیلا جوادی، امیر جعفری، نازنین بیانی، امیرعلی نبویان، لیندا کیانی، امیریل ارجمند، ماهچهره خلیلی، پژمان بازغی، سام درخشانی، کاوه سماک باشی، منوچهر هادی، کاوه خداشناس، هدایت هاشمی، حمیدرضا آذرنگ، بهرنگ علوی، علی سلیمانی، غزل شاکری، بهرنگ علوی، مژده لواسانی، عادل غلامی، علی دایی و... با انتشار تصویری از خود با پوستر این پویش، شهروندان را به مشارکت دعوت کرده اند.
همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران از جمله احمد مسجدجامعی، مرتضی طلایی، رحمت الله حافظی، معصومه آباد، الهه راستگو، هادی ساعی، محمد حقانی، احمد دنیامالی و عابد ملکی شهردار منطقه12 از پویش «احترام به آتش نشانان نه به چهارشنبه سوری خطرناک» حمایت کردند.
جمعی از دانش آموزان مدارس شهر تهران نیز به یاد شهدای آتش نشان با امضای طوماری حمایت خود را از پویش «نه به چهرشنبه سوری خطرناک» اعلام و تعهد دادند که در مراسم چهارشنبه سوری از مواد محترقه استفاده نخواهند کرد.
برخی از دانش آموزان نیز طومار مشابهی را امضا کرده و به ایستگاه های آتش نشانی یا اماکن دیگر منتقل کردند و تاکنون دانش آموزانی در سراسر کشور همچون دبستان روستای برندق خلخال اردبیل به این پویش پیوستند.
محمد ابویی مدیرعامل خانه شهریاران جوان درباره پویش «به احترام آتش نشانان نه به چهارشنبه سوری خطرناک» به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از حادثه پلاسکو، جمعی از جوانان خودجوش و اعضای خانه های شهریاران جوان مناطق 22گانه تهران باتوجه به اتفاقات ناگوار در سطح شهر به دلایل مختلف به ویژه عدم دقت شهروندان که آسیب های بسیاری را به شهر و شهروندان وارد می کند، پویش مردمی خودجوشی را برای گرامیداشت یاد 16شهید آتش نشان حادثه پلاسکو و به احترام شهدای آتش نشان و اجر و تکریم آنان طراحی کردند.
وی با اشاره به اتفاقات رخ داده در روزهای پایانی سال و شب چهارشنبه سوری در پی استفاده از مواد محترقه افزود:پویش «به احترام آتش نشانان نه به چهارشنبه سوری خطرناک» به دلیل جلوگیری و کاهش این اتفاقات راه اندازی شد تا چهارشنبه آخر سال بدون خطر رقم بخورد.
ابویی اظهار کرد: متاسفانه در چند سال اخیر سبک تفریحات نوجوانان و جوانان به جای تکریم و پاسداشت فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی به یک بستر نامناسب و تفریحات و شادی های نامطلوب که خطرات جانی و روحی بسیار را برای خود، خانواده و دیگر افراد جامعه در پی دارد، تبدیل شده است.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان ترویج فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی در بین نوجوانان و جوانان و نکوداشت این فرهنگ را از دیگر اهداف پویش «به احترام آتش نشانان نه به چهارشنبه سوری خطرناک» عنوان کرد و گفت: نوجوانان و جوانان باید اطلاع پیدا کنند که چهارشنبه سوری و عید نوروز در فرهنگ ایرانی جایگاه و رسم و رسوم خاصی داشته که امروزه تحریف شده و به سمت دیگری گرایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه احترام به حقوق شهروندی از دیگر اهداف راه اندازی پویش به احترام آتش نشانان است،ابراز امیدواری کرد: با ایجاد این پویش و با گوشزدکردن آمار و تلفات شب چهارشنبه سوری مزاحمت و آسیب های اجتماعی در این شب از جنس رفتارهای ناهنجار و اتفاقات پرخطر کمتر رقم بخورد و چهارشنبه سوری متفاوتی را داشته باشیم.
ابویی افزود: به دلیل بی دقتی شهروندان، رعایت نکردن نکات ایمنی، وضعیت ساختمان و باتوجه به پرتراکم جمعیت در تهران، احتمال بحران ها، خطرات و آسیب های بسیاری مانند حادثه ساختمان پلاسکو وجود دارد که پویش «به احترام آتش نشانان نه به چهارشنبه سوری خطرناک» پس از چهارشنبه سوری برای آگاهی بخشی شهروندان نسبت به خطرات احتمالی ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه پویش «به احترام آتش نشانان» با استقبال جوانان، هنرمندان، ورزشکاران و مسئولان مواجه شده، اظهار کرد:تاکنون اتفاقات در پایان سال و شب چهارشنبه سوری براساس اعلام سازمان آتش نشانی در مقایسه با سال های گذشته به جز حادثه ناگواری که در اردبیل(انفجار ساختمان مسکونی به دلیل مواد محترقه دست ساز) اتفاق افتاد، کاهش پیدا کرده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/7245**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.