به گزارش خبرنگار ایرنا محمدباقر قالیباف روز سه شنبه در آیین افتتاحیه شانزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک که باحضور اعضای مجمع شهرداران آسیایی، جمعی از سفرا و رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در برج میلاد تهران برگزار شد، از اجرا نشدن قانون انتقاد کرد و افزود: شهر تهران شب ها جولانگاه کامیون های از رده خارج شده ای است که در هیچ شهر و روستایی تردد نمی کنند.
وی خاطرنشان کرد: این مسائل ارتباطی با ساخت و ساز نداشته چرا که در شهری مانند توکیو علیرغم ساختمان های بلندمرتبه و جمعیت 2 برابر نسبت به تهران، هوا خوب است.
شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری با کاهش جمعیت و اصلاح ساخت و سازها در تهران موافق است تصریح کرد: شهر تهران دارای طرح جامع و تفصیلی ای است که توسط شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب و ابلاغ می شود؛ در صورتی که شهرداری حتی یک رأی نیز در آن نداشته و تنها موظف به اجرای مصوبات و ابلاغیه هاست.
وی با بیان اینکه دشت تهران 1.2 از جغرافیای ایران را شامل می شود در حالیکه 23 درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است گفت: موضوع آلودگی هوا به مسائل جمعیتی و بلندمرتبه سازی ارتباطی نداشته و طرح این مسائل علمی نبوده و ناشی از تصمیمات غلط است؛ البته کاهش جمعیت تهران کار خوبی است.
قالیباف با اشاره به اینکه شهرداری از نظر قانونی نمی تواند با مهاجرت مقابله کند ادامه داد: 60 درصد از تسهیلات کارهای تولیدی به دشت تهران اختصاص می یابد و طبیعی است که در چنین شرایطی مهاجرت به تهران افزایش می یابد.
شهردار تهران با انتقاد از پرداخت وام خرید 100 هزار خودرو یادآور شد: می توان این مبلغ را به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داد که در کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی دارد.
وی گفت: شهرداری در طرح کاهش آلودگی هوا پیشنهاد داد کارخانجات خودروسازی به ازای تولید هر خودرو یک خودرواسقاط داشته باشند در صورتی که این مصوبه پس از چند هفته حذف شد.
شهردار تهران اظهار کرد: من با تولید داخلی مشکلی ندارم و هر کاری که بتوانم در این حوزه انجام خواهم داد اما این درست نیست که با رانت خودروهای اسقاطی حذف نشوند.
شهردار تهران با بیان اینکه در نهایت هزینه این تصمیمات را باید مردم بپردازند افزود: در زمینه استفاده از حمل و نقل عمومی با مشکل فرهنگسازی روبرو نبوده بلکه حتی قادر به پاسخگویی تقاضای مردم در این زمینه نیستیم.
وی تصریح کرد: متأسفانه مردم باید تاوان مشکلات ساختاری، مدیریتی و زد و بندها را بدهند.

*طرح کاهش به طور جدی در منطقه 12 اجرا می شود
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای برخی اقدامات تشویقی در منطقه 12 گفت: در همین راستا طرح ترافیک رایگان در اختیار خودروهای برقی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح کاهش در منطقه 12 به طور جدی پیگیری می شود خاطرنشان کرد: تلاش می شود طراوت به هسته تاریخی تهران بازگردد.
شهردار تهران با قدردانی از همکاری و همراهی دولت در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت تأکید کرد:
طی 2 ،سه سال اخیر 11 هزار تاکسی پایتخت نوسازی شده و 2 هزار تاکسی هیبریدی وارد ناوگان تاکسیرانی شده است.
وی موتورسیکلت ها را یکی از مشکلات جدی شهر تهران برشمرد و گفت: متأسفانه تعداد موتورسیکلت ها بیش از خودروهاست و برای پلاک موتورسیکلت های برقی هنوز اندر خم دموکراسی اداری هستیم.
شهردار تهران در ادامه با اشاره به توسعه مترو خاطرنشان کرد: مترو فرودگاه امام خمینی(ره) به طول 35 کیلومتر از نیمه دوم فروردین 96 مسافرگیری می کند.
وی خاطر نشان کرد: این خط آماده بهره برداری و رفت و آمد آزمایشی آن در روزهای پایانی اسفندماه انجام خواهد شد.
شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه خط 6 مترو از میدان بسیج و دولت آباد در جنوب شرق آغاز و تا شمال غرب امتداد می یابد اظهار کرد: این خط به طول 31 کیلومتر از نقاط پر ترافیک از جمله مسیرخیابان 17 شهریور، میدان شهدا، میدان امام حسین(ع)، میدان سپاه، میدان هفت تیر، میدان ولیعصر(عج)، بلوار کشاورز، گیشا، ستاری، گذشته و به دانشگاه آزاد و سولقان می رسد.
وی گفت: این خط با 28 ایستگاه شهریور سال گذشته تنها 11 درصد پیشرفت داشت و امروز این عدد در حوزه ریل گذاری به بالای 96 درصد رسیده است.
قالیباف با اشاره به اینکه خط هفت مترو پایتخت از شرقی ترین نقطه پایتخت در افسریه و استادیوم تختی آغاز می شود گفت: این خط با عبور از بزرگراه آهنگ، میدان قیام، خیابان مولوی،بزرگراه نواب به سمت شمال تغییر مسیر داده و به گیشا و بوستان گفت و گو رسیده است و در ادامه با عبور از برج میلاد و میدان صنعت به فرحزاد می رسد.
شهردار تهران تصریح کرد: 12 کیلومتر از این خط تا 10 روز آینده به بهره برداری می رسد.
به گزارش ایرنا شانزدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک دهم و یازدهم اسفند ماه با حضور مهمانان داخلی و خارجی در برج میلاد تهران برگزار می شود.
برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: عاطفه نژادسالاری انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/9353 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.