این حرف یکی از رانندگان حاضر در تجمع دیروز بود که به خبرگزاری ایرنا گفت. جمعی از رانندگان عضو موسسات اتومبیل کرایه، در اعتراض به گسترش فعالیت «اسنپ» و «تپسی» مقابل مجلس تجمع کردند و خواستار ورود نمایندگان تهران و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به موضوع و تصمیم‌گیری در این زمینه شدند.
موضوع فعالیت این سرویس‌های خدمات‌رسان اینترنتی ماه‌ها است که باعث شده روند نارضایتی در میان فعالان صنف اتومبیل‌های کرایه افزایش پیدا کند، در حالی که به دلیل استقبال مردم پایتخت از این اپلیکیشن‌های موبایلی، کسب‌وکار تاکسی‌های آنلاین هر روز رونقی بیشتری پیدا می‌کند.
ماه گذشته زمزمه‌هایی در مورد برخورد با تاکسی‌های آنلاین در رسانه‌ها منتشر شد اما در دو هفته گذشته نهادهای مختلف در خصوص ادامه فعالیت این شرکت‌ها اظهارنظر کردند.
رییس شورای شهر تهران روز 26 بهمن گفت که در صحن علنی شورای شهر تهران تصمیمی برای تاکسی‌های آنلاین گرفته نشده است.
یک روز بعد رییس پلیس راهور ناجا موضع پلیس درباره فعالیت دو شرکت «اسنپ» و «تپسی» را تشریح کرد. سردار تقی مهری در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر مخالفت پلیس با فعالیت تاکسی‌های اینترنتی و برخورد با رانندگان این خودروها به خبرگزاری تسنیم گفت: «پلیس هیچ‌گونه مخالفتی با این روش ندارد و ما با این موضوع موافقیم.
در قوانین مربوطه تصریح شده که مسوولان امر باید علاوه بر کنترل استاندارد این خودروها، صلاحیت رانندگانی که قصد جابه‌جایی مسافران را دارند، تایید کنند و این در حیطه وظایف شهرداری‌ها است.
طبق قانون، پلیس موظف به برخورد با مسافرکش‌های غیرمجاز است و این برخورد، مختص به رانندگان دو شرکت اسنپ و تپسی نیست.»
10 دقیقه‌ای از صحبتش می‌گذرد که در پس‌زمینه صدای زنگ تلفن می‌آید: «الان چند دقیقه است که داریم صحبت می‌کنیم؟ این نخستین تلفنی است که در این زمان به آژانس شد، این هم لابد می‌خواهد قیمت بگیرد و ببیند با نرخ اسنپ چقدر تفاوت دارد.»
امیرحسن اسداللهی 28 سال سابقه کار دارد و مدیر یکی از آژانس‌های کرایه اتومبیل در غرب تهران است. یکی از بسیار مدیرانی که در این صنف به فعالیت تاکسی‌های آنلاین معترض هستند.
او در مورد فعالیت آژانس‌ها در شهر تهران می‌گوید: «ما 1750 موسسه کددار کرایه اتومبیل در تهران داریم. حدود 90 هزار ماشین مسافربری در این موسسات مشغول کار هستند که از این تعداد 10 هزار ماشین آرم طرح ترافیک دارند.
اگر میانگین یک همسر و یک فرزند را برای رانندگان در نظر بگیرید یعنی این موسسات دارند معیشت 270 هزار نفر را تامین می‌کنند.
حالا چند جوان با مجوز برنامه‌نویسی کامپیوتر آمده‌اند و بدون اینکه از اتحادیه ما یا سازمان تاکسیرانی مجوز بگیرند وارد این صنف شده‌اند، روزی ما را می‌برند و سنخیتی هم با این حوزه کاری ندارند.»
اسداللهی می‌گوید که در یک سال گذشته و همزمان با قوت گرفتن کار تاکسی‌های آنلاین میزان تماس با آژانس او به‌شدت کاهش پیدا کرده است: «امروز 162 نفر با آژانس ما تماس گرفتند، الان بر اساس آنچه در سیستم ثبت شده سال گذشته در همین روز 390 تماس داشتیم.
در طول این یک سال حداقل 200 مورد از تعداد تماس‌های روزانه ما کاسته شده.» دلیل واضح این کاسته شدن تعداد مراجعان به آژانس‌ها مساله نرخ کرایه است، نقطه‌قوت تاکسی‌های آنلاین که باعث شده هر روز استقبال بیشتری از آنها صورت بگیرد تبدیل شده به مساله‌ای جدی برای کار موسسات اتومبیل کرایه.
این مدیر آژانس می‌گوید که تاکسی‌های آنلاین با نرخ‌های‌شان مشتریان را «بدعادت» کرده‌اند: «خانومی همین چند روز گذشته آمد و پرسید از میدان توحید تا شوش چند می‌گیرید؟ گفتم 16 تومان، گفت اسنپ این مسیر را با 10 تومان می‌برد. ما یک نرخ و تعرفه سازمانی داریم، بر اساس آن عمل می‌کنیم.
من الان برای هر آرم 100 هزار تومان به اتحادیه می‌دهم، سالانه 600 هزار تومان حق عضویت اتحادیه را می‌پردازم، مالیات تابلو، مالیات سرقفلی و مغازه و... دفترمان مانند سایر موسسات همکار مرتب مورد بازرسی و نظارت قرار می‌گیرد.
این شرکت‌های آنلاین کدام یک از اینها را دارند؟ از طرف دیگر بحث امنیت مطرح است.
ببینید با همه حساسیتی که ما روی خانواده‌مان داریم، وقتی آژانس مطمئن داریم به حساب اعتماد همسر و بچه‌های‌مان را به دست‌شان می‌سپاریم، من نمی‌دانم مردم با چه اعتمادی عزیزان‌شان را دست این تاکسی‌ها می‌سپارند.
من یک بار از این تاکسی استفاده کردم، از راننده پرسیدم چه مدارکی برای استخدام دادید؟ گفت سوءپیشینه، حتی سند و شناسنامه‌شان را هم نگه نمی‌دارند.»

*رضایت مردم بر انتقادات می‌چربد
مشکلی که مدیران موسسات کرایه اتومبیل دارند تنها محدود به از دست دادن مشتری نیست، امیر، مدیر یکی از آژانس‌های مرکز شهر تهران می‌گوید که در چند ماه اخیر بسیاری از رنندگان آژانس هم ترجیح داده‌اند به جای رانندگی برای آژانس به تیم رانندگان تاکسی آنلاین بپیوندند: «من در جریان تجمع مقابل مجلس نبودم، به نظرم کار درستی هم نیست چون حرف را باید با نامه زد نه تجمع اما مگر می‌شود از این شرایط ناراضی نباشیم؟
قطعا اعتراض داریم چون اینجا دیگر بحث رقابت مطرح نیست، این نرخ‌شکنی که توسط اسنپ و تپسی انجام شده فاجعه است.
الان ما خیلی از رانندگان‌مان را از دست دادیم چون ترجیح داده‌اند به خاطر مزایای ظاهری که کار در این شرکت‌ها دارد به تیم آنها ملحق شوند و حالا موسساتی که سال‌ها است عوارض و مالیات می‌پردازند گرفتار شده‌اند.»
امیر می‌گوید که راهی برای رقابت آژانس‌ها با تاکسی‌های آنلاین وجود ندارد: «وقتی از خیابان بهار تا میدان انقلاب می‌گوییم کرایه 12 تومان است جواب می‌دهند که اسنپ این مسیر را با 8 هزار تومان می‌برد. خب با این قیمت نمی‌شود رقابت کرد. این قیمت‌ها یعنی نابود کردن همکاران این صنف. تنها راه‌حلی که به ذهنم می‌رسد این است که نرخ همه تاکسی‌ها
از هر دسته‌ای که باشند در هر استان یکسان‌سازی شود که دیگر نه کسی بالای این نرخ بگیرد نه پایین‌تر از آن.»
اما همه دغدغه‌های صنفی صاحبان و رانندگان موسسات اتومبیل کرایه در چارچوب همان صنف مانده است.
مشتریان قدیمی این آژانس‌ها هر چند هنوز هم از خدمات آنها استفاده می‌کنند اما ترجیح می‌دهند که از مزایای نرخ‌های پایین و برخورد خوب رانندگان تاکسی‌های‌ آنلاین هم استفاده کنند. به نظر می‌رسد که رضایت عمومی نسبت به خدمات این شرکت‌ها آنقدر قدرتمند بوده است که مسوولان را هم با خود همراه کند.
در حالی که اتحادیه اتومبیل‌های کرایه مدام مشغول برگزاری جلسه و رجوع به نهادهای مختلف برای رسیدگی به وضعیت به وجودآمده است، رییس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که به دعوت این کمیته شرکت‌های اسنپ و تپسی در سالن اختصاصی حمل ونقل پاک نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران حضور یافته‌اند، محسن سرخو 29 بهمن گفت: «رضایت مردم برای ما بسیار مهم است، بنابراین مخالفتی با فعالیت این شرکت‌ها نداریم، اما در خصوص آیین‌نامه‌ها و ضوابط نحوه انتخاب راننده و خودروها جلسات ما با این دو شرکت همچنان ادامه دارد تا مشکلی برای مردم در هنگام استفاده از این سیستم‌ها به وجود نیاید.»

روزنامه اعتماد
9353
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.